Mastercard скача в AI надпреварата с модел, повишаващ откриването на измами
Платежният гигант Mastercard съобщи, че е създал свой собствен патентован модел на генеративен изкуствен интелект, за да помогне на хиляди банки в мрежата му да откриват и изкореняват измами.
Новият AI модел, наречен Decision Intelligence Pro, е изграден от нулата от екипите за киберсигурност и борба с измамите на компанията, казва пред CNBC Аджай Бхала, президент на звеното за киберсигурност на Mastercard. Технологията ще позволи на банките да оценяват по-добре подозрителни транзакции в реално време и да определят дали са легитимни или не, добавя той.
Собственият алгоритъм на Mastercard се обучава на данни от близо 125 милиарда транзакции, минаващи през картовата мрежа на компанията годишно.
Данните помагат на изкуствения интелект да разбере взаимоотношенията между търговците – вместо думите, какъвто е фокусът при големите езикови модели като GPT-4 на OpenAI и Gemini на Google - и предсказва къде се извършват измамни транзакции, казват още от Mastercard.
Вместо текстови входове, алгоритъмът на Mastercard използва историята на посещенията на картодържателя като подкана, за да определи дали бизнесът, участващ в транзакцията, е място, което клиентът вероятно би посетил.
След това алгоритъмът генерира пътеки през мрежата на Mastercard – нещо като топлинно чувствителен радар – за да намери отговора под формата на резултат.
Процесът се случва само за 50 милисекунди, според Mastercard.
Бхала казва, че новата технология може да помогне на финансовите институции да подобрят нивото на откриване на измами средно с 20%. В някои случаи обаче моделът е довел до подобрения с цели 300%, добавя той.
Въпреки че е още рано, Mastercard очаква новият алгоритъм да позволи на банките да спестят до 20%, като елиминират голяма част от разходите, които обикновено отделят за оценка на нелегитимни транзакции.
Истинският потенциал на технологията на Mastercard, според Бхала, е в способността да се идентифицират измамни модели и тенденции, за да се предвидят бъдещи видове схеми, които понастоящем не са известни в платежната екосистема.
Mastercard е инвестирала над 7 милиарда долара в киберсигурност и AI технологии през последните пет години.
Това включва редица придобивания, включително сделката от март 2023 г. за купуването на шведската компания за киберсигурност Baffin Bay Networks.
Конкурентът Visa също прави собствени инвестиции в тази посока, включващи фонд за рисков капитал на стойност 100 милиона долара за стартиращи AI компании, създаден от компанията през октомври 2023 г.
Няколко компании в областта на плащанията и дигиталното банкиране наскоро заявиха, че AI ще доведе до големи промени в техните продукти. PayPal миналата седмица обяви нови продукти, базирани на AI, както и функция за плащане с едно кликване.