3 капана на продуктовия дизайн и как да ги избегнем
Рискът от провал при създаването на продукти е висок сред стартиращите предприятия, но също така и сред компаниите от списъка Fortune 500. Според някои неофициални оценки дори опитните компании се провалят в около 50% от новите функции и продуктови инициативи.
Защо този процент е толкова висок? Fast Company извежда три основни капана, в които попадат организациите при дизайна.
Как проектантският екип се синхронизира с бизнес целите
Често екипите по дизайн работят в агностичен план спрямо бизнеса, опитвайки се да представят лъскав нов продукт в заседателната зала, докато им липсва известна зрялост по отношение на разбирането как компанията печели пари. Това убива бъдещето на голяма част от прототипите.
Дизайнерските екипи искат да създават иновативни продукти, но същевременно трябва да демонстрират ясна и пряка връзка между тях и общите стратегически цели на бизнеса. Но синхронизацията им с бизнес стратегията е свързана с многостранен подход на обучение, който включва разбирането на това как и защо бизнесът печели пари с настоящата си продуктова линия. Какви са точките на продажба и отличителните характеристики? Как те могат да бъдат доразвити? Какво правят по-добре или по-зле конкурентите? Какви всеобхватни тенденции определят съществуващите продуктови пътни карти?
Отговорите на тези въпроси, както и знанието за начина на функциониране на по-широкия пазар и как бизнесът си взаимодейства с него, са от изключително значение за оптималното взаимодействие между дизайнерските екипи и бизнес звената, тъй като вдигат КПД-то на всички.
Търсене на съвършенство на продукта
Много често дизайнерските екипи чакат да постигнат съвършенство, за да представят нови продукти.
„Независимо от това, което другите ви казват, не можете да създадете нещо перфектно от първия път. Никога не разполагате с достатъчно информация за това как точно ще се използва продуктът, какви функции всъщност ще се харесат или не на клиентите, както и за всички други зависимости, които идват с това. По-добре е да стартирате "разумен" продукт, да тествате хипотезата си за нуждите на клиентите и да я повтаряте с течение на времето“, съветва Дия Джоли, която от 20 години консултира различни компании, включително Microsoft и Google, за създаването и пускането на нови продукти.
Удължаване на времето за проектиране и изграждане
Една от най-големите грешки, които направих в началото на кариерата си, казва още тя, беше да отделям твърде много време за опити за усъвършенстване на дизайна и дефинирането на продукта.
„Когато най-накрая го пускахме, не бяхме предвидили много (ако въобще бяхме предвидили някакви) от исканията на потребителите, които постъпваха, и начина, по който продуктът действително щеше да се използва. Ако бяхме съкратили времето за проектиране и изграждане, можехме да отделим повече време на потребителските цикли, за да го усъвършенстваме и укрепим. Най-иновативните компании са тези, които непрекъснато стартират и повтарят“, категорична е тя.
Що се отнася до съкращаването на времето за проектиране и изграждане, твърде дългосрочното мислене може да навреди на стратегията за проектиране на продукти още от самото начало. Особено в технологичната сфера, където нещата се движат твърде бързо, за да може някоя компания да има реална визия за ситуацията на своето продуктово пътуване след пет до десет години.
По думите на Джоли е „най-добре е да се мисли в дву- до тригодишни интервали“.
Липса на баланс между стойността и измеримите резултати
Реалистичният и добре обмислен график обаче не е достатъчен, за да предпази един продукт от провал. Друг често срещан подводен камък, с който се сблъскват стартиращите предприятия и наложените компании при проектирането на продукти, е изграждането на стойност за клиента и балансирането ѝ с измерими резултати.
Как определяте стойността на даден продукт? Можете ли да я измерите? Много малко компании са в състояние да отговорят на тези въпроси.
„Компаниите трябва да стартират и да итерират последователно, но не трябва да попадат в капана на постоянното пускане на много нови продуктови функции и подобрения, които нямат измерима стойност и не издържат теста на времето. Не помага и фактът, че клиентите обикновено не знаят какво искат“, акцентира още Дия Джоли.
Това отрежда на екипа по проектиране (както и на по-голямата продуктова и инженерна екосистема) изключително важната задача да разбере какво кара клиентите да се чувстват добре и да предвиди от какво се нуждаят, преди самите те да са го разбрали. Съгласуването на това кои са тези добавени стойности, а след това и намирането на начин за количествено определяне на въздействието на продукта върху тези нужди, изисква ниво на координация, което много предприятия не са в състояние да постигнат.
„За да се измери, е изключително важно да има споделено разбиране за размера и естеството на стойността на даден продукт или услуга. Тя може да бъде парична (увеличаване на приходите), или функционална (спестяване на време и намаляване на ръчния труд). В много случаи стойността се различава от цената. След като сте наясно какво представлява тя, се нуждаете от надежден начин за моделиране и измерване на създаването ѝ във времето“, пише в заключение консултантът по продуктов дизайн.