Morgan Stanley: AI e революция в инвестирането, но няма да замени хората
Училищата започват да използват базирани на изкуствен интелект чатботове като инструменти за обучение, компаниите внедряват AI, за да автоматизират монотонните задачи, застрахователните фирми използват технологията за обработка на искове на нови клиенти.
Като се имат предвид впечатляващите способности на AI, някои експерти казват, че технологията ще доведе до големи промени и в инвестирането, въпреки че за момента клиентите все още предпочитат човешко отношение, според проучване на Morgan Stanley сред близо 1000 инвеститори и финансови консултаnти, цитирано от Forune.
72% от инвеститорите смятат, че AI ще бъде революционен за финансовите услуги инструмент, посочват от Morgan Stanley.
В същото време те едва ли ще се доверят изцяло на технологията: 80% от анкетираните казват, че изкуственият интелект никога няма да замени напълно експертите в областта на инвестициите.
Инвестиционните компании, които внедряват AI, все пак вероятно ще имат предимство – 63% от инвеститорите казват, че биха предпочели да работят с компания, която използва технологията, вместо такава, която не го прави.
Самата Morgan Stanley използва базирани на AI инструменти, за да подобри управлението на личното богатство на своите клиенти в продължение на години, посочва Fortune. През 2017 г. банката пусна базиран на изкуствен интелект софтуер, за да помогне на своите хиляди финансови съветници при създаването на персонализирани планове. През 2019 г. разработи AI модел, който може да създаде оригинални стратегии за търговия с акции, базирани на модели, идентифицирани в пазарни доклади от анализаторите на Morgan Stanley. През 2021 г. банката обяви партньорство с Microsoft за интегриране на облачните изчисления на технологичната компания и AI инструменти с инвестиционните услуги на Morgan Stanley.
Morgan Stanley направи още една голяма стъпка през март тази година, когато обяви инвестиция и партньорство с водещия стартъп за изкуствен интелект OpenAI. Използвайки същата технология, която захранва ChatGPT, банката стартира версия на свой собствен чатбот, който ще помогне на 16 000 финансови съветници да навигират в огромните библиотеки с финансови данни и анализи на Morgan Stanley, за да създават персонализирани съвети.
„В Morgan Stanley всеки иска да бъде като най-умния човек“, каза тогава в интервю за CNBC Джеф Макмилън, ръководител на отдела за анализи, данни и иновации в отдела за управление на богатството на Morgan Stanley. „Това е все едно нашият главен стратегически директор да седи до вас, когато говорите по телефона с клиент.“
Инвестициите на Morgan Stanley в AI помощници в нейното подразделение за управление на богатството – което генерира приходи от 6,6 милиарда долара през първото тримесечие на 2023 г. – може би започват да се изплащат. Скорошно проучване установи, че 74% от инвеститорите казват, че финансовите консултанти биха работили по-добре, ако бъдат подпомагани от AI.
Констатациите от проучването също така предполагат, че AI трябва да остане само асистент, вместо да поема всички задължения на финансистите, като 88% от респондентите казват, че взаимодействието лице в лице с човек е „изключително важно“.
Докато някои AI модели, специално предназначени за търговия с акции, показват ранен успех, експерти предупреждават, че инвеститорите не трябва сляпо да се доверяват на приложения като ChatGPT, тъй като технологията все още е склонна към очевидни грешки, отбелязва Fortune.
AI вероятно ще стане революционен за институционални инвеститори като банки и големи фондове, но модели като ChatGPT са само „малко по-добри от хвърлянето на монета за ези или тура“, когато става въпрос за подпомагане на индивидуални инвеститори при избор на акции.