Геополитика, недостиг на самолети и екологични цели затрудняват авиационната индустрия
Проблемите, предизвикани от пандемията, отшумяха, но секторът на пътническите самолетни превози се сблъсква с нови
Геополитическото напрежение, недостигът на самолети и амбициозните екологични цели ще поставят множество предизвикателства пред шефовете на световните авиокомпании по време на годишната среща на върха следващата седмица, а намаляването на цените на билетите ще допълни деликатните перспективи пред превозвачите.
Влиятелната Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA), която представлява над 300 авиокомпании и над 80% от световния въздушен трафик, провежда годишната си среща от 2 до 4 юни в Дубай, най-натоварения международен център в света.
Ръководителите на индустрията коментират пред Reuters, че пандемията, която в началото на десетилетието приземи по-голямата част от световния флот и опустоши балансите на авиокомпаниите, най-накрая е в огледалото за обратно виждане. Секторът се върна към печалба през 2023 г., а въздушният пътнически трафик достигна рекордните стойности от 2019 г. в началото на тази година, изчисляват от IATA. Капацитетът на световните авиокомпании през второто тримесечие на 2024 г. е с 4% по-голям от този през 2019 г., добавят и от доставчика на авиационни данни OAG.
Въпреки това авиокомпаниите предупреждават, че доходността - средната цена, която пътникът плаща за прелитане на една миля (1,6 км) - е под натиск от нарастващите разходи и конкуренцията, тъй като мрежите се отварят отново или се разрастват.
Едновременно с това конфликтите и геополитическото напрежение водят до удължаване на маршрутите на авиокомпаниите, а авиационната индустрия е изправена и пред нарастващи въпроси относно това дали може да постигне целта за нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г., която IATA прие през 2021 г.
„Журито още не се е произнесло и има много какво да се направи“, посочи главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори на конференцията VivaTech миналата седмица, попитан дали авиацията ще постигне целта.
Цените на самолетните билети в Европа и Азия започват да се понижават, което е знак, че бумът на „пътуването на всяка цена“ след COVID-19 отслабва.
„Предстоящата година може да се окаже предизвикателство за авиацията“, акцентира в годишния си доклад Луис Галего, ръководител на IAG, собственик на British Airways.
Singapore Airlines пък обявиха този месец, че приходите им от пътници намаляват, след като за втора поредна година отбелязаха рекордна печалба.
„Ситуацията е разнопосчна“, казва анализаторът на OAG Джон Грант, като се позова на докладите на световната индустрия. „Резултатите през 2023 г. и 2024 г. бяха изключителни, но сега се усеща омекотяване“.
IATA е основана през 1945 г. като част от група органи, които разработват рамката за мирна авиация след Втората световна война. Някога тя беше организацията, определяща цените, а сега е известна най-вече като гласовит защитник на ролята на авиацията в една взаимосвързана икономика.
Критиците на околната среда твърдят, че растежът на отрасъла е в противоречие с усилията за ограничаване на емисиите, и казват, че неговите цели, които до голяма степен се основават на устойчиви авиационни горива, не са достатъчни. В същото време инцидентите, свързани с турбуленция, на самолетите на Singapore Airlines и Qatar Airways този месец, които доведоха до десетки наранявания на пътници и екипаж, поставиха в центъра на вниманието безопасността в самолетите и връзката между изменението на климата и този тип явления.
Срещата на IATA вероятно ще разпали отново дебата за правата на пътниците, тъй като някои страни се опитват да имитират схемата за обезщетение на Европейския съюз. Авиокомпаниите твърдят, че правилата биха могли да повлияят на безопасността, докато групи за защита на правата на пътуващите казват, че някои авиокомпании не плащат навреме.
Повишаване на конкуренцията
Срещата се провежда в момент, когато Персийският залив, където се намират най-големият превозвач Emirates и по-малкият му съперник Qatar Airways, преживява нов етап на конкуренция и разширяване. Саудитските и индийските авиокомпании увеличават капацитета си, а Саудитска Арабия и ОАЕ обявиха нови мегапроекти за летища.
Срещата на IATA, чийто домакин е най-големият оператор на самолети за далечни полети в света - Emirates, е и първата голяма среща на авиокомпаниите, откакто Boeing се сблъска с множество проблеми с качеството и корпоративна криза, след като през януари се взриви панел на неин самолет във въздуха. Компанията е изправена пред разследвания от страна на регулаторните органи на САЩ, възможно съдебно преследване за действия в миналото и спад в производството на най-продавания ѝ самолет - 737 MAX.
Airbus също се затруднява да изпълни целите си за доставки, а много от съществуващите му теснофюзелажни самолети се сблъскват с постоянни проблеми, свързани със закъснения в поддръжката на двигателите Pratt & Whitney.
Главният изпълнителен директор на Qatar Airways Бадр Мохамед Ал Меер заяви този месец, че Airbus и Boeing трябва да окажат по-голям натиск върху доставчиците, за да намалят закъсненията.