В петък бомбардировачът B-21 Raider на ВВС на САЩ е извършил първия си полет, което според Reuters е следващата стъпка в разгръщането на нов флот от стелт бомбардировачи с голям обсег на действие, способни да използват ядрени оръжия, произведени от Northrop Grumman.

B-21 напуска съоръжението на Northrop в завод 42 на военновъздушните сили на САЩ в Палмдейл, Калифорния, при изгрев слънце в петък, предлагайки първата възможност да се види в действие новия бомбардировач, който е разработен при строги мерки за сигурност. Но въпреки че ръководителите на тестовете не оповестяват публично първия полет на В-21, десетки авиоентусиасти и любители фотографи се събират да снимат с надеждата да видят как бомбардировачът се издига в небето.

B-21, който има същата форма като предшественика си B-2, ще може да носи както конвенционални, така и ядрени оръжия по целия свят, като използва възможности за зареждане с гориво на големи разстояния във въздуха.

САЩ инвестират $6 млрд. в производството на военни дроновеЕдин безпилотен самолет XQ-58A Valkyrie струва около 3 млн. долара


Предвижда се всеки от самолетите да струва приблизително 550 млн. долара (в долари от 2010 г. или около 750 млн. долара в днешни долари, коригирани спрямо инфлацията). ВВС обаче пазят в тайна допълнителната информация за разходите, "което затруднява потвърждаването им", коментира Изследователската служба на Конгреса в доклад от 2021 г.

Военновъздушните сили на САЩ планират да закупят поне 100 самолета и да започнат да заменят бомбардировачите В-1 и В-2. По данни на Пентагона експлоатацията на В-1 струва около 60 000 долара на час, а на В-2 - около 65 000 долара на час.

Ан Стефанек, говорител на Военновъздушните сили на САЩ, посочва: "B-21 Raider е в процес на летателни тестове. Те са критична стъпка в изпитвателната кампания, управлявана от Изпитателния център на ВВС и 412-то изпитателно крило на B-21 Combined Test Force."

Northrop печели поръчката за производството на B-21 в конкуренция със съвместен екип на Boeing и Lockheed Martin през 2015 г. Производителят на двигатели Pratt & Whitney, Collins Aerospace, GKN Aerospace, BAE Systems и Spirit Aerosystems са сред повече от 400-те доставчици от 40 държави, които участват в проекта.

Автономният бомбардировач B-21 идва с много въпросителниДистанционните атаки с дронове са успешни от години в Ирак и Афганистан, но пълното изключване на човека е опасно


B-21 е представен публично през декември 2022 г., но първият му полет се очаква от години.

През 2019 г. един от висшите генерали на ВВС намеква, че бомбардировачът може да полети още през декември 2021 г., но по-късно службата измества датата до средата на 2022 г. В началото на 2022 г. ВВС допълнително я отлага за 2023 г.

Самолетът на Northrop е от шесто поколение и има способности да се свързва с други самолети и лесно да интегрира бъдещи оръжия в системната си архитектура. B-21 също така е изграден с по-издръжлив материал с ниско отражение на сигналите, който позволява да бъде използван като стелт, очаква се да изисква по-малко поддръжка и да намали оперативните разходи и времето за престой