Китай, Япония, Индия – какво се случва в големите азиатски икономики?
Китай отчита пореден месечен спад на вноса и износа, макар и не толкова рязък, колкото се очакваше, пише CNBC.
Износът в щатски долари е намалял с 8,8% през август спрямо предходната година, което е по-добър резултат от прогнозирания спад от 9,2% в предварителна анкета на Reuters. В същото време вносът в щатски долари се е понижил със 7,3% през август спрямо предходната година, което също е по-добре от прогнозираните от информационната агенция - 9%.
През 2023 г. китайският внос намалява всеки месец в сравнение с предходната година. Износът също намалява на годишна база за всеки месец от април насам, тъй като глобалното търсене на китайски стоки все още спада.
Износът на Китай за САЩ в доларово изражение е спаднал с 9,5% през август спрямо година по-рано, което е по-добър резултат от над 20% през всеки от предходните два месеца, сочат изчисления на CNBC по официални данни на Wind Information.
Вносът на икономика №2 от САЩ пък се понижава със 7,9% през август спрямо предходната година, което също е подобрение спрямо двуцифрения спад през юли, сочат още данните.
САЩ са най-големият търговски партньор на Китай като единична държава, а Асоциацията на страните от Югоизточна Азия - най-големият търговски партньор на страната на регионална основа.
Износът на Китай за Югоизточна Азия спада с 13,3%, а вносът - с 6,1%, през август спрямо предходната година. И двете цифри са по-добри спрямо юлските стойности.
"Като цяло данните все още показват, че насрещните ветрове остават въпреки някои незначителни подобрения", коментира Хао Джоу, главен икономист в Guotai Junan International. "В перспектива дали растежът на китайската търговия вече е достигнал дъното, ще зависи от няколко фактора - недвижимите имоти, повишаващите се цени на петрола и слабия китайски юан спрямо щатския долар“.
Китай е най-големият вносител на суров петрол в света, като той е нараснал с 14,7% спрямо предходната година през първите осем месеца на годината.
Икономическото възстановяване на Китай от пандемията се забави през последните няколко месеца заради спада на пазара на недвижими имоти и липсата на достатъчно потребителски разходи.
Износът на автомобили остава светъл лъч, но и при него темпът на растеж се забавя през август. Износът на сектора е нараснал с 69% през първите осем месеца на годината спрямо същия период на 2022 г., сочат митнически данни.
Проблемите на Китай удрят Япония
Тези проблеми на Китай притесняват сериозно и японското правителство. Токио смята, че задълбочаващите се икономически проблеми на съседната страна могат да засегнат крехкото възстановяване на Япония, особено ако Пекин не успее да подкрепи търсенето със значими стимули, пише Reuters и обяснява:
„Спадът в Китай би оставил зависимата от износа японска икономика без особена външна подкрепа, тъй като агресивното повишаване на лихвените проценти от страна на Федералния резерв води до забавяне на растежа в Съединените щати - друг основен двигател на глобалната активност“.
Рисковете от страна на Китай ще бъдат сред основните теми на дебатите по време на заседанието на Японската централна банка през септември, твърдят източници на информационната агенция, и ще повдигнат нови въпроси относно усилията на управителя на централната банка на страната Казуо Уеда да освободи икономиката от големите парични стимули през последното десетилетие.
„Това, което се случва в Китай, е тревожно и може да нанесе огромен удар върху японската икономика", обясняват те. "Спадът в Китай може да намали шансовете на Япония да постигне устойчив растеж на заплатите, което е решаващо условие за постепенното прекратяване на паричните стимули“.
В знак на нарастващ песимизъм по отношение на Китай правителството също така заявява в месечния си икономически доклад за август, че "загрижеността за перспективите пред Китай" е сред рисковете за възстановяването на Япония.
Китай е най-големият търговски партньор на Япония. На страната се падат 20% от износа ѝ, като през 2020 г. азиатският гигант измества Съединените щати. Японският износ за Китай обаче спада с 8,6% през първата половина на тази година, тъй като търсенето на автомобили, стомана и електроника намалява.
Икономистите смятат, че спадът в Китай може да намали годишния растеж на Япония с 1-2 процентни пункта, което засилва опасенията за продължително забавяне на двете най-големи икономики в Азия, които заедно формират около 1/5 от световния брутен вътрешен продукт.
Китай също така губи привлекателността си като производствен център за японските компании, като някои от тях вече ограничават експозицията си в страната. Пример за това е Komatsu Ltd, производител на строителни машини №2 в света, който вече измества някои свои операции извън Китай.
Иначе основната инфлация в Япония достига 3,1% през юли, надхвърляйки целта на централната банка на страната от 2% за 16-и пореден месец. Компаниите обещават невиждано от три десетилетия увеличение на заплатите през тази година, което засилва аргументите за отстъпление от десетилетията на ултрахлабава парична политика на трезора.
В резултат на всичко това, анализаторите очакват икономическият растеж на Япония да се забави през текущото тримесечие след бурното разширяване в периода април-юни, което засилва несигурността дали може да се завърти спирала на по-високи заплати и инфлация.
Като знак, че нарастващата инфлация вече се отразява на потреблението, през юли разходите на японските домакинства претърпяха най-големия си спад от близо 2 години и половина, посочва още Reuters.
Добри новини за Индия
На фона на тези проблеми на водещите азиатски икономики, доклад на BMI сочи, че до 2027 г. потребителският пазар в Индия ще стане третият по големина в света, тъй като броят на домакинствата със средни и високи доходи се увеличава.
Понастоящем страната е на пето място, но компанията Fitch Solutions потвърждава, че 29% увеличение на реалните разходи на домакинствата ще изкачи Индия с две места нагоре в посочения период.
Ръстът на разходите на индийските домакинства на глава от населението, посочва CNBC, се очаква да изпревари този на други развиващи се азиатски икономики като Индонезия, Филипините и Тайланд със 7,8% на годишна база.
"Като цяло разликата между общите разходи на домакинствата в АСЕАН и Индия ще се увеличи почти три пъти", се казва още в доклада.
BMI пък изчислява, че разходите на домакинствата в Индия ще надхвърлят 3 трилиона долара, тъй като разполагаемият доход ще нараства с 14,6% годишно до 2027 г. Дотогава 25,8% от индийските домакинства ще достигнат 10 000 долара годишен разполагаем доход.
"По-голямата част от тези домакинства ще се намират в икономическите центрове като Ню Делхи, Мумбай и Бенгалуру. По-богатите домакинства се намират предимно в градските райони, което улеснява търговците на дребно да се насочат към ключовите си целеви пазари", обяснява BMI.
Големият брой млади хора в Индия също е движеща сила за увеличаване на потребителските разходи. Приблизително 33% от населението на страната е на възраст между 20 и 33 години, а BMI очаква тази група да харчи много за електроника.
В доклада се прогнозира, че разходите за комуникации ще нарастват средно с 11,1 % годишно до 76,2 млрд. долара до 2027 г. благодарение на "технологично грамотната градска средна класа с нарастващ размер на разполагаемия доход, което ще насърчи разходите за продукти като потребителска електроника".
Продължаващата урбанизация на страната също ще спомогне за увеличаване на потребителските разходи, тъй като компаниите могат по-лесно да достигнат до потребителите и да отворят повече физически магазини за търговия на дребно, за да ги обслужват.
И примери не липсват и към днешна дата. През април Apple откри два магазина за търговия на дребно в Делхи и Мумбай. Същия месец Samsung обяви, че до края на годината ще открие 15 магазина за първокласни стоки в големи градове като Делхи, Мумбай и Ченай.
BMI също така отбелязва, че глобални инвеститори като Blackstone Group и APG Asset Management са вложили повече средства в бизнеса с търговски центрове в страната, за да се възползват от ръста на потребителските разходи.