Започва надпревара за сертифициране на устойчивостта и ефективността на батериите на употребяваните електрически превозни средства, като множество стартиращи компании се опитват да помогнат на купувачите да разберат колко наистина струва един употребяван електромобил, пише в свой анализ Reuters.

При традиционните автомобили с двигател с вътрешно горене пробегът и годините могат бързо да покажат на потенциалните купувачи колко си струва да отделят. Тази формула обаче не работи при електромобилите, чиято стойност зависи до голяма степен от пробега на батерията и способността ѝ да се зарежда.

Доскоро не съществува начин за измерване на състоянието на батерията на електромобилите, което затруднява продажбите на употребявани електрически превозни средства. Но това се променя, тъй като компаниите бързат да увеличат тестовете на батериите, като някои от тях вече отнемат само няколко минути.

Електромобилите стават проблем за паркингите. Какви са решенията?Общият размер и маса на автомобилите непрекъснато се увеличават
Подобна компания е Altelium - британски стартъп, разработил тест за състоянието на батерията на електромобила и сертификат, който стартира тази година в над 7000 дилъри на автомобили в САЩ и над 5000 в Обединеното кралство.

“Ако пазарът на автомобили втора употреба не работи правилно, пазарът на нови автомобили също няма да работи правилно и преходът към електрическо задвижване няма да се осъществи", казва Алекс Джонс, мениджър бизнес развитие в Altelium, който твърди, че разработката на неговата компания е привлякла интерес и от други пазари, включително Китай. "Ние сме в надпревара за внедряване."

Обикновено батерията съставлява около 40% от цената на нов електромобил. Затова и начинът на третирането ѝ е от ключово значение. Прекалено честото бързо зареждане на електромобила, постоянното зареждане, когато батерията е почти пълна, или оставянето ѝ за дълги периоди напълно заредена може да доведе до по-бързото ѝ разрушаване.

Австрийският стартъп Aviloo, който е разработил тест за търговци и частни лица, е установил, че след 100 000 километра състоянието на батерията на електромобила може да варира с до 30%.

Потребител, който иска употребяван електромобил с 90% от пробега на новия, в крайна сметка може да купи такъв с едва 70% заради лошите навици за зареждане на предишния собственик, което потенциално би трябвало да намали стойността му с хиляди евро, заявява Маркус Бергер, главен изпълнителен директор на Aviloo, сред чиито инвеститори е Volkswagen, и добавя: "При електрическите превозни средства пробегът и възрастта не ви казват нищо. Всичко е свързано с батерията."

1000 км пробег - Toyota представи EV батерии от ново поколениеВерсията с дълъг пробег на Tesla - Model Y, най-продаваният електромобил в света, може да измине около 530 км
Критична информация

Производителите на автомобили предоставят информация за пробега на електромобилите, която според критиците често е твърде оптимистична, а това прави независимите тестове жизненоважни.

До момента липсата на прозрачност по отношение на кондицията на батериите е навредила немалко на пазара на електромобили. По данни на стартиращата компания за проследяване на батериите на електромобили Recurrent, цените на употребяваните електромобили в САЩ през септември са спаднали с 32% на годишна база, в сравнение със 7% спад за моделите, задвижвани с изкопаеми горива. Цените на употребяваните електромобили в Обединеното кралство пък са се понижили с 23% на годишна база през август, докато тези на моделите с изкопаеми горива са се повишили с поне 4%, според платформата AutoTrader, която посочва като причина "опасенията на потребителите относно живота на батериите на употребяваните електромобили".

Ценовата война, започната от Tesla, също натежава върху цените на употребяваните електромобили.

Данните на AutoTrader и Deutsche Automobil Treuhand показват, че остатъчната стойност на тригодишните електрически автомобили в Обединеното кралство и Германия е с над 10 процентни пункта по-ниска от тази на еквивалентите с изкопаеми горива.

"Познаването на капацитета на батерията ще бъде от решаващо значение", казва Стефани Валдес Стрийти, директор на отдела за изследвания и развитие на мобилността в базираната в Атланта компания Cox Automotive, която е собственик на Manheim, най-голямата аукционна къща за употребявани автомобили в света.

Американците все още не са влюбени в електромобилитеПо-малко от половината казват, че следващата им кола ще бъде електрическа
Driverama, която купува около 100 000 употребявани автомобила в Германия годишно за продажба в цяла Централна Европа, пък използва Aviloo, за да отсее електромобилите с капацитет на батерията под 80% или с дефекти в батерията, каза главният ѝ оперативен директор Елдар Вагабов.

Надежден електромобил, а не боклук

За Михаел Вилвонседер, дава пример Reuters, независимият тест на батерията е бил от съществено значение преди да похарчи 31 000 евро за седемместен Tesla Model S от 2014 г. с пробег от 240 000 км.

Жителят на Винер Нойщат, южно от Виена, използва услугите на Aviloo и установява, че батерията има 90% от първоначалния си капацитет - с пробег от 412 км спрямо 456 км, когато е била нова.

"Искам надежден автомобил, а не боклук, и трябва да издържи дълго време", казва Вилвонседер пред информационната агенция.

Надпреварата за правилно оценяване на употребяваните електрически автомобили става спешна поради очертаващия се скорошен наплив от превозни средства втора ръка. В Европа например през 2021 г. са продадени над 1,2 млн. нови напълно електрически автомобила - и много от тях ще се появят на пазара на употребявани автомобили през 2024 г., когато изтекат договорите им за лизинг.

Audi представи нов концептуален автономен електромобилКупето отразява напълно вярата на автомобилния производител във възможностите, които разширената реалност дава
Ако цените на употребяваните останат ниски, това може да се отрази негативно и на цените на новите електромобили.

"Необходим е добре функциониращ пазар на употребявани автомобили, за да бъдат добри остатъчните стойности на новите автомобили", казва Скот Кейс, главен изпълнителен директор на базираната в Сиатъл компания Recurrent, която е регистрирала 20 000 собственици на електромобили, за да проследява данните за батериите им.

Собствениците, които се грижат за батериите си, могат да спечелят "потенциална премия от хиляди долари" при продажба, казва Кейс.

Стартъпите, заели се да облекчат живота на купувачите на електромобили втора ръка, обаче се сблъскват с конкуренцията на германската агенция за сертифициране TUV Rheinland, която работи в 60 държави. Тя пуска услугата Battery Quick Check, разработена съвместно със стартъпа Twaice, в автосервизи в Германия и очаква да стартира на други пазари през следващата година.