Независимо дали смятате, че той е отговор на всички проблеми, или заплаха за човечеството такова, каквото го познаваме, нарастващото влияние на изкуствения интелект (AI) върху света около нас е безспорно. На практика няма индустрия, услуга или решение, което да е имунизирано срещу промяната, идваща с разпространението на тази технология.

А със своята преплетена мрежа от процеси, технологии, участници и изисквания, комуникациите са област, узряла за навлизането на AI, пише Telecoms и цитира консултантската компанията Gartner, която прогнозира, че до 2025 г. 60% от предприятията ще използват едновременно пет или повече безжични технологии.

Очаква се също така до 2027 г. повече от 50% от световното население да бъде активен ежедневен потребител на множество суперприложения - платформи, които предоставят на "крайните потребители (клиенти, партньори или служители) набор от основни функции плюс достъп до независимо създадени миниприложения". И това са само два примера как сегашната мрежа ще става още по-наситена от потребители.

Но каква роля може да изиграе изкуственият интелект в справянето с цялата тази сложност и в бъдещето на свързаността, пита интернет изданието и разглежда влиянието на AI върху три различни области - инфраструктура, услуги и потребление от страна на крайния потребител.

Когато AI и блокчейн се срещнат – една перфектна комбинацияКомбинацията между двете технологии крие много възможности за криптосвета
Как предприятията подхождат към своята инфраструктура

През последните няколко години вече се наблюдава промяна в мисленето за инфраструктурата просто като за средство за осъществяване на процеси, т.е. като средство, което помага за функционирането на дадена услуга. Вместо това днешните предприятия все повече очакват от инфраструктурата да предостави услугата, без да е необходима допълнителна помощ. Накратко казано, изискването към доставчика на технологии се променя от "Искам да направя това, как можете да ме подкрепите" към "Искам да направя това, направете го".

Първоначално голяма част от тази работа ще бъде улеснена от предварително дефинирани функции и шаблони на услуги - неща, които могат да бъдат избрани от каталога на доставчика. Но с течение на времето все повече и повече услуги ще бъдат управлявани от изкуствен интелект, като той ще се използва за създаване, управление и най-вече оптимизиране на услуги, които са адаптирани за съответната компания въз основа на опита и експертизата на доставчика. За удобство на клиентите, хората все още ще трябва да участват в предоставянето на тези услуги - за надзор и поддръжка например, но дори и тези, които не се управляват от изкуствен интелект, най-малкото ще бъдат автоматизирани, така че да работят интелигентно.

Как услугите се предоставят на потребителите

Освен в автоматизацията на услугите, друга област на свързаност, в която AI ще има много голямо въздействие, е в динамичната оценка и предоставянето на услуги. Под това се има предвид модел, при който не просто се прави оценка дали нещо работи или не, а се включва и знанието как то да бъде поправено, ако не работи, как може да бъде подобрено и как да бъде доставено на потребителите по възможно най-ефективния начин.

Тъй като хората стават все по-мобилни, самите приложения също ще трябва да станат по-интелигентни, за да бъдат в крак с тях, и организациите ще търсят AI, за да им помогне да постигнат това.

Запознайте се с робота Apollo, създаден да върши мръсната работа на хората Първоначалната цел е той да работи в логистиката, като поема физически трудни задачи в складовете и така да подобри доставките
Ако някой използва базирано в Токио приложение за добавена реалност чрез 5G в японски влак-стрела например, на гарата преживяването ще бъде страхотно, но щом влакът започне да се движи, приложението ще става все по-бавно, тъй като сигналът му трябва да се връща все по-назад към базата. Със скорост до 320 км/ч това разстояние ще се увеличи за секунди.

Това изисква приложенията да се движат заедно с потребителя, докато преминават през клетъчните зони (в сравнение с по-статичното им състояние днес), така че доставчиците на комуникационни услуги трябва да търсят иновативни решения, много от които са свързани именно с изкуствения интелект.

Как крайният потребител използва услугите

Използването на изкуствения интелект за повишаване на интелигентността на свързаността е нещо, което ще се пренесе и върху начина, по който крайният потребител използва услугите - или по-конкретно върху начина, по който доставката на тези услуги се превключва между различните инфраструктури (4G / 5G / Wi-Fi / Bluetooth), за да се осигури безпроблемно потребителско изживяване.

Днес устройствата вече притежават способността да маршрутизират пакети между тези различни видове свързаност, но не използват много интелигентни технологии, за да превключват от един тип мрежа към друг. С помощта на изкуствен интелект устройствата ще могат да наблюдават тези типове свързаност и да определят кой е най-добрият за използване във всеки един момент.

Подобно на пътя на приложенията, пътят на потребителите ще стане изключително динамично управляван, въз основа на производителността, вместо да се налага да се следва определен маршрут през основната инфраструктура. Вместо да представлява изолирани пътища, основната инфраструктура ще функционира по-скоро като мрежа, върху която могат да работят услугите.

AI за военна употреба: Бъдеще, в което няма да е безопасно да излезеш навънМилитаризирани дронове убийци, задвижвани от изкуствен интелект, могат да превземат въздушното ни пространство
За потребителя това означава, че няма да му се налага да мисли за начина, по който се свързва - и вероятно ще използва повече услуги в резултат на това, което ще бъде от полза за доставчиците.

Оптимизация на бъдещия опит

Въпреки че голяма част от настоящите публични дискусии са свързани с това дали някога човекът ще се чувства комфортно в общуването си с AI, истинската роля на технологията в бъдещето на свързаността ще се съсредоточи върху оптимизацията в реално време - предоставяне на интелигентност, която постоянно се обновява и подобрява услугите в полза на тези, които ги използват.

Крайният резултат ще бъде инфраструктура, която е навсякъде и е оптимизирана за предоставяне на услуги, възможно най-бързо и успешно достъпни за потребителя, и повишаване на удовлетворението, което той изпитва при използването им.