Саудитска Арабия предприе историческо решение и отвори първия магазин за алкохол в страната.

Той се намира в дипломатическия квартал на столицата Рияд, съобщават двама източници на CNBC.

Новината, която все още не е официално потвърдена от саудитското правителство, е голям пробив за силно консервативната мюсюлманска теокрация, където алкохолът е забранен от 1952 г.

Според списък с правилата на магазина, видян от CNBC, пазаруването ще бъде достъпно само за немюсюлмански дипломати, а разрешението за това трябва да се потвърди чрез приложение, наречено Diplo.

В магазина не се допускат гости или лица под 21-годишна възраст, които да придружават оторизираните посетители, фотографията е строго забранена, а мобилните телефони трябва да се съхраняват в защитени "мобилни чанти", за да не се използват. Покупките също така подлежат на месечна квотна система за всяко регистрирано лице.

Западен дипломат, базиран в Рияд, който пожела анонимност, заяви, че негови колеги вече са посетили магазина и че той е "изключително добре зареден".

Игра на мека сила: Колко и как харчи Саудитска Арабия за спорт и култураКралството е готово да плаща на Лионел Меси 400 милиона долара годишно по време на залеза на кариерата му - поредният ход на управляващите, които влагат милиарди в спорт и изкуство, за да стимулират туристическата индустрия

От години има слухове, че кралството в Персийския залив, известно с ултраконсервативните си закони, в крайна сметка ще разреши употребата на алкохол извън чуждестранните посолства като част от по-широката си кампания за либерализиране на саудитското общество и привличане на повече чуждестранни туристи и емигранти.

Магазинът в дипломатическия квартал е малка крачка в тази посока, коментира пред CNBC саудитски консултант, близък до кралския двор. "Това е малка стъпка към отварянето на продажбата на алкохол за немюсюлмани в Саудитска Арабия", допълва той, пожелавайки анонимност поради чувствителността на темата.

Една от ключовите цели е "да се справим с проблема с контрабандата, който винаги сме имали с дипломатите", допълват анализатори.

Дирия - един от “гигапроектите”, които преобразяват Саудитска Арабия Кралството си е поставило амбициозната цел да привлича по 100 милиона посетители годишно най-късно до 2030 г.

Служителите на чуждестранните посолства, които могат да внасят алкохол там, са известни с това, че често си позволяват да правят това в големи количества и след това да продават високоградусовите напитки на черния пазар.

Откакто младият престолонаследник Мохамед бин Салман, който е фактическият владетел на кралството, дойде на власт, Саудитска Арабия претърпя сеизмични промени както в социален, така и в икономически план.

Неговият проект "Визия 2030" е кампания за милиарди, целяща да промени имиджа на кралството, да привлече туристи и да диверсифицира икономиката му от петрола.

Вече бяха извършени редица либерализационни реформи, като Саудитска Арабия разреши забранените досега шофиране от жени, културни събития като кинопрожекции и концерти, но същевременно предприе мерки срещу инакомислието и вкара в затвора политически активисти, допълва CNBC.