SpaceX възнамерява да изпрати Starship в Космоса за втория му изпитателен полет на 17 ноември, след като Федералната авиационна администрация (FAA) е дала зелена светлина за това, пише Engadget.

Компанията завърши първото напълно интегрирано изстрелване на космическия си кораб от следващо поколение през април, но не успя да изпълни всичките си цели, включително горната му степен да прелети над планетата, преди да навлезе отново в атмосферата и да падне в океана близо до Хаваите. При първия тест се наложи SpaceX умишлено да взриви апарата в небето, след като пожар на борда попречи на двете му степени да се разделят.

Според федералните агенции отломки от експлозията на ракетата са открити на голяма площ от територията на съоръжението на SpaceX, както и в националния парк Бока Чика. Аварията е довела до избухването на горски пожар върху 3,5 акра земя в парка, както и до "облак от прахообразен бетон, който е отложил материал на 6,5 мили северозападно от площадката", припомня още технологичната информационна платформа, като добавя:

Южният полюс на Луната - новата космическа надпревараНаградата при успех е свързана с науката, политиката на национален престиж и един нов аспект - парите


„FAA приземи Starship, докато SpaceX не предприеме десетки коригиращи действия, включително препроектиране на превозното средство с цел предотвратяване на течове и пожари“.

Засега FAA дава на SpaceX лиценз за един полет на Starship. НАСА ще отвори двучасов прозорец за изстрелване на космическия кораб сутринта на 17 ноември.

Разбира се, дори да е успешен този тест, пред Starship има още много работа преди да влезе в експлоатация. Космическият кораб за многократна употреба представлява визията за бъдещето на SpaceX, като компанията планира да го използва за мисии до геосинхронна орбита, Луната и Марс.

Марс като приоритет пред безопасността

Тези амбиции обаче имат своята цена. И тя в случая се плаща от служителите, става ясно от разследване на Reuters за опасните условия на труд в SpaceX, което разкрива над 600 наранявания от 2014 г. насам, за които досега не е съобщавано публично.

Настоящи и бивши служители, цитирани от информационната агенция, обвиняват изпълнителния директор Илон Мъск в налагането на агресивни крайни срокове, като твърдят, че целта му да закара хора на Марс "възможно най-бързо" е накарала компанията да намали разходите и да пренебрегне протоколите за безопасност.

Нови проблеми отново оставят Starliner на Boeing на ЗемятаКомпанията вече изостава с поне три години от своя основен конкурент SpaceX


Процентът на нараняванията в някои обекти на SpaceX е много по-висок от средния за индустрията - 0,8 наранявания или заболявания на 100 работници, установява информационната агенция. В предприятието в Браунсвил, Тексас, например процентът на нараняванията през 2022 г. е бил 4,8 на 100 работници. В производствената база в Хоторн, Калифорния, той е 1,8. В Макгрегър, Тексас, където компанията провежда тестове на ракети, процентът на нараняванията е бил 2,7.

Списъкът с инциденти включва счупвания на кости, разкъсвания, смачкани пръсти, изгаряния, токови удари и сериозни рани на главата - включително една, която ослепява работник от Браунсвил през 2021 г., и друга, която оставя работник в кома през януари 2022 г.

На площадката на SpaceX в Макгрегър друг работник губи живота си през 2014 г., когато вятър го събаря от ремаркето на неправилно натоварен камион.

Въпреки това през годините SpaceX е плащала само оскъдни глоби в заради пропуските си в областта на безопасността.