Според доклад, публикуван във вторник от Reuters, броят на случаите на подвеждаща "зелена" реклама – известна като „зелено изпиране“ или greenwashing, извършвана от банки и компании за финансови услуги по света, са се увеличили със 70% през последните 12 месеца в сравнение с предходните.

Най-много случаи са регистрирани от европейски финансови институции, като голяма част от тях са свързани с твърдения за изкопаеми горива.

Доставчикът на ESG данни RepRisk регистрира 148 случая от сектора на банковите и финансовите услуги в световен мащаб през 12-те месеца до края на септември 2023 г., което е повече от 86 случая през предходните 12 месеца.

От 148-те случая 106 са от европейски финансови институции.

Терминът greenwashing е насочен към кампании, които тиражират подвеждащи твърдения, свързани с устойчивото развитие, пред инвеститори или потребители, обикновено с цел да повишат репутацията и финансовите резултати на дадена организация.

Въздействието на ИТ върху климата се пренебрегва, а то се засилва4 инициативи, които могат да намалят влиянието на технологиите върху екологичния отпечатък на компаниите


"Над 50% от тези рискови случаи на greenwashing, свързани с климата, или споменават изкопаеми горива, или свързват финансовата институция с петролна и газова компания. Тези инциденти не се случват изолирано и регулаторните органи все повече осъзнават мащаба на проблема", заявяват от RepRisk.

През юни контролните органи на Европейския съюз разкриха, че банки, застрахователи и инвестиционни посредници в целия блок са направили "подвеждащи твърдения" за своите удостоверения за устойчивост пред инвеститорите. Банковият сектор и секторът на финансовите услуги е на второ място след петролния и газовия сектор по брой на случаите на greenwashing, заявяват от RepRisk.

Доставчикът на данни установява, че в по-широк план "зелените“ измами се увеличават. Всеки четвърти инцидент, свързан с климата и ESG, може да бъде определен като greenwashing, което е увеличение спрямо всеки пети през миналата година. Освен това от организацията установяват, че всяка трета компания, свързана с greenwashing, е замесена и в така нареченото "социално изпиране“.

Застрахователната индустрия отрязва въгледобивните предприятия Това принуждава компаниите в сектора да заделят десетки милиони за самозастраховане


ЕК определя социалното изпиране като процес, при който компании се представят в положителна светлина, "прикривайки основен социален проблем" като например нарушения на правата на човека и корпоративно съучастие или въздействие върху общностите, за да защитят репутацията и финансовите си резултати.

"Подвеждащата комуникация по екологични и социални теми не само пречи на напредъка към колективните цели, но и накърнява доверието на потребителите и инвеститорите", пише RepRisk в последния си доклад.