Как Apple създаде първия си "въглеродно неутрален" продукт
През септември Apple обяви, че всички нейни следващи модели смарт часовници ще имат опция за "въглеродно неутрален" модел на същата цена като обикновените, започваща от 249 долара.
За Apple превръщането на даден продукт във "въглеродно неутрален" означава промяна на операциите - включително производството, опаковането и доставката, за да се намалят емисиите на парникови газове, свързани с изработването и продажбата на часовниците. По този начин компанията успява да намали емисиите, свързани с един часовник, от 36,7 кг на 8,1 кг, пише CNBC.
За да нарече часовниците си "въглеродно неутрални", без да може да елиминира всички емисии, свързани с производството на часовниците, Apple закупува въглеродни кредити, за да компенсира останалите 8,1 кг емисии, или около 22% от общия отпечатък от производството на един часовник.
Въглеродните кредити са сертификати, които физически лица, предприятия и корпорации могат да закупят и които представляват определено количество намалени, избегнати или отстранени от атмосферата парникови газове. Според описанието на ООН те са начин потребителите да компенсират своите емисии на парникови газове, като същевременно осигуряват финансов механизъм за подкрепа на проекти за устойчиво развитие.
В зависимост от това с кого говорите обаче, да наречете даден продукт "въглеродно неутрален", когато отчитането изисква закупуване на въглеродни кредити, може да означава или че Apple действа отговорно и прави най-доброто, което може, за да допринесе за стратегиите за смекчаване на последиците от изменението на климата, или че безотговорно изопачава това, което трябва да означава "въглеродно неутрален".
Разстоянието между тези два начина за анализ е значително и практически непреодолимо. То е и пример за дистанцията между амбициите за смекчаване на последиците от изменението на климата и реалностите в тази област в момента, посочва още CNBC.
Като цяло ефективност на природните въглеродни кредити е спорна, тъй като е доказано, че някои горски въглеродни кредити се обезсилват, когато например горите, свързани с тях, изгорят в сезона на горските пожари. Но Apple и други участници в дебата твърдят, че не всички въглеродни кредити се създават, наблюдават и управляват с еднакво старание. Технологичният гигант твърди, че качеството на въглеродните кредити, в които инвестира, е добро и че купуването на въглеродни кредити за емисии, които не може да намали, е по-добро от това да не прави нищо.
"Ако сте амбициозни, да вземете тези 22% и да купите висококачествени въглеродни кредити с висока степен на интегритет е най-добрият начин", казва Елизабет Стъркън, управляващ директор на нестопанската организация за защита на климата Environmental Defense Fund (EDF).
Барбара Хая, директор на Berkeley Carbon Trading Project към Goldman School of Public Policy, University of California at Berkeley, заявява, че Apple заслужава да бъде похвалена за значителното намаляване на емисиите, което е постигнала при промяната на дейността си, но добавя, че би желала компанията да избягва термина "въглеродно неутрален" при популяризиране на работата си
Тя твърди, че за потребителите би било по-добре Apple да се похвали публично със своите 78% намаление на емисиите, вместо да се опитва да внуши, че нейният продукт е "въглеродно неутрален". Дори ако въглеродните кредити, които Apple купува, да са с най-високо качество, смята тя, това по своята същност е счетоводна стратегия.
"Ако си купите Apple Watch, вашите емисии не са нулеви", казва Хая пред CNBC - факт, който Apple признава. Начинът да нямаш никакво въздействие върху околната среда е да не генерираш тези емисии.
Най-важната задача: Намаляване на емисиите
Най-важната работа, която Apple извършва при пускането на своя "въглеродно неутрален" часовник, е да намали емисиите, които са свързани с производството му, пише още CNBC и дава някои конкретни примери за това как компанията е работила за намаляване на действителните си емисии, свързани с производството му: