Компанията за бърза мода Boohoo не спазва програмата си за етични правила в работния процес, установява ново разследване на BBC Panorama.

Репортер под прикритие в централата на компанията в Манчестър открива доказателства, че персоналът е оказвал натиск върху доставчиците, за да намалят цените, дори след като са договорени сделки.

Това се случва, след като компанията обеща да преразгледа практиките си през 2020 г., отбелязва BBC.

"Аз просто лъжа"

Репортерът Ема Лоутър прекарва 10 седмици под прикритие в централния офис на Boohoo в Манчестър, където е административен асистент. Между април и юни тази година тя работи в натоварения отдел за рокли заедно със служителите, които договарят цените и правят поръчки с доставчиците.

"Работата в Boohoo е интензивна", казва тя и допълва, че персоналът е подложен на "постоянен натиск да сваля цените все по-ниско". По време на работата си в Boohoo репортерката описва тактика за осигуряване на евтини сделки с доставчици, които не отстъпват от цената.

"Влезте с ниски цени и ако не успеете, просто кажете, че другаде можете да го получите по-евтино", съветва я колега. "Аз просто лъжа.", издава той.

Търговецът на дребно е пазарен лидер в осигуряването на най-новите колекции за своите клиенти възможно най-евтино и бързо. Миналата година Boohoo Group е имала 18 млн. клиенти и продажби на стойност 1,7 млрд. паунда.

Преди три години Boohoo обеща да промени начина, по който прави бизнес и стартира програмата "Програма за промяна". Този ход е предизвикан след съобщения, че персоналът на фабрика за производство на дрехи в Лестър получава по-малко от минималната работна заплата и работи при опасни условия, припомня BBC.

След това Boohoo поиска преглед на веригата за доставки. След като проверката установи, че твърденията са "по същество верни", компанията въведе програмата, която включва обещание да плаща на доставчиците си справедлива цена за дрехите в реалистични срокове.

Потайната компания, която облича Поколението ZПопулярността на тази китайска модна компания нарасна значително по време на пандемията. Ако обаче сте на възраст над 30 години, вероятно не сте чували за нея

Безмилостни изисквания за намаляване на цените

Разследването на BBC разкрива, че Boohoo оказва натиск върху доставчиците да намалят цените - дори след като поръчките вече са договорени.

Само за един ден на репортера е казано да договори 5% намаление на повече от 400 поръчки, които вече са били договорени, което е спестило на Boohoo хиляди лири.

Понякога заповедите за намаляване на цените идват от върха на компанията. По време на среща на служителите е казано, че изпълнителният директор Махмуд Камани няма да позволи на купувачите да потвърждават нови поръчки, докато той не ги одобри.

Служителите получават напрегнати имейли от доставчици, които се борят с исканията на Boohoo за намаляване на цените.

В отговор, от Boohoo заявяват пред BBC, че през изминалата година е имало значителна инфлация на разходите, която е абсорбирана, за да се поддържат достъпни цени за клиентите. Според компанията, повечето от доставчиците ѝ работят с нея от много години и "това не би било възможно, ако работата не беше печеливша".

Изпълнение под натиск

Целевите клиенти на Boohoo обикновено са хора на възраст под 30 години, които искат да купуват бързо променящите се модни колекции възможно най-бързо.

По времето, когато репортерът е под прикритие, между поръчката на Boohoo в отдела за рокли и получаването ѝ са минали средно 10 седмици - т.нар. време за изпълнение.

След това е наложена нова политика за всички дрехи на марката - срокът за изработка е шест седмици или по-малко, като доставчиците в Китай и Индия получават една седмица повече.

Инфлуенсъри опитват да полират имиджа на скандална фабрика за дрехи в КитайКомпанията Shein се свързва със злоупотреби с принудителен труд, нарушения на човешките права и опасни материали в дрехите

Питър Макалистър, изпълнителен директор на Инициативата за етична търговия, заяви, че колкото по-кратки са сроковете за изпълнение, толкова по-голям е натискът върху работната сила и условията на труд.

"Ако винаги оказвате такъв натиск върху веригата за доставки, обикновено се появяват проблеми", добави той.

Адвокатите на Boohoo заявиха, че сроковете за доставка не са нереалистични или несправедливи и е стандартна практика да се налагат санкции за забавяне на доставките, които се обсъждат с доставчиците.

Мистериозната фабрика

През януари миналата година Boohoo открива собствена фабрика в Лестър, наречена Thurmaston Lane.

Тя е част от "Програма за промяна" и цели да покаже новите етични практики на компанията. Фабриката е промотирана като британски производствен център, предлагащ цялостно производство на облекла в Обединеното кралство. Но докато репортерът под прикритие е в централния офис на Boohoo, открива, че публичните изявления за Thurmaston Lane невинаги отговарят на случващото се.

Стотици поръчки всъщност се изработват от седем фабрики в Мароко и четири в Лестър Адвокатите на Boohoo твърдят, че Thurmaston Lane произвежда само 1% от всички дрехи. Фабриката е открита, за да "подпомага групата по няколко начина, включително производство и обучение", се казва в изявление на Boohoo.

"Както във всеки бизнес на дребно, ролята на нашите обекти продължава да се развива с течение на времето", допълват от компанията.

Имитация до най-малкия детайл: Как дизайнерите отвръщат на копията в SheinМного независими дизайнери виждат копия на свои модели на сайта на китайския търговец на дребно на изключително ниски цени. Какво могат да направят?

Никой не може да си тръгне

Тайно заснемане на BBC в един от доставчиците на Boohoo - фабрика, наречена MM Leicester Clothing Ltd - разкрива, че на служителите е било казано, че може да се наложи да работят до късно през нощта само с няколко часа предизвестие, за да изпълнят поръчките на Boohoo.

Фабриката е приела поръчки за повече от 70 000 облекла на Boohoo между януари и юни тази година.

На кадрите работниците се оплакват на мениджърите, че трябва да се приберат вкъщи, за да нахранят семействата си. По-късно един от ръководителите им казва: "Никой няма да си тръгне в осем, в десет или по-късно".

Доставчиците на Boohoo трябва да подпишат кодекс за поведение, според който извънредният труд трябва да е доброволен.

От Boohoo заявиха, че MM Leicester Clothing Ltd е "обект на редовни одити и внезапни проверки", както е при всички техни фабрики. "Приемаме изключително сериозно всяко нарушение на нашия Кодекс за поведение на доставчиците и в момента разследваме твърденията на BBC".

Компанията заяви, че е инвестирала "значително време, усилия и ресурси за постигане на положителна промяна" във "всеки аспект" на своя бизнес и верига за доставки.

След 10 седмици работа в Boohoo, Ема Лоутър е извикана на среща и й е казано, че е допуснала грешки, които са стрували пари на компанията. Журналистката е уволнена, допълва BBC.