Китайските електромобили ще останат конкурентоспособни в Европа въпреки допълнителните мита на ЕС върху автомобилите, произведени в страната, особено след като те бяха намалени миналия месец.

При последните ревизии на тарифите в края на август тези за китайския автомобилен гигант BYD бяха намалени от 17,4% на 17%, за Geely от 19,9% на 19,3%, а на SAIC - от 37,6% на 36,3%.

Според изследователската група Rhodium, за да стане европейският пазар непривлекателен за китайските износители на електрически превозни средства, те трябва да достигнат 50%. Според нея това число може да се окаже още по-високо за вертикално интегрирани производители като BYD.

„Настоящите мита няма да бъдат значителен възпиращ фактор за китайските производители на електромобили“, казва Джоузеф Маккейб, президент и главен изпълнителен директор на глобалната компания за автомобилни проучвания AutoForecast Solutions, пред CNBC. „Тарифите за електромобилите, произведени в Китай, ще създадат пречка, но не и бариера за навлизане“.

Той посочва, че митата на ЕС не са толкова строги, колкото обявените от Северна Америка, тъй като европейските и китайските производители на оригинално оборудване са силно взаимосвързани. През май тази година САЩ обявиха 100% мито върху китайските електрически превозни средства. Канада последва примера им миналия месец.

„Това е деликатен баланс, за да се насърчи вътрешното европейско производство, без да се окаже сериозно въздействие върху китайските им операции“, казва Маккейб.

Китайските производители на електромобили предлагат по-нови и по-евтини предложения, дори когато ЕС се стреми да ограничи вноса чрез мита. На конференция през май тази година китайският гигант BYD обяви своя модел Dolphin за европейския пазар на цена под 21 550 долара. Моделът е реплика на този за китайския пазар Seagull.

За сравнение, моделът на американския производител на електромобили Tesla Model 3, най-евтиното предложение на марката, се продава за 44 480 долара в Обединеното кралство. Електрическите превозни средства, произведени от Tesla в Китай, също са обект на 9% мито при внос в ЕС. Дори и със 17% мито, моделът Dolphin на BYD ще бъде с около 23 270 долара по-евтин от внесения от Китай Model 3.

За да се конкурира по-добре с ожесточените китайски съперници, германският производител Volkswagen обяви плановете си да разработи евтин електромобил за европейския пазар на сравнима цена от около 21 476 долара до 2027 г.

„Сега рентабилността отстъпва на заден план пред пазарния дял. Инвестиционната общност възнаграждава новите, иновативни играчи на пазара на електромобили на базата на обещанието какви биха могли да бъдат, а не на краткосрочните финансови резултати, които се измерват от традиционните производители“, казва Маккейб.

„Ако наистина искат да убият индустрията за електромобили в Китай, западните държави трябва да въведат 300% мито, което, знаете, няма смисъл“, казва Уилям Ма, главен информационен директор на GROW Investment Group.

Ако бъде засегнат китайският сектор за производство на оригинално оборудване, рискът от ответни тарифни мерки от страна на Китай срещу Европа е висок, предупреждава Маккейб.

Преговорите за митата на ЕС започнаха през юни като отговор на „несправедливите субсидии“ за китайските производители на електрически превозни средства, които представляват „заплаха от икономическа вреда“ за европейските партньори в областта на електрическите превозни средства.

„Тази геополитическа или санкционна ситуация няма да отмине лесно през следващите една-две години“, категоричен е Ма.