Каква е ролята на AI при онлайн плащанията? Много хора не знаят
Колкото повече се говори за изкуствения интелект (AI) през 2023 г., толкова повече потребителите проявяват любопитство към значението му за дигиталните разплащания. Проучване сред 14 000 потребители, поръчано от глобалната платформа за дигитални разплащания Paysafe, подчертава огромния потенциал на AI в света на онлайн плащанията, ако настоящата липса на информираност за тези технологии бъде адресирана правилно.
В момента едва 14% от потребителите в глобален мащаб споделят, че използват базирани на изкуствения интелект технологии, докато 86% имат резерви да го правят. Според проучването 10% от респондентите изразяват желание да използват базирани на AI плащания в следващите 2 години, ако станат по-достъпни, а 17% са категорични, че няма да го направят никога. Едновременно с това, близо една четвърт (24%) заявяват, че не са наясно по какъв начин се гарантира сигурността на плащанията им с AI, а 35% посочват, че не знаят достатъчно за AI базираните технологии, за да се чувстват комфортно с тях.
Продължаваме да харчим за развлечения въпреки бюджетните ни ограничения Според проучване на Paysafe 53% от българите не биха се притеснили да излязат от дома си без физически портфейл, ако имат мобилен
Някои потребители успяват да разпознаят употребата на AI при различни типове разплащания, като например плащане онлайн (58%), ползване на дигитални портфейли (52%) или при употреба на чатбот за плащане (50%). На въпроса доколко са наясно, че някои търговци вече интегрират технологията, близо 1/3 от потребителите казват, че знаят достатъчно за употребата на AI при идентифициране на измами (35%), оценка на риска (33%), потребителски тенденции (36%) и персонализиране на изживяването при плащане (36%).
„С ускореното и значително въздействие на AI, на което сме свидетели в последните месеци, разбираемо е защо потребителите изпитват притеснения да се доверят на AI при дигитални разплащания. За да насърчим по-широкото му приложение, е ключово да повишим информираността сред потребителите и познаваемостта на базираните на AI технологии за разплащания, както и по какъв начин те работят. Търговците трябва да образоват потребителите за ползите от AI базираните плащания – сред които лесно ползване, удобство и сигурност, за да може това недоверие да се пречупи. Да говорим за защита и сигурност е водещо, защото AI има все по-широко приложение в оценката на риска, идентифицирането на измами и персонализацията“, споделя Роб Гатто, Chief Revenue Officer в Paysafe.
56% от ИТ лидерите у нас се съмняват, че компаниите им са готови за AI61% от компаниите в страната искат предимствата на AI, но изграждането на инфраструктурата, която да го поддържа, остава приоритет
От друга страна, изследването установява, че когато става дума за плащания, базирани на виртуална или добавена реалност - AR и VR, въпреки че само 3% от потребителите имат опит с тях, е преодолян първоначалния дискомфорт около приложението им. Загрижеността за сигурността при този вид технологии е минимална, като само 12% от потребителите сочат, че не биха използвали AR или VR за закупуване на стоки, защото не изглеждат безопасни.
Значителен брой от потребителите биха се доверили на технологията - 27% споделят, че биха използвали VR, а 28% - AR, ако те станат по-широко достъпни и знаят повече за тях. По същия начин малко над 1/4 от респондентите (26%) се чувстват по сходен начин по отношение на плащанията в метавселената.
„Когато говорим за AR и VR базирани плащания, потребителите са по-склонни да ги възприемат и използват. В резултат на това, че много от технологичните гиганти поставят голям фокус върху тях, наблюдаваме бързо нарастване на търговията, базирана на виртуална или добавена реалност“, обясняват от Paysafe.