Кариеристките са демоде. Идва ерата на момичетата, които не бързат
Дните, в които току що дипломирали се момичета препускаха с шеметни темпове по стълбите на кариерната йерархия, вече са в миналото.
Тук са новите представителки на поколението Z, които слагат начало на ерата "snail girl" (момиче охлюв), при която жените дават приоритет на по-бавния начин на живот, щастието и грижата за себе си пред културата на бързане и преумората, пише в материал BusinessInsider.
Терминът "snail girl" е въведена от Сиена Лъдби в статия за Fashion Journal миналия месец, озаглавена: "Ерата на "момичето охлюв": Защо забавям темпото и избирам да бъда щастлива, а не заета".
Лъдби е дизайнер и основател на магазин Hello Sisi, в който продава ръчно изработени чанти и аксесоари. "Гореща новина за седмицата: моята вътрешна girlboss е мъртва и започна ерата ми на "момиче охлюв"", допълва тя.
По думите й, като "girlboss" тя е изпитвала постоянен натиск "да бъде възприемана като успешна", и да изглежда заета и натоварена. След пандемията обаче започнала да осъзнава, че целенасоченият живот невинаги е свързан с успеха.
"Момичето охлюв отделя време, за да твори. Скоростта, с която всичко случва, става все по-бърза, но на нея не ѝ пука. Тя тича в собственото си състезание.", убедена е тя.
През последните години идентичността на момичето кариеристка се сблъсква с преоценка, тъй като младите хора все по-често изпитват бърнаут на работното място и се питат дали посвещаването на кариерния успех наистина им смисъл.
Мишел П. Кинг, бивш директор на Netflix, награждаван академик и автор на книгата "Как работи работата", коментира за Insider, че girlboss е подобна на концепцията на Шерил Сандбърг "Lean In", тъй като "и двете са изградени върху идеята, че жените трябва да се променят или поправят, за да се изравнят и конкурират с мъжете на работното място". Кинг допълва: "Като казваме на жените, че трябва да правят повече или да бъдат повече, за да напредват в работата си, ние всъщност им казваме, че не са достатъчно добри по начало."
Поколението Z отхвърля тези идеи и търси други решения. Пример за това е тенденцията "работа за мързеливи момичета" в TikTok, която съветва жените да намерят радост в живота си извън работата, като се заемат с дейност, която не изисква много усилия и е добре платена.
Ерата на охлювите, подобно на мързеливите момичешки работни места, вече набира популярност в TikTok, след като Fashion Journal сподели статията на Лъдби във видео, което натрупа над 32 000 гледания.
Редакторът на рубриката Маги Джоу казва във видеото: "Добре дошли в епохата на охлювите."
@fashionjournalmagazine The era of the snail girl is here!! ???? FJ Branded Content and Features Editor @Maggie Zhou chats through the Founder of @Hello Sisi Gift Shop’s article on slowing down and rejecting hustle culture ???? #fashionindustry #productivity #hustleculture #capitalism #fashionjournalmagazine ♬ original sound - Fashion Journal Magazine
"Тенденцията за "snail girl" е още един пример за това, че служителите искат да се противопоставят на културата на бързане или токсичните култури на работното място, които насърчават дългите часове работа и търпението на лошите мениджъри", допълва Кинг.
Въпреки това Сузи Уелч, професор в Stern School of Business към Нюйоркския университет, смята, че една от основните причини за тенденцията "snail girl" е "широко разпространеното отвращение на поколението Z към тревогите".
Според проф. Уелч по-възрастните поколения са разбирали, че тревожността е неразделна част от живота на работното място.
"При поколението Z тревожността е в центъра на почти всяко решение и по мои наблюдения има силно желание да се проектира живот, който я заобикаля като проблем". В резултат на това представителите на поколението Z са се разочаровали от идеята girlboss, защото това е по-трудно, отколкото изглежда.
"Да бъдеш шеф, независимо от пола, е противоположно на бляскавия живот на успелите момичета кариеристки, които виждаме в социалните медии.
Разбира се, има страхотни моменти, когато всичко е наред, но основно да си шеф е трудна работа. Трябва да плащаш заплати. Трябва да молиш клиента да не напуска кораба. Наемът се увеличава. Имаш страхотен изпълнител на проекти, който е гадняр за другите служители. Рекламната то кампания се проваля.
Това е реалността, която не се вписва в концепцията girlboss", допълва професорът.
Въпреки че да си "snail girl" може да е по-удовлетворяващ избор за младите служителки към момента, той може да доведе до финансови или други последствия.
"Това няма да бъде ускорител на кариерата за тези, които го изберат, но мисля, че повечето от тях го знаят. Ясно е, че рано или късно ще има финансови последици и след пет години може да се окаже, че цяла група "snail girls" ще открият, че компромисите имат солена цена.", допълва в заключение професорът.