„Апокалипсис сега“: Наводненията, след които имиджът на Дубай не е същият
Автомобили Rolls Royce са били изоставени по пътищата, внезапно превърнали се в реки. От балконите са хвърчали дизайнерски мебели
В продължение на безпрецедентните 48 часа небето над Обединените арабски емирства почерня, а на земята се изля невиждан порой, който отми перфектния имидж на Дубай.
Само за ден паднаха около 25 см дъжд на квадратен метър, приблизително два пъти повече от средното годишно ниво за ОАЕ.
Голяма част от инфраструктурата на града остана под вода, пише в анализ BBC.
Джордаш Руфелс, британски емигрант, живеещ в Дубай, споделя че усещането по време на бурята е било като "да преживееш апокалипсис". От апартамента си с изглед към обикновено спокойното яхтено пристанище той наблюдава как мебели от балконите се свличат от силните ветрове, автомобили Rolls Royce са изоставени по пътищата, внезапно превърнали се в реки.
Според синоптиците на BBC, на територията на ОАЕ една след друга се разразяват четири бури, всяка от които се издига на 15 км в атмосферата и се подхранваше от мощни реактивни потоци.
Обилните валежи над Персийския залив не са нещо нечувано и жителите са предупредени за лошото време, но метеорологичната инфраструктура на Дубай не е подготвена за най-обилния валеж от 1949 г. насам.
Блокирани във фоайето на мола
В много отношения малко съвременни градове биха се справили с размера на потопа, който удари Дубай.
Най-големите забележителности, които в по-голямата си част са на закрито, за да се предпазват от горещините, трудно устояха на пороя.
29-годишната Каролин Сиберт от Обединеното кралство се намира в търговски център, когато бурята връхлита.
"Търговският център беше наводнен, таваните се срутиха", казва тя. "Казаха ни да напуснем, но метрото беше затворено, а такситата не работеха. Бяхме блокирани, наложи се да спим във фоайето през нощта".
Мат Уиър, британски учител, който живее в Дубай от 10 години, каза, че хората са знаели, че бурята идва, но силата ѝ е оставила кварталите под вода.
Макар че прогнозата за следващата седмица изглежда по-скоро слънчева, все още са възможни бури, а тъй като пътищата и другата инфраструктура са разрушени, местните власти пресмятат разходите.
Президентът на ОАЕ шейх Мохамед бин Нахаян издаде публична заповед "властите да работят бързо за проучване на състоянието на инфраструктурата в ОАЕ и за ограничаване на нанесените щети".
На държавните служители беше наредено да работят от вкъщи до края на седмицата, а частните компании бяха насърчени да направят същото. Училищата в цялата страна бяха затворени.
До момента официалният брой на загиналите в ОАЕ е само един човек - възрастен мъж, който според местните медии се е удавил, след като автомобилът му бил отнесен.
Летищен хаос
Някои от най-сериозните смущения са на международното летище в Дубай, второто по натовареност в света, на което през 2024 г. се очаква да преминат близо 90 млн. души.
То е важен център за пътувания до Персийския залив и за свързващи полети в по-далечни страни, но свидетели твърдят, че след наводненията е изпаднало в безпорядък.
Заради наводнената пътека за рулиране самолетите не са могли да стигнат до пистата за излитане, а пътниците са останали блокирани в сградата на терминала.
Държавната авиокомпания Emirates спря регистрацията на пасажери и въпреки че дейността вече е възобновена, много пътници все още чакат да се качат на полетите си.
Джонатан Финчет от Обединеното кралство описва "апокалиптични" сцени на летището. Той разказва пред BBC, че е видял семейства, които са се "барикадирали зад колички за багаж, тъй като не са се чувствали сигурни заради липсата на абсолютно никакъв персонал".
Опашките пред гишетата за продажба на билети бяха "чист хаос", казва той и допълва: "Имаше стотици хора, които се блъскаха като в тълпа. Имаше жени, които крещяха, че не могат да дишат."
От Emirates заявиха, че оценяват "колко трудно е за всички засегнати".
Имидж без филтри
Годишно в Дубай пристигат 14 млн. туристи, включително инфлуенсъри и знаменитости, които търсят луксозни хотели и бляскави декори, за да рекламират и създават съдържание за последователите си.
Модерният имидж на страната се съчетава със силен регулаторен и политически контрол върху медийното съдържание, при който дори чуждестранни публикации могат да бъдат цензурирани преди разпространение.
Матю Хеджис е академичен изследовател, който е автор на книга за ОАЕ. През 2018 г. той е задържан и измъчван там, след като е фалшиво обвинен в шпионаж.
Разказва пред BBC, че е разговарял с местни хора, ядосани от липсата на готовност на властите за тези наводнения и според които екстремните метеорологични условия са дългосрочен проблем.
"Те нямат никакъв начин да изразят своите опасения по законен или безопасен начин. Ако го направят, ще бъдат наказани и репресирани", обяснява Хеджис и допълва, че чуждестранните работници и мигрантите вероятно ще пострадат най-силно от тежките метеорологични явления.
Климатични промени в действие
Междувременно, все още не е възможно да се определи точно каква роля е изиграло изменението на климата за пороя в Дубай. Това изисква пълен научен анализ на природните и човешките фактори, който може да отнеме няколко месеца.
Но рекордните валежи са в съответствие с промените на климата. Казано по-просто: по-топлият въздух може да задържа повече влага – около 7% допълнително на всеки градус по Целзий, което от своя страна може да увеличи интензивността на дъжда.
"Интензивността на дъжда беше рекордна, но това е в съответствие със затоплянето на климата, при което има повече влага, която подхранва бурите и прави проливните дъждове и свързаните с тях наводнения все по-силни", обяснява Ричард Алън, професор по климатология в Университета в Рединг.
Неотдавнашно проучване показа, че годишните валежи могат да се увеличат с около 30% в голяма част от ОАЕ до края на века, тъй като светът продължава да се затопля.
"Ако хората продължат да изгарят нефт, газ и въглища, климатът ще продължи да се затопля, валежите ще продължат да стават все по-силни, а хората ще продължат да губят живота си в наводнения", казва д-р Фридерике Ото, старши преподавател по климатология в Имперския колеж в Лондон.
Ефект от засяване на облаци
Засяването на облаци включва манипулиране на съществуващите такива, за да се подпомогне производството на повече дъжд.
Това може да стане чрез използване на самолети, които пускат малки частици (като сребърен йодид) в облаците. Така водните пари могат по-лесно да кондензират и да се превърнат в дъжд. Техниката съществува от десетилетия, а през последните години ОАЕ я използват, за да се справят с недостига на вода.
В часовете, последвали наводненията, някои потребители на социалните медии побързаха да обяснят погрешно екстремното време с неотдавнашните операции по засяване на облаци в страната. Според по-ранни доклади на Bloomberg самолети за засяване на облаци са били използвани в неделя и понеделник, но не и във вторник, когато станаха наводненията.
Засяването на облаци обикновено се прилага, когато условията на вятър, влага и прах са недостатъчни, за да доведат до дъжд. През последната седмица синоптиците предупредиха за висок риск от наводнения в целия Персийски залив.
"Когато се прогнозират интензивни и мащабни явления, засяването на облаци, което е скъп процес, не се извършва", казва проф. д-р Диана Франсис, ръководител на катедрата по екологични и геофизични науки в университета Халифа в Абу Даби.
Метеорологът от BBC Мат Тейлър също отбеляза, че тежкото метеорологично явление е било прогнозирано.
"Преди събитието компютърните модели (които не отчитат потенциалните ефекти от засяването на облаците) предвиждаха за 24 часа да падне дъжд с продължителност над една година", казва той. "Въздействията бяха много по-широки, отколкото бих очаквал само от засяването на облаците – тежки наводнения, засегнали големи райони от Бахрейн до Оман."
Мисиите за засяване на облаци на територията на ОАЕ се ръководят от Националния метеорологичен център, който е правителствена работна група.
Подготвени ли са ОАЕ за екстремни валежи
Предотвратяването на превръщането на проливните дъждове в смъртоносни наводнения изисква стабилни защитни съоръжения за справяне с внезапни интензивни валежи.
Дубай, разбира се, е силно урбанизиран. Има малко зелени площи, които да абсорбират влагата, а отводнителните съоръжения не са в състояние да издържат такива високи нива на валежи.
"Необходими са стратегии и мерки за адаптиране към тази нова реалност на по-чести и интензивни валежи", казват експертите. Например, инфраструктурата на пътищата и съоръженията трябва да се адаптира, като се изградят резервоари, които да съхраняват водата от пролетните дъждове и да я използват по-късно през годината.
През януари Службата за пътища и транспорт на ОАЕ създаде ново звено, което да помага за справяне с наводненията в Дубай, допълва BBC.