Медийните компании за новини са в студена война с OpenAI.

Макар че все още не е произведен нито един изстрел, някои от най-големите редакции зад Океана активно предприемат мерки за отбрана.

Целта им е да защитят съдържанието си от ChatGPT – изкуственият интелект, който е потенциален агресор за и без това затруднената новинарска индустрия, пише CNN.

Водещи новинарски редакции наскоро вградиха код в сайтовете си, който блокира обхождащия робот на OpenAI, GPTBot, за да сканира платформите им за съдържание.

Миналата седмица The Guardian съобщи, че CNN, The New York Times и Reuters са блокирали GPTBot. Прегледът на Reliable Sources обаче установи, че още няколко медийни гиганти също са предприели тази стъпка тихомълком, включително Disney, Bloomberg, The Washington Post, The Atlantic, Axios, Insider, ABC News, ESPN, Gothamist и др.

Издатели като Condé Nast, Hearst и Vox Media, които са собственици на няколко известни издания, също са предприели тази защитна мярка.

Медийните издатели се готвят за война на авторското право с чатботоветеНадпреварата между традиционните медии и могъщите интернет корпорации навлиза в нов кръг

Дълбоките архиви и правата на интелектуална собственост на тези новинарски организации са изключително ценни, а може би и решаващи, за обучението на модели на изкуствен интелект като ChatGPT в усилията им да предоставят на потребителите точна информация.

"По-голямата част от интернет е боклук. От друга страна, традиционните медийни издатели се ръководят от фактите и предлагат качествено съдържание.", коментира пред CNN един от ръководителите на новинарска компания, пожелал анонимност, тъй като не е упълномощен да говори публично от името на медията.

Ходът за вмъкване на код, който не позволява на OpenAI да използва големите библиотеки със съдържание, за да обучава своя постоянно учещ се ChatGPT бот, отразява степента, в която новинарските организации са уплашени от технологията и тихо работят за справяне с нея.

Даниел Кофи, президент и главен изпълнителен директор на News Media Alliance, признава, че новинарските организации наистина са разтревожени от бързо развиващата се технология. News Media Alliance, който представлява близо 2000 издатели в САЩ, смята, че новинарските редакции "са на солидна правна основа, когато става въпрос за защита на авторските права".

Социални мрежи на прицел: Законът за интернет съдържание в ЕС влиза в сила Платформите за социални медии, които са на прицел, включват Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, YouTube, Snapchat, LinkedIn и Pinterest

Въпреки това те са обезпокоени от начина, по който компании като OpenAI биха могли да влошат още повече положението на и без това застрашения новинарски сектор.

"Виждам повишено чувство за спешност, когато става въпрос за справяне с използването и злоупотребата с нашето съдържание", казва Кофи. "Един издател ми каза, че това е екзистенциална заплаха. Друг, че няма бизнес модел с определени употреби на изкуствен интелект и спешно трябва да се справим с това."

Как точно ще действат медийните гиганти по-нататък, предстои да разберем.

Новинарските организации може да смятат, че са на солидна правна основа, но все още не са предприети никакви сериозни действия срещу OpenAI. Засега има съобщения, че NYT собмисля дали да съди OpenAI. Междувременно Associated Press тръгна по друг път, като сключи лицензионно споразумение с разработчика на изкуствен интелект, макар че не сподели ключовите условия в документа.

Ако въпросът не бъде решен, може да бъдат нанесени огромни щети на издателската индустрия, което ще застраши информационната среда в САЩ и по света още повече, отколкото сега, допълва CNN.

ЕК иска незабавно означаване на съдържание, създадено от изкуствен интелектОзначението трябва да помогне да се проследява разпространението на дезинформация, генерирана от AI

Не е трудно да си представим как ботовете на изкуствения интелект, интегрирани в търсачките, приложенията и вече повсеместно разпространените смарт устройства, могат да извадят от строя много редакции, като по ирония на съдбата го направят, използвайки самата информация, която са получили от тях.

След като тези издания бъдат изтрити от лицето на земята, ще се създаде празнота от авторитетни източници за обучение на моделите на изкуствения интелект и дезинформацията ще може да се предава авторитетно от объркани ботове, хранещи се с лоша информация.

Въпреки че залогът е толкова голям, повечето новинарски организации засега отказват да се занимават публично с този въпрос. Вместо това предпочитат дискретно да заключат съдържанието си в защитен сейф, докато не бъде изработен по-конкретен план. Новинарите играят на сигурно, а то е, че блокирането на GPTBot дава резултат.