Toyota изненада анализаторите и повиши прогнозата си за годишната печалба
Във вторник Toyota Motor повиши прогнозата си за оперативната печалба за цялата година с близо 9%, след като приходите ѝ за третото тримесечие надхвърлиха очакванията на анализаторите благодарение на по-слабата йена и силните продажби на автомобили с висок марж и хибридни превозни средства.
Акциите на японската компания поскъпнаха с 4,4% след съобщението, възстановявайки се от 0,7% спад малко по-рано.
По-високата прогноза на най-продавания автомобилен производител в света контрастира с прогнозите на много от неговите конкуренти, които предупредиха за слаб ръст на продажбите и обявиха съкращения на производството през тази година заради високите лихвени проценти и забавянето на търсенето на електрически превозни средства, посочва CNBC.
Toyota, която изостава в производството на електромобили, задвижвани с батерии, се очаква да постигне по-добри резултати от конкурентите си през тази година, подпомогната от стабилното търсене на хибридни автомобили, чийто пионер преди повече от четвърт век е моделът Prius.
Японският производител повиши прогнозата си за печалбата за текущата година до 4,9 трилиона йени (33 млрд. долара) от очакваните по-рано 4,5 трилиона. Това е значително над средната прогноза на анализаторите от 4,6 трилиона йени, според данни на LSEG.
Оперативната печалба на Toyota за трите месеца до 31 декември възлиза на 1,68 трилиона йени, което е със 75,7% повече от предходната година и надхвърля средната прогноза за печалба от 1,3 трилиона йени, направена в анкета на LSEG сред девет анализатори.
Хибридите съставляват около една трета от общите продажби на повече от 10 млн. автомобила на марките Toyota и Lexus през миналата година.
През третото фискално тримесечие продажбите на хибриди нарастват с 46%, допринасяйки за 11% увеличение на общите продажби. По географски признак Северна Америка, най-големият пазар на Toyota по обем, отчита най-силен ръст от 28% увеличение на продажбите.
На родния ѝ пазар в Япония продажбите скачат с едва 5%, но именно там Toyota отчита най-високи печалби и марж сред основните си пазари. Япония е допринесла за две трети от тримесечната печалба на компанията и е генерирала 20% оперативен марж, значително над медианния за компанията от 14% и 3,4% за Северна Америка.
По-слабата йена, която се срина с около 10% спрямо долара от края на 2022 г. насам, засилва влиянието на стабилните глобални продажби на Toyota, което ѝ помогна да остане най-продавания автомобилен производител в света за четвърта поредна година, след като отбеляза рекордните 11,2 млн. продадни автомобила за 2023 г.
Но компанията се сблъсква с поредица от скандали, свързани с процедурите за изпитване на продукти, които заплашват да навредят на репутацията ѝ по отношение на качеството и безопасността.