Малкият Лахти - един финландски урок по въглеродна неутралност за големите
Много мегаполиси по света планират да постигнат въглеродна неутралност до 2040 или 2050 г. Но един малък град във Финландия, където цялата страна иска да стане въглеродно неутрална до 2035 г., може да постигне това в рамките на няколко години. И да им даде урок.
Лахти, град на един час път с влак северно от Хелзинки, разказва Fast Company, някога е бил замърсен промишлен център. Но през последните няколко десетилетия градът работи за постигане на по-голяма устойчивост, а през 2019 г. той си поставя за цел да стане въглеродно неутрален до 2025 г.
Сега градът вероятно ще постигне целта година или две по-късно, казва Елина Ояла, директор по околната среда на Лахти. Но стремежът към 2025 г. дава възможност за постигане на целта още през това десетилетие. След неотдавнашна среща с ръководителите на града тя казва: "Всички те смятат, че ако не бяхме поставили толкова строги цели, нямаше да сме там, където сме в момента."
По-чист въздух в европейските градове: Мисията (не)възможна Докато ЕС се стреми да затегне целите на блока за качеството на въздуха, местните лидери се подготвят за още по-интензивна реакция на мерките
Досега градът е изчислил, че е намалил емисиите си с 64% спрямо нивата от 1990 г. Макар че има различни определения за "въглероден неутралитет", в крайна сметка целта е намаляване на емисиите с 80%, като останалата част се компенсира от програми като залесяване в региона.
За да улесни жителите си да шофират по-малко, градът изгражда повече велосипедни магистрали и разширява мрежата си от второстепенни велосипедни алеи; вече е изградил нови велосипедни паркинги, станция за ремонт на велосипеди и споделени електрически превозни средства на две колела. Лахти дори тества програма за споделяне на градски ски, които хората могат да използват в ежедневието си.
Освен това градът купува повече електрически автобуси и използва алтернативни горива в други сфери.
"От гледна точка на градското развитие не решаваме всички проблеми, ако просто преминем към електрически автомобили", казва Ояла. "Затова се опитваме да насърчаваме всички видове устойчив транспорт."
Печелившите и губещите градове в бъдещето на глобалната икономикаНа 300-те най-големи града се пада над половината от икономическата продукция, като в тях живее едва 20% от населението на света
Местният отбор по хокей на лед например е спрял да използва самолети за мачове в други градове и подтиква феновете си да ходят пеша, да карат колело или да ползват обществен транспорт, когато отиват на мачове.
Местният симфоничен оркестър също насърчава публиката си да използва обществен транспорт и намира по-екологични алтернативи за собствените си турнета.
Преди няколко години в Лахти пилотно е пуснато приложение за персонална търговия с въглеродни емисии, което позволява на жителите автоматично да проследяват как се придвижват в града. То позволява въз основа на скоростта, с която някой се движи, да се разбере дали ходи пеша, кара колело или шофира автомобил. Всяка седмица приложението дава на потребителите награди - включително кредит, който те могат да използват за пътуване с автобус или отстъпки за местни продукти, ако се придържаха към определен въглероден бюджет.
Сега градът прави друго приложение, което поставя пред потребителите серия от предизвикателства, свързани с климата, като например да използват "еко" настройката на пералнята си или да ядат по-малко месо.
Лахти също така модернизира жилищните сгради, които са общинска собственост, за да ги направи по-енергийно ефективни и да им осигури слънчева енергия. В една малка електроцентрала градът използва отпадната топлина от пречистването на отпадъчни води, за да генерира енергия в своята система за централно отопление. За разлика от повечето градове с печки във всяка сграда, Лахти използва ефективна мрежа, която изпраща топлина до кварталите от централизирани електроцентрали.
Стокхолм забранява двигателите с вътрешно горене в центъра на градаСофия също е сред градовете, които предприемат мерки в тази посока
Лахти спира да използва въглища в основната си електроцентрала, свързана с централната отоплителна система, през 2019 г. Въпреки това градът все още не е намерила идеалния заместител. Част от топлинната енергия сега идва от изгарянето на дървесни отпадъци от горското стопанство, което е спорно - изгарянето на биомаса все още освобождава CO2, въпреки че вероятно може да се счита за въглеродно неутрално, тъй като дърветата поемат CO2, докато растат.
В Лахти има и инсталация за газификация, която превръща отпадъците, които не могат да бъдат рециклирани, в енергия.
Градът предвижда въвеждането в експлоатация и на други решения. "Ние сме част от кръговата икономика и ако изгорите нещо, което не остава в кръга - то се отстранява. Това е много по-добър вариант от изгарянето на въглища, но не може да бъде окончателното решение", казва Ояла.
Процентът на рециклиране в Лахти е невероятно висок: 99% от битовите отпадъци остават извън сметището. Но само около половината от тях се използват за производство на рециклирани материали, а останалата част на този етап е източник на енергия.
Някои местни компании намират нови приложения на отпадъците. Производител на хранителни продукти, който прави печени изделия, например вече използва овесени люспи, които иначе биха били изгорени, за производството на ксилитол - подсладител без захар. Градът също така работи за намаляване на строителните отпадъци.
Градовете, в които да пътуваш с масовия транспорт е удоволствиеГерманската столица Берлин е на първо място с 97% одобрение от местните жители
Като цяло Лахти проследява повече от 113 различни аспекта на устойчивостта.
"Те са наистина амбицирани", казва Соня-Мария Игнатиус, съосновател на Kausal - софтуерна платформа, която градът използва, за да следи напредъка по всяка програма, а Ояла добавя:
“Платформата вече е внедрена в целия град. Тя не е само за отдела по околна среда. Общата ни цел в работата по климата беше наистина да я превърнем в нещо общо за целия град и хората да чувстват, че имат роля в това."