Седнал в малка стая в университета „Мейджи“ в Токио, мъж на средна възраст поднася плахо към устата си лъжица. Изражението му се променя след като изяжда съдържанието.

„Определено вкусът е по-силен“, казва той.

При първия опит в супата му почти няма вкус. При втория обаче нещата коренно се променят, пише Fast Company. Разликата обаче не идва от супата, а от лъжицата. Защото приборът не е обикновен.

На него има малък бутон. При натискането му към върха на лъжицата чрез електроди се подават сигнали, които стимулират вкусовите рецептори в човешкия език. И така ядящият изведнъж усеща много по-силно солта в ястието. Тази „умна лъжица“ вероятно ще бъде пусната за масова употреба към края на годината.


Създадена от Kirin Holdings, огромна японска компания, работеща в областта на фармацията и напитките, тази лъжица всъщност не е особена изненада.

От години учените работят върху технологии, стимулиращи човешките сетива. Така успяват да стигнат до изкуствено генериране на вкусове като ментово, сладко, солено, горчиво и усещане като хрупкаво чрез подаване на различни сигнали до човешките вкусови рецептори.

Сега обаче за първи път голяма компания се захваща с подобен проект, гарантирайки с всичките си пари и влияение разработката му.


Къде би могла да се прилага лъжицата? При лечение, гастрономия и, разбира се, в метавселената.

„Ще бъде възможно да вечеряме заедно в метавселената“, казва Хомей Маяшита, един от разработчиците на технологията и преподавател в университета „Мейджи“. „Този вкус е продължение на онзи, който получаваме в истинския свят“, добавя той.

Метавселената все още не е влязла в масовия дневен ред. Но кой знае, може един ден да има виртуални дегустации във виртуалния ресторант на Гордън Рамзи например. Досега вкусът е най-големият проблем на тази паралелна реалност. Други усещания като визия, докосване, звук и аромат вече са интегрирани.


Виртуалните светове, които носят реални приходи Успехът в метавселената, както и при търговията на дребно в реалния свят, зависи от въвеждането на нови продукти

Да репликираш вкуса обаче е доста трудна работа.

Когато храната попадне в устата, започва серия от химични реакции, изпращащи сигнали към мозъка. Той пък вече решава как да интерпретира усещането и да изпрати ответния сигнал към останалите органи. И тук става дума само за основните вкусове – сладко, солено, кисело и горчиво. Всъщност обаче говорим за смес от аромат, вкус и мозъчни реакции.

Ето защо пресъздаването на усещането за вкус е истинска главоблъсканица за учените. Маяшита например е прекарал цяло десетилетие в разработка на виртуални вкусови стимулатори. Преди години той се занимава с устройство, чиято цел е да повиши удовлетвореността от диети с ниско съдържание на натрий. Просто казано – ядеш по-малко сол, но въпреки това имаш усещането, че вземаш обичайните количества.

Учените определят като „истинско предизвикателство“ разработката на инструмент, който да влияе върху човешкия вкус. Освен всичко останало той трябва да е удобен и за потребителите. В един от по-ранните опити например 20% от хората казват, че устройството е непоносимо.

Може ли скокът на Apple в метавселената да разтърси несигурния пазар?Очилата за смесена реалност на Apple се очаква да бъдат пуснати през юни и да се продават за 3000 долара

Цената на новата технологична лъжица все още не е обявена, но Нимеша Ранасинге, асистент в Университета на Мейн и съосновател на FlaVR Labs, новатор във виртуалното изследване на вкуса чрез електрически и термични технологии, изчислява, че тя може да падне на около 100 долара. Той си позволява тази оценка, тъй като работи върху подобно устройство: Salty Spoon. Екипът му обаче не бърза с пазарната ѝ реализация. Първо трябва да се установят дългосрочните ефекти върху човешкия организъм, казва разработчикът, цитиран от Fast Company.

„Например – какви хормони отделяме при консумация на виртуална сол? Същите ли са както при истинската? Ами ако устойството симулира сладък вкус? Означава ли това, че организмът ще отговори с инсулин?“, посочва той.

От друга страна подобна технология би могла да помогне на много хора. Да речем, на тези, изгубили за постоянно вкус след боледуване от коронавирус.

В момента американската разработка е в предклинични тестове. Очаква се, че каквато и технология да бъде пусната на пазара, тя ще подлежи на постоянно обновяване. Защото в сегашния вариант говорим за имитация само на основните вкусове. Ако някой се надява, че с тази лъжица ще може да излъже себе си, че яде бургер, ще трябва да почака.