Меtа, компанията майка на Facebook и Instagram, въвежда месечна абонаментна такса за потребителите, които искат да защитят личните си данни.

От този месец европейците ще имат възможност да се откажат от това да са мишени на поведенческа реклама в платформата.

Абонаментът ще е 9,99 евро на месец за профилите в Facebook и Instagram на компютър и 12,99 евро за мобилните приложения в смартфоните.

Според европейските регулатори за защита на личните данни, те все по-внимателно проверяват практиките на компанията, което води до глоби и правни казуси. Регулаторите твърдят, че Meta трябва да промени начина, по който получава съгласие от абонатите за поведенческа реклама.

В отговор на това, Meta стратегически предлага абонаментната опция без реклами на потребителите, които предпочитат да не ги виждат.

Този нов абонаментен модел обаче предизвиква отпор и заплахи за съдебни действия в Европа.

Потребителите в Европа ще плащат за Facebook и Instagram без рекламиПо този начин социалните платформи ще изпълнят изискванията на европейското законодателство


Регулаторните органи и активистите за защита на личните данни споделят, че това е просто поредният опит на Meta да избегне промените, необходими за спазване на европейските закони за защита на личните данни.

"Meta отчаяно се опитва да намери решения, за да продължи сегашното статукво", казва Тобиас Юдин, говорител на норвежкия орган за наблюдение на неприкосновеността на личния живот.

Проучване: Социалните мрежи не променят политическите ни възгледиИзследователите експериментират с три промени в начина, по който потребителите на Facebook и Instagram разглеждат съдържание за президентските избори в САЩ през 2020 г.

Европейските съдилища отдавна твърдят, че Meta не може да използва лични данни за реклама, без да получи ясно и изрично съгласие от своите потребители.

Норвегия се проявява като най-активен критик на това, обявявайки практиките на Мета за поведенческа реклама като незаконни и налагайки забрана, което доведе до значителни глоби за компанията. Сега тази забрана предстои да бъде приета в целия ЕС и ако Meta не се съобрази с нея, може да й бъдат наложени дори по-високи глоби от тези, постигнати от Норвегия, допълва Wired.

Говорителят на Meta Ал Толан, уверява, че абонаментният модел е в съответствие с решение на Съда на Европейския съюз от юли, според което холдингът трябва да предложи на потребителите алтернатива на рекламите, дори ако тя е платена.

Множество комисии също остават скептично настроени към модела "заплащане срещу поверителност".

Удар по бизнес модела: ЕС забранява на Meta таргетираната рекламаЗабраната трябва да влезе в сила в рамките на две седмици

Защитниците на неприкосновеността на личния живот, изразяват загриженост, че лицата в неравностойно икономическо положение може да не могат да си позволят допълнителната месечна такса.

Съществуват и въпроси дали Meta ще продължава да използва данните, събрани от платените абонати, за цели извън рекламата, като например за подобряване на продуктите или за обучение на технологията за разпознаване на лица, отбелязва Wired.

Към този момент Meta отказва да коментира тези опасения.

Meta отчете рекордни резултати, но акциите на компанията се понижихаКомпанията майка на Facebook е реализирала тримесечна печалба от 11,6 милиарда долара

От март 2024 г. ще се изисква допълнителна такса от 6 евро за покриване и на двата профила за компютър (Facebook + Instagram) или 8 евро за покриване в мобилните приложения. Допълнителни акаунти или профили ще бъдат таксувани отделно.

Този абонамент ще бъде достъпен само за пълнолетни лица, тъй като рекламите ще бъде спрени за потребителите под 18 години. В повечето държави потребителите трябва да са навършили 13 години, за да имат профил във Facebook или Instagram.