Психологическата трансформация в цялостната връзка между компаниите и служителите продължава своя ход, а тази промяна в очакванията се усеща най-драматично при поколението Z, най-младите участници в работната сила на пазара.

Повече от 40% от служителите от Gen Z са отказвали да изпълняват служебни задачи поради етични съображения. Близо 4 от всеки 10 са отказвали работа в компания, която не отговаря на техните ценности. На работното място те водят разговори за социалната справедливост, психичното здраве и баланса между професионалния и личния живот, показват нови изследвания.

Повече от 90% от служителите твърдят, че са повлияни от Gen Z по въпроси, свързани със смисъла на работата, а повече от 6 на всеки 10 казват, че Gen Z ги е накарало да говорят по-често, когато не одобряват нещо на работното място, пиша за Fast Company Уес Адамс и Тамара Майлс, психологически консултанти на някои от най-успешните компании в света.

Двамата са и автори на книгата Meaningful Work - практически наръчник, базиран на десетилетия изследвания, включително собственото им новаторско многогодишно проучване за значението на професията, както и истории на лидери, на които вече се възхищавате, или пък други, които ще ви изненадат и вдъхновят.

Етап на кариерата спрямо разликите между поколенията

Някои от различията между поколенията са поради етапа на кариерата. Макар че трите фундамента на професията - общност, принос и предизвикателство са важни за всички, различните служители оценяват по-високо различните източници на смисъл. По-специално, новите са склонни да искат повече възможности за учене и развитие.

„Когато хората говорят за поколения, те мислят за групи, родени в определено време, а това всъщност не оказва толкова голямо влияние на работното място, колкото етапът на живот, кариерата и нивото в компанията.

Младите хора искат да бъдат предизвиквани. Преценяват нещата по различен начин от онези, които са в средата или на по-късен етап от кариерата си.“, обяснява Дженифър Дийл, която от години изучава промените в поколенията на работното място.

Други различия представляват промяна в очакванията на служителите към компаниите и техните лидери.

„Всяка година преподавам на студентите по МВА в Харвард за щастието и неговата уникална връзка с лидерството. Почти всички тези студенти са обречени на огромен успех, измерен в пари, престиж и власт.

За повечето хора в нашето общество това изглежда като сбъдната мечта и тайната на щастието. И все пак всяка година, когато разговарям с моите студенти - както в клас, така и в частни кабинети - много от тях са обезпокоени. Дали наистина са на пътя към щастието заради почти сигурния си успех?

Те разговарят с мои възпитаници, които се оплакват от работохолизъм, разрушени връзки и проблеми с намиране на вдъхновението. Това предизвиква тревоги относно смисъла.“, обяснява Артър Брукс, преподавател в Харвардския университет.

На какво може да ни научи Gen Z

Някои лидери не успяват да преодолеят разделението между по-младите и по-възрастните служители.

Често чуваме неща като: „Тези деца просто не искат да работят“. Може би е по-точно да се каже: „Тези деца не искат да работят по начина, по който сте работили вие“, съветват експертите.

Макар че по-младите служители, разбира се, имат много да учат, това поколение също има на какво да научи и по-опитните.

Докато се придвижваме към нов, по-добър модел на работа, тази подрастваща група оспорва дългогодишни идеали и разрушава структури. Те не са обременени от старата система, защото не са инвестирали в нея.

„Искам да правя неща, които имат значение. Искам да се чувствам така, сякаш постоянно се развивам. Искам да работя на място, където лидерите улесняват не само моето израстване, но и способността ми да живея според ценностите си.“, казва Калил Шепърд, служител от Gen Z.

Лидерите могат и трябва да предизвикат това поколение да смекчи идеалите с практическата реалност. В същото време лидерите имат възможност да възприемат стремежа им за по-добър модел и да помогнат той да се осъществи.

Бъдещето е обещание за по-добра работа за всички нас. Всички искаме смислена работа, която изгражда общност, допринася за другите и ни предизвиква да се развиваме.

Малките моменти на смисъл могат да създадат вълни, които да достигнат до нашите семейства, приятели и съседи. Въздействието на тези моменти може да се разпростре далеч в бъдещето, допълва Fast Company.

Какво ще стане, ако един ден всички са доволни от работата си

Представете си свят, в който всяка работа е проектирана така, че да бъде устойчива и удовлетворяваща.

Където работните места предлагат не само заплата, но и чувство за принос. Представете си работна среда, в която взаимоотношенията и връзките са приоритет пред обикновените сделки.

Какво би станало, ако всеки служител се оценяваше не като временна фигура или число в счетоводния баланс, а като дългосрочен принос за успеха на компанията?

Представете си свят, в който изкарването на прехраната не е за сметка на смисления живот. Как тази промяна в работата би се отразила на обществото и личното ни благополучие?

Смисълът не е просто обикновена цел. Той се създава - или унищожава в ежедневните моменти. Всеки разговор, в който наистина изслушвате, всяка положителна обратна връзка, която давате, и всеки проект, който възлагате и който насърчава ученето и израстването, не се сумират, а умножават. И след това създават истински смисъл