Подценяваното умение, което отличава успешните лидери от всички останали
Ако попитате главния изпълнителен директор на Uber Дара Хосровшахи, най-важното умение на ръководния състав не е решителността в трудни моменти или способността да раздаваш команди в залата – това е да бъдеш добър слушател.
"Слушането е толкова подценявано умение", коментира 54-годишният изпълнителен директор по време на събитие за лидери в индустрията, организирано от GE в Ню Йорк.
"Има всякакви курсове за ръководни кадри, но все още не съм видял курс за слушане. И все пак общото, което съм виждал при ръководители, високо по стълбицата, е, че колкото по-високо се издигаш в една компания, толкова по-малко всъщност знаеш за това, което наистина се случва на място.", заяви Хосровшахи, цитиран от CNBC.
В разговор с главния изпълнителен директор на Ford Джим Фарли, ръководителят на компанията за превоз на пътници подчерта значението на "разходките по коридорите" и директните разговори със служителите в различните екипи за изграждане на по-позитивна и продуктивна работна среда.
"Виждам много мениджъри, които управляват според ключовите показатели за ефективност, вместо да разбират повече за продукта, който доставят и как той е направен. Като ръководители, точно вие трябва да давате този пример.", допълни шефът на Uber.
В разгара на пандемията дори самият Хосровшахи е работил като шофьор на Uber, за да научи повече и да подобри работата на шофьорите.
Той не за пръв път подчертава, че слушането е изключително важно лидерско умение.
В неотдавнашно интервю за Wall Street Journal той заяви, че слушането е най-важното нещо, което е научил от един от своите ментори, медийния магнат Бари Дилър. "Той ви слуша много внимателно, може да ви се противопостави и накрая и двамата ще си тръгнете от срещата, научили нещо."
Сара Саркис, психолог, която работи с лидери от Fortune 100 в Exos, компания за коучинг на представянето, е напълно съгласна с Хосровшахи. Това, което отличава хората с високи постижения от всички останали, казва тя, е, че те са отличници в общуването – а активното слушане е "важна, подценявана" част от това.
"Малко хора знаят как да присъстват изцяло в разговор и да отговарят логично на това, което другият казва", допълва Саркис.
За да станете по-добър слушател на работното място, тя препоръчва да практикувате рефлексивно слушане:
Обобщете това, което чувате и попитайте другия човек дали това е точно резюме на казаното от него. И ако по време на разговора се изключвате или не разбирате какво е казал събеседникът ви, задавайте отворени въпроси, като например: "С какво мога да ви помогна?" или "Можете ли да ми дадете пример?".
Това е умение, което изисква практика, но след като го усвоите, "можете да постигнете много повече, когато хората, с които работите, се чувстват видени, чути и подкрепени от вас", съветва в заключение психологът.