България наложи наказателни такси на руските петролни и газови компании в опит да направи операциите им в страната по-малко доходни и така да накара и тях, и техните европейски клиенти да потърсят други опции.

Това съобщава в своя публикация Financial Times, цитиран от БТА, като се позовава на правителствени източници.

Миналия петък правителството наложи такса от 20 лв. за мегаватчас за транзит на руски газ, след като броени дни преди това беше приело да обложи рафинерията на "Лукойл" в Бургас с 60% данък печалба. Целта и на двете мерки е да принудят руснаците да се изтеглят от европейския пазар, посочват правителствените източници на изданието.

Новата транзитна такса достигна до около една пета от текущата референтна цена на газа, а принципно транзитните такси рядко нахвърлят едноцифрени стойности, отбелязва още Financial Times.

"Тъй като ние вече не потребяваме руски газ, транзитирайки го през нашата територия, се превръщаме във виновници за други страни в Европа, които продължават да потребяват руски газ,", твърди източник, запознат с решението на София. "Целта на стъпката е да се направи по-неизгодно за Сърбия и Унгария да купуват руски газ и да се принудят да търсят други източници".

Асен Василев: Държавата трябва да присъства на „Росенец“ институционалноАсен Василев заяви още, че в рафинерията не са извършени нарушения, които да доведат до отнемане на лиценза на „Лукойл“

Русия спря доставките си на газ за България малко след инвазията в Украйна, но и разреши да продължава да го транзитира за Сърбия и Унгария.

Унгарският външен министър Петер Сиярто окачестви в петък повишаването на транзитната такса като "неприемлива мярка с неясна предистория".

От Москва, където участва в руски енергиен форум, на който беше единственият представител на ЕС, той изтъкна, че това е "поредният опит да се подкопае енергийната сигурност на Унгария и енергийното сътрудничество между Унгария и Русия".

Българският финансов министър Асен Василев посочи, че целта на акцията не е газът за потребителите в Унгария и Сърбия да стане по-скъп, а преносът му през България да стане по-малко изгоден за "Газпром".

"Новата такса е напълно в съзвучие с целите на ЕС за намаляване на зависимостта от руските изкопаеми горива. Тъй като повечето цени на "Газпром" се определят на мястото на доставка в дадена страна, таксата най-вероятно няма да окаже влияние върху цените на газа надолу по веригата, но ще намали печалбата на компанията, каза Асен Василев.

КЗК глобява с 67.7 млн. лв. Лукойл за злоупотреба с господстващо положение Производството е образувано през 2021 г. по искане на OMV и на Инса Ойл

Той посочи, че правителството е уведомило Брюксел за промените. Служител на Еврокомисията каза, че "разглеждат проблема".

Василев добави още, че натискът от правителството върху руските компании е принудило "Лукойл" да започне процедура по продажбата на най-голямата си рафинерия в Югоизточна Европа. "Вероятно има икономическа полза от смяната на собствеността на рафинерията", заяви Василев за Financial Times.

"Налице е интерес"

Правителството не е намесено в продажбата на рафинерията, която изнася повече от половината от продукцията си, включително и особено важния дизел за Украйна.

Финансовият министър обаче изтъкна, че наказателните мерки ще останат в сила до появата на нови собственици, а наскоро наложеният 60-процентов данък печалба ще бъде намален до стандартните 15% едва след това. Междувременно рафинерията трябва да извърши промени, за да започне да преработва неруски петрол, като цената им може да достигне 500 милиона евро.

Окончателно: При криза държавата ще поема контрол над рафинерията в БургасПарламентът прие на второ четене промени в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход

Василев посочи, че София се е "осъзнала", след като "Газпром" едностранно е спрял доставките на газ след началото на инвазията в Украйна и първо служебното правителство, а после и редовното са започнали прозападни реформи в енергийния сектор, които са били блокирани с години.

"За последните три месеца извършихме реформи, затлачени от 10-15 години", каза министърът.

България имаше проблеми с доставките на газ и в миналото, най-вече през 2008-2009 г., когато Русия завъртя кранчето след спор за транзитните такси с Украйна. През пролетта на 2022 г. пък спирането на доставките остави страната с газохранилища пълни до едва 20% от капацитета си, припомня изданието.

След това обаче България добави капацитет и свърза газовата си мрежа с Гърция, а сега строи още връзки с Румъния и Сърбия.

"Справяме се добре", отбелязва Василев. "Когато Русия спря доставките, до 24 часа имахме план, избегнахме прекъсванията и скока на цените и изградихме дългосрочни решения", допълва финансовият министър.

Денков: Няма потвърдена информация за българин, взет за заложник в ГазаПремиерът посочи, че е получил такава информация на днешното заседание на Съвета по сигурността

Интерес по отношение на „Лукойл Нефтохим“ се изразява вече от няколко месеца от различни страни. Това каза пред журналисти в Министерския съвет премиерът Николай Денков в коментар, свързан с интервюто на финансовия министър Асен Василев пред Financial Times.

„Въпросът е доколко този интерес може да бъде завършен с покупка на рафинерията от друга фирма.

За момента все още не е ясно. Интерес има, но решението дали ще бъде продадена или не рафинерията, зависи от собственика в момента „Лукойл България“ и съответните потенциални купувачи“, разясни Денков, цитиран от БТА.

„Не бих искал да коментирам нищо повече, докато няма конкретика за истински намерения. Когато става дума за такъв голям актив, има доста етапи, преди да се стигне до успешна крайна сделка“, допълни още премиерът.