Загубата на подводницата "Титан" няма да намали свръхинтереса към екстремния туризъм, при който вероятността за оцеляване в случай на проблем е малка и дори невъзможна.

Това е мнението на експерти, цитирани от Insider, след като стана ясно, че имплозия в изчезналия плавателен съд е причинила смъртта на петимата души на борда.

Макар че след трагедията някои може да се замислят дали да се гмуркат в дълбоки води или да си резервират място за пътуване в Космоса, "те просто ще бъдат заменени от други", смята д-р Адел Доран, преподавател по приключенски туризъм в университета Шефилд в Англия.

"Смятам, че има известно скрито търсене от хора, които имат финансите да го подкрепят. Необходими са много пари, за да се правят тези неща и винаги ще има хора с пари за харчене", казва тя пред Insider.

Секунди преди имплозията: Как и защо Проблемът е, че този конкретен плавателен съд не е попаднал под ничия юрисдикция и може да не е преминал сериозни тестове

Сред свръхскъпите пътувания са посещенията на EYOS Expeditions на стойност 750 000 долара в Марианската падина на близо седем мили под повърхността на Тихия океан. Компанията Virgin Galactic пък наскоро заяви, че скоро ще стартира първите търговски космически полети, всеки от които струва 450 000 долара.

Хамиш Хардинг, един от загиналите в подводницата, също е пътувал до Космоса с Blue Origin на Джеф Безос, преди да се впусне към дълбините на океана, където намери гибелта си.

До Космоса преди Миналата година Хамиш Хардинг е летял в Космоса с полет на компанията Blue Origin

Възможността, която свръхбогатите хора получават, когато се намират на хиляди метри под водата, в много отдалечени части на планетата или дори извън нея, е важен фактор за този пазар, обяснява д-р Адел Доран, макар и хората да не го признават.

Проучвания на публикациите в социалните медии показват, че приключенските туристи редовно споменават колко високо са се изкачили или колко далеч са стигнали, посочва тя.

Макар че вероятно ще бъдат направени важни изводи от трагедията с подводницата "Титан", подобни инциденти могат да се случат отново в тази "много нишова пазарна област", допълва ученият.

Експерти са изразили загриженост за безопасността на „Титан“ през 2018 г.Eксперти от бранша са изразили загриженост, че OceanGate е предпочела да не сертифицира “Титан” чрез трети страни

"Няма да се изненадам, ако нещо подобно се случи в Космоса.", смята д-р Доран.

Според нея обаче, малко приключенски туристи непременно търсят опасна по своята същност дейност. Повечето очакват, че организаторите на пътуването ще намалят голяма част от рисковете. И все пак, някои хора могат да надценят възможността да бъдат спасени, ако нещо се обърка на места като Южна Америка, където според нея хеликоптерите често са недостъпни.

Според д-р Доран, възходът на туризма на "последния шанс" ще продължи в близко бъдеще. Обяснението за това е желанието на хората да посетят места като ниско разположени острови или огромни ледници, преди те да бъдат потенциално разрушени от изменението на климата през следващите десетилетия.

Да обикаляш света екстремно - съвети за напреднали пътешественициОнлайн общност за екстремни пътешественици съветва как да обиколите света

Междувременно, мексикански актьор, който твърди, че е пътувал с подводницата "Титан" миналата година, заяви че тя е загубила връзка с кораба си за два часа.

Във видеоклип в YouTube, за който съобщава Reuters, Алън Естрада казва, че източникът на енергия на плавателния съд неочаквано е загубил мощност, което е съкратило времето за престой около останките на "Титаник".

Актьорът е платил 125 000 долара за гмуркането, съобщава Daily Mail. Той обаче заявява, че е бил запознат с рисковете на екстремното пътешествие.

"Най-голямото ми притеснение очевидно беше, че ще загубя живота си. Ние сме наясно с рисковете, които поемаме. Това не е изненада.", твърди той.

Вечеря на ръба на Космоса? Резервациите са отворени, местата свършват бързоМестата за първите полети от края на 2024 г. до средата на 2025 г. вече са изчерпани

Алън Естрада не е първият пасажер, който говори за проблемите с подводницата, а компанията OceanGate е подложена на проверка поради опасения за безопасността.

Майк Рийс, който е направил четири гмуркания с "Титан" също заяви, че при пътуванията му е имало проблеми с комуникацията. Той обаче смята, че те се дължат не на технически пропуски в подводницата, колкото на огромната дълбочина, на която се спуска.