Проблемите с Унгария ще изчезнат, когато парламентът успее да проведе заседание и да отмени официално таксата. Това каза пред Нова телевизия премиерът Николай Денков по повод предупреждението на правителството на Виктор Орбан да наложи вето на разширяването на Шенген, ако София не се откаже от допълнителната такса за транзит на руски газ.

Ветото на Нидерландия миналата година ни попречи да влезем в Шенген. Неговото премахване не дойде лесно. Доста работа беше свършена през последните месеци, коментира Денков в „На фокус с Лора Крумова”.

Според министър-председателя причина за предупреждението от Унгария, че страната може да ни наложи вето за влизане в Шенген заради таксата за транзит на руски газ, идва, след като решението не е минало през българския парламент заради двете провалени заседания.

Официално: Унгария предупреди, че ще наложи вето на влизането ни в ШенгенТова е първото официално потвърждение от правителството на Виктор Орбан за тази позиция

„Няколко пъти съм казвал на Виктор Орбан, че тази такса не е насочена спрямо Унгария. Вероятно има някакви подозрения. Може да се използва и като повод. Важно е да премахнем този повод и да знаем, че с Унгария не би трябвало да имаме проблеми за Шенген”, каза още той.

„Блокада пред банката в парламента не трябва да има. Няма как да защитаваш Конституцията, като използваш неконституционни методи. Това е абсолютно безобразие”, категоричен е премиерът.

Орбан вече обяви, че е разговарял с Бойко Борисов по темата с таксата за руския газ. „Няма лошо, че са говорили. Важното е накрая какво е решението. С Борисов не сме разговаряли по този повод”, добави Денков.

„Ако се премахне таксата за руски газ, изчезват проблемите с Унгария за приемането ни в Шенген”, увери той.

Първо „Да“ от Нидерландия за влизането на България в ШенгенПремиерът каза това след края на двудневното заседание на Европейския съвет

Очакванията на Денков са, че парламентът на Нидерландия ще гласува „за” отпадане на ветото за България в Шенген.

Относно позицията на Австрия, той посочи, че се обменят различни варианти. „Последният, който те изпратиха, включваше въздушните и морските граници. Ние искаме да има напредък и по сухопътните граници. Това, с което не би трябвало да се съгласяваме, е да ги няма споменати изобщо сухопътните граници”, уточни премиерът.