Авиокомпаниите през 2024: Рекордни приходи, но малки маржове на печалба
Печалбата и приходите в индустрията растат, но разходите също са на рекордни нива
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) повиши прогнозата си за печалбата на авиоиндустрията през 2024 г. и предвижда приходи в размер на 996 млрд. долара - рекордно висок резултат и скок от 9,7% спрямо предходната година.
Прогнозата за рентабилността за годината, публикувана в понеделник по време на годишното общо събрание на организацията, което се провежда в Дубай, определя очакваните нетни печалби на 30,5 млрд. долара, което е повече от предишната прогноза от 25,7 млрд. долара, публикувана през декември 2023 г.
„С рекордните пет милиарда пътници, които се очаква да пътуват със самолет през 2024, човешката потребност да се лети никога не е била по-силна. Нещо повече, световната икономика разчита на въздушните товари, за да осигури 8,3 трилиона долара от търговията, които достигат до клиентите по въздуха", коментира Уили Уолш, генерален директор на IATA, цитиран от CNBC.
Но докато приходите и печалбите се радват на попътен вятър, разходите също нарастват, което прави маржовете на печалба малки като цяло, се казва в доклада на IATA. Общите разходи на световните авиокомпании се очаква да достигнат 936 млрд. долара, според прогнозите на браншовата организация - 9,4% годишно увеличение и рекордно висока стойност. В доклада се прогнозира и възвръщаемост на инвестирания капитал през 2024 г. в размер на 5,7%, което според него е „с около 3,4 процентни пункта под средната цена на капитала“.
„Авиоиндустрията е напът да постигне устойчиви печалби, но все още има голяма празнина, която трябва да бъде покрита. Възвръщаемостта на инвестирания капитал от 5,7% е доста под цената на капитала, която е над 9%", казва Уолш. „А печалбата от едва 6,14 долара на пътник е показателна за това колко тънки са нашите печалби като цяло - едва ли ще стигнат за кафе в много части на света.“
Директорът на IATA призова за справяне с проблемите на веригата за доставки, които тормозят индустрията от години, както и за „облекчение“ от това, което нарича „парад на обременителни регулации и постоянно нарастващи данъчни предложения“. Той твърди, че по-благоприятната за бизнеса политика ще подобри и възможностите на авиокомпаниите да „ускорят инвестициите в устойчивост“.
Те са отговорни за около 3% от световните въглеродни емисии и IATA подчертава необходимостта индустрията да постигне нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г. - нещо, на което експертите по околната среда и учените гледат скептично.