Какво искат различните поколения на работното си място
Съвременната работна среда преминава през процес на дълбока трансформация, формирана в немалка степен от разнообразната смесица поколения в работната сила.
Всяко от тях внася уникална перспектива, различни ценности и навици на работното място, отбелязва в анализ по темата FastCompany.
За да разбере по-добре различните нагласи и опит на поколенията в работната сила, през месец август FlexJobs провежда проучване сред над 7000 професионалисти от поколенията Z, милениали и X.
I. Прогнози за пазара на труда
При различните поколения перспективите за пазара на труда и кариерните перспективи се различават значително.
Поколението Z е по-оптимистично настроено по отношение на пазара на труда, възможността за намиране на работа от разстояние и цялостните перспективи за кариера.
Милениалите и поколението X са по-малко оптимистично настроени и за трите. Въпреки това от всички поколения вероятността да направят кариерна промяна през следващата година е най-малка при поколението Z.
1. Кариерен оптимизъм
Проучванетопита респондентите дали се чувстват по-оптимистично настроени за перспективите на кариерата си, отколкото по същото време миналата година, и резултатите са доста раззлични.
Поколението Z е най-оптимистично, като 73% от тях заявяват, че имат по-позитивни перспективи за тази година, отколкото за миналата.
Представителите на милениалите (43%) и поколението Х (31%) не се чувстват толкова оптимистично за бъдещето.
2. Тенденции на пазара на труда
Пазарът на труда започна да се охлажда и професионалистите усещат затрудненията.
На въпроса дали днес се чувстват по-добре на пазара на труда, отколкото миналата година, 66% от поколението Z смятат, че пазарът на труда е по-добър. Само 34% от милениалите и 28% от поколението Х обаче споделят това положително мнение.
Когато се изследва дали респондентите се чувстват по-зле на пазара на труда днес в сравнение с миналата година, повече от половината от милениалите (53%) и на Х (55%) казват, че пазарът на труда е по-лош.
И все пак, по-малко от една трета (29%) от работещите от Z смятат, че пазарът на труда днес е по-лош в сравнение с този период на миналата година.
3. Достъпност на работата от дистанция
Дистанционната работа достига своя пик през 2020 г., като популярността ѝ остава водещо предимство за професионалистите.
Запитани дали смятат, че е по-трудно или по-лесно да намерят дистанционна работа сега в сравнение със същия момент на миналата година, участниците в проучването от поколението Z запазват положителната си нагласа, като 54% заявиха, че е по-лесно.
Милениалите и поколението Х смятат, че е по-трудно, като само 24% от милениалите и 16% от Х твърдят, че намирането на работа от разстояние сега е по-лесно, отколкото преди година.
4. Желание за смяна на работата
Задълбочавайки се в перспективите на пазара на труда, проучването пита специалистите дали планират да сменят работата си през следващите 12 месеца.
Макар че поколението Z изтъква положителните тенденции на пазара на труда, само 32% от тях планират да сменят работата си в рамките на една година.
Макар че милениалите и поколението Х имат по-негативни възгледи за пазара на труда и двете поколения планират да сменят работата си, като 61% от милениалите и 57% от поколението Х заявяват, че ще го направят през следващите 12 месеца.
Що се отнася до най-важните фактори за една работа, трите поколения се съгласяват, че заплатата, работата от дистанция, границите между професионалния и личния живот и гъвкавият график са четирите най-важни фактора, но редът на класиране варира. Представителите на поколението Z смятат, че гъвкавият график (42%) е най-важният фактор за тях в една работа, измествайки заплатата (41%).
II. Идеална работна среда
Съществува голяма разлика между начина на работа на различните поколения.
Само 11% от представителите на поколението Z работят дистанционно на пълен работен ден, в сравнение с 27% от представителите на милениалите и 42% от поколението X.
И все пак, въпреки настоящите си условия на работа, 40% от поколението Z, 56% от милениалите и 75% от X заявяват, че дистанционната работа е важна за тях.
Проучването показва също, че работата от разстояние е от голяма полза за нивата на продуктивност на всички поколения.
Макар че Z не поставя толкова голям акцент върху работата от разстояние, колкото другите поколения (и предпочита хибридната работа), 80% от поколението Z смятат, че са по-продуктивни, работейки от разстояние, в сравнение с работата в офиса. Този процент е сходен с този на милениалите (76%) и на поколението Х (80%).
Хибридната работа е идеалният модел за поколението Z
Милеаниалите предпочитат работа от разстояние или хибриден модел
Поколението X иска да работи само дистанционно
III. Стрес фактори
Стресовите фактори на работното място са често срещани за повечето професионалисти. Стресът е универсален, но неговото въздействие върху всяко поколение е различно.
Представителите на поколението Z, милениалите и хората от поколението X заедно оценяват трите най-големи стресогенни фактора като претоварване на работа(85%), нереалистични очаквания от страна на шефа (79%) и неяснота по отношение на работните роли и очаквания (77%).
Стрес фактори на работното място за поколението Z
Стрес фактори на работното място за милениалите
Стрес фактори на работното място за поколението X
IV. Баланс между професионалния и личния живот
Пренебрегването на здравословния баланс между професионалния и личния живот може да доведе до множество проблеми както в личен, така и в професионален план.
Повече от половината представители на всяко поколение усещат влиянието на работата върху личното им време. Що се отнася до личната им идентичност, 88% от поколението Z заявяват, че според тях твърде голяма част от личната им идентичност е свързана с работата им, докато 68% от представителите на милениалите и 52% от поколението X заявяват същото.
Част от това може да се дължи на навиците, които всяко поколение си е създало, особено за определянето и спазването на границите между професионалния и личния живот.
Например, 90% от поколението Z, 74% от милениалите и 65% от поколението X са заявили, че обикновено проверяват електронната поща, Slack или други служебни съобщения, след като са приключили работния си ден. Запитани за проверка на работните комуникации през уикенда, 88% от поколението Z, 68% от милениалите и 58% от поколението X казват, че ги проверяват.