Призрачни студия: Как британската филмова и тв индустрия влезе в стагнация
По-рано тази година бъдещето изглеждаше обнадеждаващо за £6-милиардната британска телевизионна и филмова индустрия. Американски компании за стрийминг разкриха, че са похарчили милиарди за сериали и пълнометражни продукции в Обединеното кралство.
Amazon обяви, че е удвоила инвестицията си на Острова, където в момента снима няколко драми, сред които „Пръстените на силата“. По-късно платформата Netflix съобщи, че за година е вложила около 1,5 милиарда долара в британски филми и сериали като „Короната“ и „Heartstopper”.
Сега обаче секторът е изправен пред няколко кризи, включително преустановяване на работа заради стачките в Холивуд и срив на поръчките от местни телевизионни компании, които седят върху купчина предавания, финализирани след пандемията, и се борят с бюджетни затруднения заради намаляващите приходи от реклама, пише в анализ The Guardian.
По изчисления на съюза Bectu, който представлява радио-телевизионните, развлекателните и театралните дейци, 75% от работещите на свободна практика филмови и телевизионни екипи във Великобритания са без работа. Тази статистика поражда въпроса дали индустрията на Острова преминава през пост-пандемичен рестарт, или е в екзистенциална криза.
„Никога не съм виждал толкова много хора от бранша да останат без работа в тази страна“, казва шефът на голяма британска продуцентска компания. „Мисля, че това е годината, в която всички се променя.“
На пръв поглед, първата от шест десетилетия насам стачка на сценаристите и актьорите в Холивуд, която прекъсна работата по филми като Deadpool 3 и Wicked, снимащи се в Обединеното кралство, както и скъпи телевизионни предавания като Silo на Apple TV+, представлява финансово дестабилизираща спънка, която рано или късно ще премине.
Стачните действия се водят от другата страна на Атлантическия океан, но Островът остава вторият най-голям пазар за филмови и престижни телевизионни продукции в света, като 86% от общо £6,27 милиарда, похарчени през изминалата година, идват предимно от холивудските студия и стрийминг платформи, сочат данни на Британския филмов институт.
„Стачките в Съединените щати се отразиха мигновено и катастрофално на филмовата и телевизионната индустрия в Обединеното кралство“, казва вече бивш служител на голямо британско студио, отговарял за снимачната площадка на холивудски проект. Той губи работата си малко след началото на протестите. „В момента всички големи студия са като призрачни градове. Не съм виждал подобно нещо, откакто приключи COVID пандемията“, допълва той.
Не всички обаче са съпричастни към гилдията в този труден период. Според един високопоставен мениджър от филмовата индустрия бумът на съдържание след отпадането на COVID мерките е бил много доходоносен за фрилансърите, работещи по високобюджетни проекти.
„Имаше толкова много работа, че човек не можеше да си намери екип. Затова цената на труда се изстреля в Космоса“, казва друг. „Служители от най-различни категории получаваха между 30% и 100% над предишните си възнагражденията; печелеха изключително много заради начина, по който функционира пазарът. Като изключим стачките, така или иначе щеше да ни сполети пазарна корекция. Но това не е краят на света“, допълва той.
Тази корекция удари по-рано трескавото търсене на студийни пространства от големи играчи като Netflix, Disney и Amazon, които искаха да подсигурят реализацията на голям брой мащабни продукции.
Shinfield Stuidos – на стойност £150 милиона, което скоро ще отвори врати в покрайнините на Рединг, ще бъде четвъртото по големина снимачно пространство в Обединеното кралство. Говори се, че компанията е подписала дългогодишен договор с Disney за реализацията на множество проекти, но и че след като е приключил със заснемането на The Acolyte от франчайза на Star Wars, филмовият гигант се е възползвал от клауза да се оттегли от споразумението заради влошилите се пазарни условия.
Disney и други филмови компании като Netflix и Warner Bros Discovery решиха значително да орежат разходите си, след като инвеститори настояха техните стрийминг услуги – които генерираха огромни загуби, да станат доходоносни.
„В момента се разразява буря, но това не е краят на Златния век за телевизията“, казва Джон МакВeй, изпълнителен директор на организацията Pact, която представлява стотици независими британски продуцентски компании. „Телевизионната индустрия на Великобритания е много устойчива и адаптивна. Възможно е занапред да се попромени и разходите да намалеят. Има вероятност възложителите да не започнат непременно да харчат по-малко, а просто по-разумно“, смята той.
В Обединеното кралство промените в начина на инвестиране са още по-резки. Телевизионните канали, които са силно зависими от пазара на реклама – като Channel 4, Channel 5, ITV и до известна степен Sky, са изправени пред неочакван срив на приходите от рекламодатели.
Защо Холивуд стачкува? Не всеки прибира хонорарите на Скалата и Том КрузДуейн
Месеци след като Channel 4 плати милиони на висшите си мениджъри за доброто представяне на компанията през 2022 г. – включително най-високото годишно възнаграждение, което изпълнителен директор е получавал в 40-годишната историята на канала, тя спря редица предавания и замрази възлагането.
Въпреки че възнамерява да отмени тези мерки в следващите седмици, ходът на Channel 4 поне частично бе отговор на двуцифрения процент, с който се сринаха приходите от реклами – както в телевизията, така и в стрийминг услугите.
Британският пазар на телевизионна реклама се е запътил към най-ниската си точка от 2009 година насам (ако не броим 2020 г., когато започна COVID пандемията), като прогнозите са той да се свие с почти 7%. Това се случва на фона на пазарна корекция след пост-пандемичния бум – приходите от реклама на Channel 4 и ITV за 2021 г. бяха най-високите от създаването на двата канала, но съществува и усещането, че този срив се дължи на по-дълбока неудовлетвореност от настоящия TV модел.
Въпреки че традиционните телевизионни компании всячески опитват да претворят себе си в дигиталното пространство – ITV инвестира над £800 милиона, за да пригоди стрийминг услуга си ITVX към Netflix ерата, потребителският интерес към алтернативи като TikTok, Facebook, Instagram и Google продължава да расте.
„За нещастие на търговците на телевизионна реклама, гледаемостта на канали, които зависят от рекламодателите си, намалява и другите видове медии започват да изглежда по-привлекателни“, казва Браян Уийзър, директор на консултантската фирма Madison & Wall.
Според него маркетолозите се стремят да отговорят на потребителски нужди, които дигиталните медии задоволяват много по-пълноценно, което само влошава ситуацията. „Телевизията няма да загуби своето значение, но не е в позиция да расте“, смята той.
Други пък вярват, че бурята, която връхлита британската филмова и телевизионна индустрия, ще отмине, защото търсене на висококачествено съдържание винаги ще има.
„Дали вярвам, че падаме от скала? Не, това е просто злощастно съвпадение на обстоятелствата“, казва Ейдриън Уутън, изпълнителен директор на Film London и British Film Commission. „Вгледайте в съдържание като „Барби“, „Опенхаймер“ и „Наследници“ – не омръзва на никого“, смята той.
„Говори се за „пренастройка“ на обемите и може би 2024 г. няма да достигне нивата на предходните 1-2 години, но желанието и апетитът сред публиката все още съществуват, а Обединеното кралство създава повече съдържанието от която и да е друга държава в света, с изключените на Съединените щати“, добавя Уутън.