Бунтът на поколенията: Защо Gen Z и милениалите отхвърлят лукса
За тях горещата точка на пазаруване е пазарът на стоки втора употреба
Едва ли има човек, който на младини да не е мечтал за покупка на луксозна дамска чанта, дреха или обувки от първата си заплата.
Днес обаче, ситуацията е различна.
В условията на високи наеми и сложен пазар на труда, инвестирането в лукс не е сред целите на поколението Z и милениалите.
За тях горещата точка на пазаруване е пазарът на стоки втора употреба - дестинация за находчиви хора с вкус към стойностните, но не и космически скъпи неща в живота.
Vestiaire Collective, базирана в Париж платформа, работи в сферата на дрехите втора употреба от 2009 г. Сега тя привлича все повече потребители, които не разполагат с достатъчно пари, особено представители на поколението Z и милениалите, които търсят интелигентни начини да инвестират в артикули от висок клас.
"Пазаруването втора употреба е свързано с много стигми, особено в луксозната индустрия", обяснява пред Fortune Фани Мойзън, президент и съосновател на Vestiaire.
Дълго време се смяташе, че луксозната мода е устойчива на инфлация.
Въпреки това, водещи компании като Kering и Burberry се сблъскаха със сериозни икономически проблеми поради високата инфлация и кризата с разходите за живот.
Не е изненадващо, че много амбициозни купувачи сега усещат затруднения в портфейлите си, което дава тласък на платформите за продажба на луксозни стоки втора употреба.
Vestiaire отчита 7% ръст на продажбите на групата от висок клас миналата година, за разлика от слабите продажби в голяма част от луксозните бутици. Някога разглеждан като нишов сегмент, Bain&Co оценява пазара на луксозни стоки втора употреба на 43 млрд. евро през 2022 г.
Базираната в Обединеното кралство платформа за продажба на луксозни стоки втора употреба Sellier предлага препродажба както онлайн, така и в магазин в Найтсбридж, един от най-елитните райони на Лондон. Миналата година тя отчита25% ръст на продажбите, съобщава главният изпълнителен директор Ханушка Тони пред Fortune.
Цените в Sellier могат да се различават - например чантите Hermès, които са известни, че трудно се купуват онлайн и изискват дълго чакане, могат да се купят веднага чрез пазарите за стоки втора употреба, но често на завишени цени. Емблематичната Hermès Faubourg Birkin беше продадена от Vestiaire за главозамайващите 158 000 евро през май 2022 г. (цената ѝ на дребно е 30 000 долара).
Но при други марки, при които предлагането не е ограничено, спестяванията могат да бъдат значителни и да варират от 20% до 80% от първоначалната цена на дребно.
Устойчивостта е ключов фактор за бързото нарастване на лукса втора употреба.
Табуто от миналото върху употребявани вещи отмина, създавайки нова подкатегория за потребителите, които се грижат за околната среда и търсят инвестиционни стоки, които (поне в техните очи) не струват скъпо.
Новото поколение по-млади купувачи са привлечени от екологичния отпечатък на бързата мода – третата най-замърсяваща верига за доставки в света. Докладите показват, че над половината от стоките втора употреба, продавани в платформите за препродажба, почти не са носени.
"Поколението Z са мотивирани от по-малкото въздействие върху околната среда на това, което купуват", казва Тони от Sellier.
Поколението Z, следвано от милениалите, са най-активните купувачи и продавачи на луксозни стоки за препродажба, казва Мойзан от Vestiaire, цитирайки доклада им за 2022 г., изготвен съвместно с BCG.
По-младите почитатели на препродажбата на луксозни стоки издигат сегмента до нови върхове – и това привлича вниманието на Уолстрийт.
Базираната в Сан Франциско платформа за препродажба The RealReal излезе на борсата Nasdaq през 2019 г., а Vestiaire има амбиции за IPO през 2025 г.
Дали употребяваните стоки са на път да се превърнат в стандартна дестинация за амбициозните купувачи на луксозни стоки? Вероятно не. Но с бунта срещу бързата мода, съчетан с икономическия натиск и фокус върху устойчивостта, това е тенденция, която светът на модата няма как да пренебрегне.