Космическите стартъпи потриват ръце: NASA ще предостави мисията за Марс на свободния пазар
Въпреки че агенцията е предложила преработен план, сега тя предизвиква космическата общност да се справи по-добре от нея
Администраторът на NASA Бил Нелсън смята 15-годишната мисия на агенцията за събиране и връщане на проби от Марс на стойност 11 милиарда долара за незадоволителна. Тази промяна в настроението може да бъде огромна подкрепа за стартиращите космически компании, към които почти сигурно ще бъде пренасочена голяма част от планираното финансиране.
"Изводът е, че бюджетът от 11 млрд. долара е твърде скъп, а датата на завръщане през 2040 г. е твърде далечна", заяви Нелсън на пресконференция, цитиран от TechCrunch. "Трябва да погледнем извън рамките, за да намерим път напред, който да е едновременно достъпен и да връща проби в разумни срокове."
С други думи, да разчистим палубите и да започнем отначало - с търговски доставчици на борда от самото начало. Мисията за връщане на проби от Марс все още е в етап на планиране, но независимите прегледи установяват, че предвид бюджетните, технологичните и други ограничения е малко вероятно проектът да приключи преди 2040 г., и то с финансиране от 11 млрд. долара.
Въпреки че NASA е предложила преработен план по подобие на първоначалния, сега тя предизвика и космическата общност да се справи по-добре от нея: "NASA иска от индустрията предложения за архитектура, която би могла да върне проби през 2030 г. и да намали разходите, риска и сложността на мисията", гласи съобщение на агенцията.
Като се има предвид колко сериозно както големите компании, така и космическите стартъпи инвестират в междупланетни способности, това съобщение вероятно се равнява на исторически неочакван успех. Intuitive Machines, която е в подем след осъществяването на първото частно кацане на Луната, почти сигурно ще работи на пълни обороти, за да поеме този договор, който може да бъде на стойност няколко милиарда долара, отбелязва TechCrunch.
Дори ако NASA отдели само половината или дори една четвърт от първоначалния бюджет за начинанието, частната индустрия вече е показала, че може да направи повече с по-малко средства в сравнение с традиционните организации.
Това също така е стъпка за компаниите към изстрелване, тъй като времевият хоризонт е достатъчно отдалечен, за да могат тежките ракети-носители като New Glenn на Blue Origin, Neutron на Rocket Lab и, разбира се, Starship на SpaceX да бъдат одобрени за полет, когато мисията навлезе в такъв етап.
Между редовете може да се види признанието, че всяка мисия, планирана преди сегашния разцвет на орбиталните и междупланетните възможности, просто вече не е осъществима. Въпреки че проблемната тежка ракета-носител Space Launch System на NASA е може би най-големият подобен проект, отказът от него сега би означавал да се загуби прекалено много, докато превантивното избиране на по-оскъдна програма за Марс, подхранвана от търговски амбиции, изглежда няма очевидни недостатъци. На този фон има достатъчно време да се запазят и пренасочат най-важните концепции и изследвания, които вече са извършени от агенцията и нейните партньори.
Няма съмнение, че много от компаниите, за които това решение ще бъде от полза - не само стартъпи, но и първични изпълнители и доставчици на изстрелвания - са очаквали с нетърпение този ден. Но официалното обявяване и намекът, че именно новото поколение космически компании ще постигне амбициозни цели като пътуване до Марс и обратно, със сигурност се приема като огромен комплимент от стартъпите .
Все още няма пари на масата - но по същество е дадено обещание, че работата по мисията до някаква степен ще бъде прехвърлена към експанзивната общност на космическите компании. Какъвто и да е този нов план, той почти сигурно ще разчита на търговски услуги и хардуер.