Онлайн пиратството съществува почти толкова дълго, колкото и интернет, а с нарастването на броя и цената на услугите за стрийминг на видео и аудио се увеличава и потенциалната добавена стойност за използването на пиратски платформи.

Нов анализ на MUSO, британски анализатор в областта на борбата с пиратството, и на консултантската компания Kearney показва колко значителни мащаби е достигнало това явление.

Броят на посещенията на пиратски уебсайтове в интернет достига 141 милиарда през 2023 г., което представлява приблизително 386 милиона посещения всеки ден и 12% увеличение от 2019 г. насам.

Netflix обмисля начини за печалба от игрите в платформатаИдеите включват допълнително таксуване за някои заглавия, включване на реклами и възможност за покупки в играта


Според анализа най-много „пиратства“ се извършват в САЩ и Индия, въпреки че в Европа и Азиатско-тихоокеанския регион има повече „пиратства“ на глава от населението. В Азия през 2023 г. е имало средно 34 посещения на пиратски уебсайтове на всеки човек, в сравнение с 26 пиратски посещения годишно в Северна Америка.

"Глобалното нарастване на пиратството на видеосъдържание е обезпокоително", казва Кристоф Фърт, партньор в Kearney. "С лека корекция на гледната точка обаче то се превръща и във възможност за онези медийни компании, които могат да променят подхода си за комерсиализиране на потребителите на пиратско съдържание и да запушат течовете на приходи."

Основната причина за увеличаване на пиратските посещения се дължи на технологиите, казва Анди Чатърли, основател и главен изпълнителен директор на MUSO:

"През последните 10 години, и по-конкретно през последните пет години, имахме разпространение на тези платформи. Вследствие на това, пиратството се увеличи и се прехвърли към различни технологии."

Умортата от нуждата да се регистрират в множество платформи, за да имат достъп до любимите си предавания, много от които са разпределени между различни доставчици, отдавна е проблем за потребителите. Нарастващата враждебност от страна на платформите към тях - включително ограничаване на споделянето на пароли, въвеждане на повече реклами и ограничаване на броя на устройствата, които могат да гледат предавания едновременно, заедно с повишаването на цените, въобще не помага. Напротив – всичко това означава, че пиратските услуги често могат да предложат по-безпроблемно.

Геоблокиране: Спорен въпрос за европейското киноАко унифицирате европейското производство, в крайна сметка ще получите общи продукти, които няма да представляват интерес за никого, смятат режисьори


Според данните на MUSO пиратството на филми в Индия например е нараснало с 80% между 2022 и 2023 г.

Аниме съдържанието е едно от огнищата на глобалното пиратство, според анализа, на което се падат 25% от пиратското съдържание по света през миналата година.

"Проблемът с филмовото или телевизионното пиратство в крайна сметка се определя от търсенето на съдържание", казва Чатърли. "Когато достъпът до това съдържание е по-труден в определени територии, това го стимулира."

В крайна сметка MUSO анализира мащаба и обхвата на пиратството в световен мащаб, за да продава своите услуги за борба с него. И Чатърли вярва, че информацията за това кой, къде и как пиратства може да се използва от стрийминг услугите, за да се стимулира бизнесът им. Но това изисква промяна в манталитета на доставчиците - от криминализиране на тази дейност до разбиране на мотивите на хората, които го правят.

"Те не са пирати", казва той. "Пирати са хората, които предоставят съдържание нелегално. Често аудиторията не го прави с цел финансова изгода - те го правят, защото искат да гледат нещо."

Чатърли посочва също така, че аудиторията на пиратско съдържание често е по-отдадена на съдържанието, отколкото тези, които са абонирани за законни стрийминг услуги и често започват да гледат някой филм или сериал, но бързо се отказват.

Какво ще правят стрийминг потребителите, докато текат рекламите?Стрийминг платформите предлагат абонаментните планове, включващи реклами, на все повече пазари. Как се стигна дотук и какво следва?


"Те са готови да положат допълнителни усилия, защото искат да гледат нещо в платформа, за която в момента не са абонирани", казва той. "Разбирането на това търсене на аудиторията и разбирането на това, което тя наистина иска да консумира, може да доведе до огромна стойност."

Всъщност различни проучвания показват, че „пиратите“ са по-склонни от средностатистическия потребител да харчат пари за съдържание - ако могат да получат достъп до него. Именно в последната част се крие и предизвикателството.

В същото време пренасочването на паричните потоци, които в момента отиват към пиратски платформи, също има голям потенциал за компаниите. Ако индустрията възстанови само една четвърт от тях чрез предлагане на алтернативи, които да са по-приемливи за тези, които търсят пиратски уебсайтове, това би увеличило пазара на видео по заявка с 4% - или 24 млрд. долара.

"Цената, достъпността и преживяването на зрителите са все фактори, които могат да накарат потребителите да се насочат към пиратски сайт и са фактори, които могат да бъдат разгледани от медийните компании", казва Фърт.