Индийските доставчици на аерокосмически продукти смятат, че рекордните поръчки на самолети от двата най-големи превозвача в страната ще стимулират местното производство на части и ремонта на самолети, но твърдят, че правителството трябва да направи повече за подпомагане на сектора, съобщава Reuters и дава контекст:

„Нарастващият трафик, търсенето на алтернативни източници на Китай и поръчките за близо 1000 самолета общо, направени този месец от Air India и IndiGo, превърнаха Индия в ключов пазар за аерокосмическата индустрия. Сега малките и средните доставчици искат да се възползват от това, за да увеличат продажбите на части с местен произход“.

"Днес ние сме най-големият купувач на самолети в света", казва Шекхар Сардесаи, управляващ директор на Kineco Group, доставчик на части за двигатели и интериор на самолети, базиран в западния щат Гоа, визирайки Индия. "Заслужаваме по-голямо парче от този пай“.

И за това изказване има причина. Макар че френският производител на двигатели Safran например планира да изгради завод за ремонт и обновяване на двигатели в Индия, според консултантската компания Deloitte около 90% от дейностите по поддръжка и ремонт на самолети в страната към днешна дата се извършват извън нейните граници. Но очакванията са до 2031 г. индийската индустрия за ремонт и основно обновяване на въздухоплавателни средства да нарасне до 4 млрд. долара, в сравнение с 1,7 млрд. през 2021 г.

Най-голямата самолетна сделка в историята: Airbus и поръчката от IndiGoИндийската авиокомпания IndiGo е направила поръчка за 500 самолета


Индийското министерство на гражданската авиация очаква последните големи поръчки да стимулират авиокосмическото производство в страната, но добавя, че то няма как да задължи компаниите изрично да използват услугите на местни доставчици, тъй като това не е законово установено, както е например при сделките в областта на отбраната.

Партньорът на Deloitte India Аларик Диниз очаква части от веригата за доставки в търговската авиация все пак да се ситуират в Индия, тъй като производителите на самолети и двигатели целят да се застраховат срещу възможни смущения като тези, наблюдавани през последните години. Въпреки че не може да прецени доколко ще се възползват малките доставчици от тази тенденция, той е категоричен, че всяка субсидия или стимул може да бъде от полза.

Стимули за аерокосмическата индустрия

Някои доставчици като Сардесаи и Аравинд Мелигери, главен изпълнителен директор на производителя на части за аерокосмическата индустрия Aequs, коментират пред Reuters, че Индия трябва да създаде схема за стимулиране на производството в аерокосмическата индустрия, както е направила в други сектори.

Как Южна Корея се превръща в гигант на глобалния оръжеен пазар Страната е третият по големина доставчик за държавите от НАТО, като държи 4,9% от общия брой закупени оръжия през 2022


През 2020 г. правителството на индийския министър-председател Нарендра Моди стартира програма за насърчаване на компаниите в 14 сектора, включително автомобилния, да произвеждат на място. За целта са заделени 1,97 трилиона рупии (24 млрд. долара) под формата на стимули.

Този подход привлича инвестиции от компании като Foxconn, основен доставчик на производителя на iPhone – Apple. Много автомобилни производители, включително японската Suzuki Motor и южнокорейската Hyundai Motor, също веднага се ангажират да вложат средства.

Но дори и без стимули, нарастващият самолетен флот в Индия ще изисква повече услуги по поддръжка.

"Ако имате толкова много самолети в Индия, кой ще ги ремонтира?", пита Сачин Агарвал, председател на PTC Industries, базирана в щата Утар Прадеш. "Всеки доставчик иска да бъде по-близо до клиента си."

Обещание от швейцарски стартъп: От Франкфурт до Сидни за четири часа Пътническият самолет на Destinus, задвижван с водород, може да съкрати сериозно времето за пътуване от Европа до Австралия


PTC вече се възползва от глобалното търсене на алтернативни доставки на титана, произвеждан в Русия, и на китайското производство. Тя очаква да увеличи производството си от 1 500 метрични тона титанова сплав в края на 2023 г. до 6 500 метрични тона през 2025 г. Отделно от това PTC разширява десетократно капацитета си за производство на отливки от титан и суперсплави до 2025 г.

"Целта е да се създаде капацитет в Индия, който липсваше", казва Агарвал, а Анкит Пател, директор на Ankit Fasteners, която доставя винтове и болтове на General Electric, Airbus и Boeing от Бенгалуру в Южна Индия, добавя: „Фактът, че в Индия ще се продават повече двигатели, увеличава обема на необходимите ремонт и поддръжка, което може да бъде от полза за местната верига за доставки“.

Слизаме от самолета заради влака: Все повече европейци избират железницитеЩе станат ли тихи европейските летища


Пател добавя, че френските доставчици сега искат да си партнират с него, за да получат достъп до Индия, което е обрат в сравнение с годините, в които той се е опитвал да пробие в Европа.

Мелигери от Aequs пък иска да е сигурен, че търсенето на произведени в Индия части и компоненти ще се запази, след като шумът от огромните поръчки на Air India и IndiGo отмине, тъй като компании като неговата инвестират в нови мощности.

"Не искам те да идват и да си отиват, а да остават тук", казва той, говорейки за интереса към Индия.