Столичният общински съвет (СОС) реши водачите на електрически тротинетки да нямат право да развиват повече от 25 км/ч. в София. Това стана след гласуване на промени в Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, предава БТА.

Движението с електрическа тротинетка трябва да става по изградената велосипедна инфраструктура, а при липсата на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.

Минималната възраст за водача на електрическа тротинетка е 16 години - по велосипедни инфраструктури и пътища, по които разрешената скорост е до 50 км/ч., и 14 години - само по велосипедни алеи. Водачите на този вид превозни средства под 18 години задължително ще трябва да носят каска.

Забранява се превозването на други лица, както и движението по тротоари и други места за пешеходци. Не се допуска и употребата на мобилен телефон по време на управлението на тротинетките. За нарушителите са предвидени глоби. В тъмните часове на денонощието и при намалена видимост водачът трябва да е с включени светлини и да има светлоотразителни елементи върху видимата част от облеклото си.

Безразборното паркиране трябва да се ограничи, затова движението в парковете ще е в "червена зона", като това ще бъде обозначено на GPS системата на приложенията за тротинетки, обясни председателят на СОС Георги Георгиев.

7% от имащите право на глас парижани решиха края на е-скутерите под наем89% от гласувалите са подкрепили забраната, докато 11% са гласували за запазването им

Промяна има и в частта за подаване на сигнали за нарушения. В самите приложения ще има секция за подаване на сигнали със снимки, за да може да се улеснят регулиращите органи за контрола, обясни Георгиев и допълни, че за движението по пътищата контролът ще се осъществява от полицията.

Предвидени са глоби за компанните, които отдават тротинетки под наем.

Компаниите софтуерно ще трябва да въведат ограниченията, които общинският съвет прие, така че занапред автоматично да се ограничава скоростта благодарение на геолокацията на тротинетката, обясни той.

По думите му, при влизане в парк максималната скорост трябва да бъде 5 км/ч., така че да не може да се кара, а да се бута тротинетката. "Това е и най-важната промяна, защото със софтуерното ограничение, каквото тези компании прилагат и в други места в Европа, ние ще успеем ефективно да приложим правилата, а при нарушения от компаниите, те ще бъдат санкционирани", каза председателят на СОС.

За компаниите, които не са ограничили софтуерно системи си, глобата ще бъде от 500 до 1000 лв.

Компаниите ще имат задължението по-бързо да съберат безпризорно разхвърляните тротинетки, посочи още Георгиев.

В паркове, градини и пешеходни площади ще бъдат обособени от общината в едномесечен срок места, на които да бъдат паркирани тротинетките, каза още Георгиев.