Тази седмица над 5000 електромобила са натоварени на гигантски кораб в Китай и изпратени към пристанища в Европа. Те идват от BYD, китайският производител на автомобили, който е подкрепян от Уорън Бъфет и изпревари Tesla като най-голям продавач на електрически превозни средства в света.

Според китайската държавна информационна агенция Xinhua автомобилният производител е използвал огромния плавателен съд, наречен BYD Explorer No. 1, за да превози износа си от южния китайски град Шънджън до Германия и Нидерландия в рамките на първото му пътуване.

Това е поразителен визуален пример за нарастващата мощ на BYD, която завладя своя вътрешен пазар, а сега трябва да намери нови пътища, за да запази темпото си, пише CNN и посочва двете държави, които се очаква да се превърнат в основа на глобалната експанзия на китайския производител - Унгария и Мексико.

Макар че нито една от тях не е огромен автомобилен пазар, те биха могли да послужат като входни врати към Европа и Северна Америка, подкрепяйки стремежа на BYD да се наложи в световен мащаб.

BYD инвестира $14 млрд. в нови функции, конкурентни на TeslaBYD, която изпревари Tesla и се превърна в най-големия производител на електромобили, сега се насочва към интелигентните превозни средства
BYD вече е започнала да навлиза и на двете места. През декември тя обеща да открие фабрика в Унгария, която ще бъде първият ѝ завод за производство на леки автомобили в Европа. Правителството на министър-председателя Виктор Орбан определя инвестицията като една от най-големите в историята на страната, като се очаква тя да създаде хиляди работни места в южния град Сегед.

Компанията обмисля да открие свои производствени мощности и в Мексико. Тя е изразила интереса си към изграждането на завод в страната, въпреки че от януари насам няма официално потвърдени планове, посочват пред медията запознат с въпроса източник от правителството на югоизточния щат Юкатан.

Експертите твърдят, че разширяването на дейността в Унгария и Мексико ще помогне на базираната в Шънджън компания да се установи от двете страни на Атлантическия океан, като същевременно избегне високите мита. Плановете могат също така да помогнат на BYD да се ориентира в трудната геополитическа обстановка, особено след като някои европейски политици стават все по-предпазливи към това, което се смята за "наводнение" от китайски електрически превозни средства.

Но тези, които отдавна наблюдават BYD - марка, някога сравнително непозната в чужбина и дори подигравана от главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск през 2011 г., казват, че очакваните стъпки не са просто реакция на нарастващия протекционизъм.

"Бих погледнал на това като на продължение на глобалната им експанзия и производствения им отпечатък", казва Ту Ле, основател на консултантската компания Sino Auto Insights. "Не е тайна, че те имат големи амбиции за глобално господство."

Разследващи от ЕС ще инспектират китайските компании BYD, Geely и SAIC Проверката, започнала през октомври, ще продължи 13 месеца
Два нови канала

Унгария, нямаща излаз на море страна с население от 9,6 млн. души, се очертава като все по-важен производствен център в Европа за автомобилните доставчици, особено от Китай.

През последните години китайски компании като гиганта в производството на батерии CATL и производителя на автомобили Nio, инвестираха значителни средства в производството в страната, наред с германските си конкуренти Mercedes, BMW и Audi. BYD вече има присъствие там, след като през 2017 г. откри завод за производство на електрически автобуси в град Комаром.

С новия си завод в Сегед компанията ще получи свободен търговски достъп и за своите пътнически автомобили. И то не само към Унгария - дългогодишен икономически партньор на Китай - но и към останалите 26 членове на Европейския съюз, според Матиас Шмид, европейски автомобилен анализатор, който ръководи Schmidt Automotive Research.

По думите му по този начин тя ще може да се възползва от "всички предимства, които предоставят западноевропейските страни, на част от цената", позовавайки се на по-ниските разходи за труд и енергия в Унгария в сравнение с тези в други регионални автомобилни центрове като Франция или Германия.

Макар че обектът вероятно е планиран от години, според експертите той е особено навременен сега, тъй като ще позволи на BYD да избегне европейските мита от 10% върху автомобилите, внасяни от втората по големина икономика в света, както и всички допълнителни мита, които се очакват в резултат на текущото разследване на ЕС за държавната подкрепа на Пекин за производителите на електромобили.

Китайската BYD изпреварва за втора година Tesla по произведени автомобилиКомпаниите, искащи парче от пазар на електромобили, наводниха пазара с нови модели през 2023
Проучването беше обявено през септември миналата година от Европейската комисия, която заяви, че се опитва да разбере как цените на електрическите превозни средства, внасяни от Китай, са били "изкуствено поддържани ниски".

“Очаква се европейските мита да се повишат след приключването на разследването, въпреки че BYD вероятно ще успее тези допълнителни плащания”, казва Шмид.

Бил Русо, базираният в Шанхай основател и главен изпълнителен директор на консултантската компания Automobility, подкрепя това мнение.

“Освен ако законодателите не изготвят нови правила, насочени към страната на произход на марката - в този случай Китай - а не към страната на производство, унгарският завод на BYD би трябвало да ѝ позволи да заобиколи тези мита”, казва той.

Подобна схема се очаква и в Мексико. Понастоящем BYD не продава пътнически автомобили в Съединените щати, където за произведените в Китай автомобили се налагат високи мита за внос от 27,5%. Това може скоро да се промени, ако автомобилният производител започне производство в Мексико, където продава автобуси.

Съгласно Споразумението между САЩ, Мексико и Канада (USMCA), търговски договор, който замени NAFTA през 2020 г., 75% от всеки лек автомобил трябва да се произвежда в Северна Америка, за да се избегнат митата. По този начин Мексико стана по-привлекателна страна за китайските производители, тъй като може да служи като входна точка за производство и износ в Северна Америка. Това обаче може да не се хареса на САЩ.

Xiaomi представи първия си електромобил, ще се конкурира с Tesla и PorsсheSpeed Ultra ще се захранва с батерии от китайските пазарни лидери CAT и BYD
Освен предимствата като по-ниските разходи за труд и транспорт, Мексико се разглежда като солидна база за BYD, защото Tesla изгражда завод в страната. Американският автомобилен производител сега е един от клиентите на BYD за батерии, след като Мъск направи обратен завой.

"За тях това не е само стратегия за крайния продукт", казва Ту Ле от Sino Auto Insights. "Това е и заявка от типа: "Ще продаваме батерии на латиноамериканския пазар. И познайте какво? Един от най-големите ни клиенти изгражда там фабрика Gigafactory. Така че има смисъл да сме точно до тях."

През септември изпълнителният вицепрезидент на BYD Стела Ли коментира пред мексиканското издание El Sol de México, че компанията обмисля изграждането на фабрика в страната, макар че това ще зависи от реакцията на пазара.

"Ако видим, че има голямо търсене, ще обмислим възможността да произвеждаме автомобилите тук", е цитирана да казва Ли.

Цената - основният фактор за успех на пазара на електромобилиМножество компании разработват различни системи, които да намалят разходите за производство и дизайн
Развитие в световен мащаб

BYD, основана от Уанг Чуанфу, първо затвърди репутацията си в Китай като производител на акумулатори, преди да навлезе на глобалната сцена.

Първият международен опит на компанията датира от 1998 г., когато тя създава първия си чуждестранен филиал в холандския регион Ротердам, където създава европейска централа и започва да внася батерии.

Въпреки че това се случва само три години след основаването ѝ, компанията не продава никакви превозни средства в Европа до около 14 години по-късно, когато пуска електрически автобуси, мотокари и таксита през 2012 г.

За разлика от някои от китайските си колеги, BYD "в началото не е давала приоритет на продажбите в чужбина", отбелязва Русо.

Вместо това тя се концентрира върху спечелването на Китай, където миналата година стана най-продаваната марка автомобили, като цените на превозните ѝ средства започват от 11 000 долара.

Huawei удвоява усилията си в сектора на електромобилитеКомпанията не произвежда автомобили, но доставя технологии за местните производители
Но "сега те правят завой, защото са достигнали точката, в която, за да растат, трябва да дадат приоритет на продажбите в чужбина", посочва още Русо пред CNN.

Цифрите отразяват тази промяна. BYD вече има отпечатък в повече от 70 държави, а през 2020 г. те са били около 50. Компанията бързо допълва съществуващото производство в чужбина на места като Калифорния и Бразилия, където произвежда електрически автобуси, с планове за нови заводи в Индонезия, Тайланд и Узбекистан.

През първата половина на 2022 г. до 40% от клиентите на BYD идват от родния ѝ пазар, към който тя причислява континентален Китай, Макао, Хонконг и Тайван. Година по-късно този дял намалява до 33%.

BYD отбелязва агресивен ръст в износа на своите автомобили, който през миналата година се е увеличил с огромните 334% до малко под 243 000 единици.

Очаква се този скок да помогне на Китай да изпревари Япония като износител номер едно на автомобили в света през 2023 г.

Как китайският EV шик хвана западните автопроизводители „спящи зад волана“Китайските производители на електромобили заплашват 100-годишната хегемония на традиционни западни автомобилни марки. Как започна всичко и как ще продължи?
Но тъй като продължава да се развива в чужбина, BYD ще трябва да възприеме по-локализиран подход, казват анализаторите.

“За да спечели сърцата и умовете на политиците, както и портфейлите на потребителите, изграждането на заводи в близост до ключовите пазари ще бъде от решаващо значение. Това показва готовност за създаване на работни места на местно ниво, което може да помогне на компанията да спечели нужното ѝ, а след това и по-благоприятно отношение от страна на правителствата в региона", смята Русо, като добавя:

"Геополитиката е ключов фактор за преценка".