Рискът от провал при създаването на продукти е висок сред стартиращите предприятия, но също така и сред компаниите от списъка Fortune 500. Според някои неофициални оценки дори опитните компании се провалят в около 50% от новите функции и продуктови инициативи.

Защо този процент е толкова висок? Fast Company извежда три основни капана, в които попадат организациите при дизайна.

Как проектантският екип се синхронизира с бизнес целите

Често екипите по дизайн работят в агностичен план спрямо бизнеса, опитвайки се да представят лъскав нов продукт в заседателната зала, докато им липсва известна зрялост по отношение на разбирането как компанията печели пари. Това убива бъдещето на голяма част от прототипите.

Уроци по ребрандиране: Как марките от старата школа печелят поколението ZЗа да са в крак с тенденциите, марките са в постоянно преосмисляне – от фини промени до цялостно нови стратегии за портфолиото и позиционирането им


Дизайнерските екипи искат да създават иновативни продукти, но същевременно трябва да демонстрират ясна и пряка връзка между тях и общите стратегически цели на бизнеса. Но синхронизацията им с бизнес стратегията е свързана с многостранен подход на обучение, който включва разбирането на това как и защо бизнесът печели пари с настоящата си продуктова линия. Какви са точките на продажба и отличителните характеристики? Как те могат да бъдат доразвити? Какво правят по-добре или по-зле конкурентите? Какви всеобхватни тенденции определят съществуващите продуктови пътни карти?

Отговорите на тези въпроси, както и знанието за начина на функциониране на по-широкия пазар и как бизнесът си взаимодейства с него, са от изключително значение за оптималното взаимодействие между дизайнерските екипи и бизнес звената, тъй като вдигат КПД-то на всички.

Търсене на съвършенство на продукта

Много често дизайнерските екипи чакат да постигнат съвършенство, за да представят нови продукти.

„CheatGPT“: Те използват тайно изкуствен интелект, за да работят по-малкоВсе повече служители работят с AI по-бързо и по-добре, като нарушават правилата на компанията


„Независимо от това, което другите ви казват, не можете да създадете нещо перфектно от първия път. Никога не разполагате с достатъчно информация за това как точно ще се използва продуктът, какви функции всъщност ще се харесат или не на клиентите, както и за всички други зависимости, които идват с това. По-добре е да стартирате "разумен" продукт, да тествате хипотезата си за нуждите на клиентите и да я повтаряте с течение на времето“, съветва Дия Джоли, която от 20 години консултира различни компании, включително Microsoft и Google, за създаването и пускането на нови продукти.

Удължаване на времето за проектиране и изграждане

Една от най-големите грешки, които направих в началото на кариерата си, казва още тя, беше да отделям твърде много време за опити за усъвършенстване на дизайна и дефинирането на продукта.

„Когато най-накрая го пускахме, не бяхме предвидили много (ако въобще бяхме предвидили някакви) от исканията на потребителите, които постъпваха, и начина, по който продуктът действително щеше да се използва. Ако бяхме съкратили времето за проектиране и изграждане, можехме да отделим повече време на потребителските цикли, за да го усъвършенстваме и укрепим. Най-иновативните компании са тези, които непрекъснато стартират и повтарят“, категорична е тя.

Що се отнася до съкращаването на времето за проектиране и изграждане, твърде дългосрочното мислене може да навреди на стратегията за проектиране на продукти още от самото начало. Особено в технологичната сфера, където нещата се движат твърде бързо, за да може някоя компания да има реална визия за ситуацията на своето продуктово пътуване след пет до десет години.

Инвестирането в мениджъри на средно ниво се отплаща - буквалноНово изследване на McKinsey показва, че наличието на повече високоефективни мениджъри на средно ниво води до много по-добри финансови резултати


По думите на Джоли е „най-добре е да се мисли в дву- до тригодишни интервали“.

Липса на баланс между стойността и измеримите резултати

Реалистичният и добре обмислен график обаче не е достатъчен, за да предпази един продукт от провал. Друг често срещан подводен камък, с който се сблъскват стартиращите предприятия и наложените компании при проектирането на продукти, е изграждането на стойност за клиента и балансирането ѝ с измерими резултати.

Как определяте стойността на даден продукт? Можете ли да я измерите? Много малко компании са в състояние да отговорят на тези въпроси.

„Компаниите трябва да стартират и да итерират последователно, но не трябва да попадат в капана на постоянното пускане на много нови продуктови функции и подобрения, които нямат измерима стойност и не издържат теста на времето. Не помага и фактът, че клиентите обикновено не знаят какво искат“, акцентира още Дия Джоли.

За да бъдете успешни в бизнеса, първо трябва да се погрижите за себе си Ако възнамерявате да развивате успешно една компания, първо трябва да се съсредоточите върху собственото си израстване - не можете да помогнете на други хора, ако не се чувствате способни и уверени


Това отрежда на екипа по проектиране (както и на по-голямата продуктова и инженерна екосистема) изключително важната задача да разбере какво кара клиентите да се чувстват добре и да предвиди от какво се нуждаят, преди самите те да са го разбрали. Съгласуването на това кои са тези добавени стойности, а след това и намирането на начин за количествено определяне на въздействието на продукта върху тези нужди, изисква ниво на координация, което много предприятия не са в състояние да постигнат.

„За да се измери, е изключително важно да има споделено разбиране за размера и естеството на стойността на даден продукт или услуга. Тя може да бъде парична (увеличаване на приходите), или функционална (спестяване на време и намаляване на ръчния труд). В много случаи стойността се различава от цената. След като сте наясно какво представлява тя, се нуждаете от надежден начин за моделиране и измерване на създаването ѝ във времето“, пише в заключение консултантът по продуктов дизайн.