Отплаща ли се някога корпоративната лоялност на служителите
В момент, когато смяната на работа изглежда все по-актуална, особено сред младите, къде остават лоялните служители? Ето отговорът на експертите
27-годишната Вера Лоу натрупва професионален опит в три различни компании през последните години.
Като млад служител, тя е част от поколението Z, което оспорва идеите за корпоративна лоялност и е съгласна с тази тенденция.
„Не мисля, че лоялността се отплаща... Всичко е много транзакционно. Ти си ценен само докато те виждат там, само докато работиш за тях“, казва Лоу пред CNBC и допълва:
„Ако учиш важни неща за себе си и не печелиш, е време да си тръгнеш.“
„През 80-те и 90-те ситуацията е била много различна. Хората просто са били благодарни, че имат работа и че получават заплата. Перспективата ни сега се промени... животът вече не се гради около работата, а заплатата не е достатъчна дори да си платиш сметките, камо ли да си купиш къща.“
Според проучване на WorkProud от май 2024 г., в което са анкетирани 1000 служители на пълно работно време, само 23% от тези на възраст до 42 години са изразили силен интерес да останат в своите компании в дългосрочен план. При тези на възраст под 30 години този дял спада до 18%.
„Резултатите подчертават променящия се характер на лоялността на работното място, особено сред по-младите служители“, обяснява Рик Гарлик, водещ изследовател на проучването WorkProud.
Според доклад от юли на Endowus и Intellect, в който са изследвани 1000 служители, 43% от поколението Z и милениалите в Хонконг и Сингапур „често мислят за напускане на работа, което показва значително намерение за текучество“.
„Тъй като по-младата работна сила продължава да дава приоритет на фактори като баланс между професионалния и личния живот и корпоративната култура, работодателите трябва да адаптират стратегиите си за задържане, за да отговорят на променящите се нужди и очаквания на тази демографска група“, съветва Гарлик.
Но в момент, когато смяната на работа изглежда все по-актуална, особено сред младите, къде остават „лоялните“ служители? И изплаща ли се лоялността в корпоративния свят? Според Джером Сапата, директор „Човешки ресурси“ в Kickstart Ventures, „краткият отговор е „не“.
Служителите, които променят работата си, вероятно получават по-добро заплащане, защото „увеличението на заслугите може да стигне дотам“, а кандидатите могат да преговарят от позицията на силата, когато за първи път постъпват на работа в дадена компания.
„При предишните поколения, ако останеш лоялен към дадена компания, тя ще се грижи за теб цял живот. В момента обезщетенията при пенсиониране не са достатъчни за нищо“, казва Сапата.
Освен това смяната на работа в началото на кариерата може дори да даде на кандидатите „предимство“, тъй като те често постъпват на работа, след като са придобили по-голяма отговорност или перспектива.
Съществува обаче стигма, свързана с честата смяна на работата. Въпреки че тя като цяло е по-приемлива сред кандидатите в началото на кариерата им, за тези на висши, длъжности, доказаната лоялност е важно качество, което компаниите търсят.
„Работниците трябва да преценят предимствата и недостатъците, тъй като смяната на работата може да бъде изгодна, ако искат да проучат нови кариерни пътища или да увеличат заплатата си, но ако го правят твърде често, могат да бъдат смятани за рискови и компаниите да бъдат предпазливи в инвестирането в тях“, казва Сумита Тандон, директор „Човешки ресурси“, APAC в Linkedin.
Би било разумно служителите да проверят дали са в състояние да постигнат кариерно развитие в рамките на съществуващите си компании чрез нови проекти или ментори, преди да обмислят решението си за напускане, предлага Тандон.
„От професионална гледна точка, това ми е донесло само ползи... честно казано, печеля повече, чувствам се по-добър служител, имам повече перспективи, мога да правя нещата по-добре, по-уверена съм, списъкът продължава“, казва Лоу.
„Но в емоционален и социален план се сблъскваш с много осъдителни коментари. Има тенденция да се възприема, че това означава, че си слаб или „си просто от поколението Z“. Много от тези понятия се използват е негативен план.“
В свят, в който корпоративната култура се предефинира от младите поколения, които отхвърлят лоялността, компаниите могат да задържат талантите, като предлагат повече, казва Сапата – от осигуряване на конкурентно възнаграждение до приоритизиране на благосъстоянието на служителите чрез предлагане на по-голяма гъвкавост.
„Корпоративният свят е печелившият в момента, но имам чувството, че това е губеща битка“, каза Лоу.
„Неизбежно е, че в крайна сметка по-младото поколение, чрез новия начин на работа, определено ще надделее. В крайна сметка, един ден човек трябва да се пенсионира и да има сигурност във финансов план, нали“, допълва тя.