Напрежението в Червено море засилва вредния отпечатък на корабната индустрия
Хутите задушиха търговията през Суецкия канал, което накара много компании да увеличат с 10-14 дни курсовете между Азия и Европа
Обещанието на корабоплавателната индустрия да ограничи въглеродния си отпечатък може да претърпи неуспех, тъй като настоящата криза в Червено море я подтиква да използва повече кораби и да избира по-дълги маршрути, за да осигури безпроблемното движение на световната морска търговия.
Нападенията на подкрепяните от Иран хути срещу плавателни съдове, преминаващи през южната част на Червено море, задушиха търговията през Суецкия канал, което накара много компании за контейнерни превози да увеличат с 10-14 дни пътуванията между Азия и Европа и да добавят повече плавателни съдове.
Смущенията породиха съмнения относно способността на сектора да остане в крак с изпълнението на мандата на Международната морска организация за намаляване на емисиите с 20% до 2030 г. Корабоплавателната индустрия е отговорна за близо 3% от световните емисии на въглероден двуокис.
"Удълженото време за пътуване налага добавянето на поне още два кораба, за да се поддържат седмичните услуги Азия-Европа за всеки оператор, което допълнително увеличава общите емисии от флота за същото количество товари", казва Янис Парганас, ръководител на изследователския отдел на корабния брокер Intermodal, цитиран от Reuters.
Пренасочването на маршрута, което води до по-голям разход на гориво, се очаква да доведе до 42% увеличение на емисиите на кораб за стандартна седмична линейна услуга Азия-Северна Европа, добавя той.
Емисиите от контейнеровозите достигат 231 млн. тона през 2023 г., изравнявайки нивата отпреди пандемията.
Нилс Расмусен, главен корабен анализатор в асоциацията на корабособствениците BIMCO, коментира, че по-дългият маршрут е наложил увеличение на използването на контейнеровози с 8-10% в сравнение с предходната година, което е довело до еквивалентно увеличение на емисиите.
Емисиите от контейнеровози могат да се увеличат с до 11% до 257 млн. тона през 2024 г., ако нарушенията, включително в Червено море и Панамския канал, продължат, казват на свой ред от консултантската агенция AlixPartners.
Кризата в Червено море също така постави на заден план плановете на някои оператори да заменят остарелите флотилии с по-нови и по-икономични кораби.
"Ставките за превоз са много добри и тези, които възнамеряват да бракуват корабите си, отложиха решението си", акцентира Симеон Париарос, главен административен директор на корабособственика Euroseas.