Акциите на Tesla приключиха най-лошото си тримесечие от 2022 г., след като цената им се срина с 36% от началото на годината.

Това е третият най-силен спад за компанията през 15-те години, на които се търгува на публичния пазар.

Последният път, когато Tesla имаше по-лош период, беше в края на 2022 г., когато акциите се сринаха с 54%, отбелязва CNBC.

Това тримесечие включваше продажбата от главния изпълнителен директор Илон Мъск на акции на Tesla на стойност над 22 млрд. долара, за да финансира придобиването на Twitter за 44 млрд. долара, по-късно преименуван на X.

В петък Мъск заяви, че неговият стартъп за изкуствен интелект xAI е придобил X в сделка, оценяваща компанията за социални медии на 33 млрд. долара.

Спадът на Tesla за първото тримесечие заличава над 460 млрд. долара пазарна капитализация.

По-голямата част от периода се припокрива с времето на Мъск във втората администрация на Тръмп, който ръководи усилията за съкращаване на правителствените разходи и регулации, и уволнява десетки хиляди федерални служители.

Мъск оглавява така наречения Департамент за правителствена ефективност (Department of Government Efficiency, или DOGE). От понеделник на уебсайта на DOGE се твърди, че до 24 март програмата е съкратила 140 млрд. долара от федералните разходи - число, равно на по-малко от една трета от загубата на Tesla от оценката за първото тримесечие.

„Моите акции и акциите на всички, които държат Tesla, поевтиняха, поевтиняха приблизително наполовина“, заяви Мъск в неделя вечерта на митинг, който проведе в Грийн Бей, Уисконсин, за да популяризира десния съдия за изборите за нов състав на Върховния съд. И допълни:

„Това е много скъпа работа, искам да ви кажа.“

По-рано уебсайтът на DOGE съдържаше множество грешки, което накара групата да преразгледа собствените си твърдения за спестявания. А много от твърденията на Мъск за разхищения, измами и злоупотреби във федералния бюджет се оказаха подвеждащи или неверни, допълва CNBC.

Наскоро Мъск заяви в интервю за Fox News, че той и DOGE планират да намалят до май 1 трилион долара от общите федерални разходи.

Ролята му в Белия дом е един от факторите, които оказват влияние върху акциите на Tesla, тъй като допринася за вълни от протести, бойкоти и нападения срещу магазини и автомобили на Tesla по целия свят.

Автомобилните мита на президента Тръмп също са повод за безпокойство, тъй като засягат ключови доставчици на Tesla - Мексико и Китай. Страховете предизвикаха по-широка разпродажба на технологични акции, като Nasdaq приключи тримесечието с 10% спад, което е най-големият му спад от 2022 г.

Tesla е изправена и пред други предизвикателства, като рязък спад в продажбите на нови автомобили, докато конкурентите увеличават преднината си на пазара.

Мъск даде заявка, че Tesla ще стартира бизнес за автономни превози без шофьори в Остин, Тексас през юни, но някои анализатори изразяват скептицизъм относно способността на компанията да спази този срок.

От около 10 години той обещава, че съществуващите автомобили Tesla могат да бъдат роботизирани с още едно софтуерно обновяване.

По време на разговора за приходите на компанията за четвъртото тримесечие на 2024 г. Мъск заяви, че предстоящата версия на софтуера за пълно самоуправление на Tesla ще изисква и обновяване на хардуера, припомня CNBC.

Макар че спадът на акциите през първото тримесечие е болезнен за акционерите, те са изпитвали подобна волатилност в близкото минало. През първото тримесечие на 2024 г. те се сринаха с 29% поради спад в продажбите на автомобили и засилена конкуренция. През останалата част от годината обаче се повишиха и завършиха с 63% ръст.

„В дългосрочен план смятам, че акциите на Tesla ще се справят. Така че, знаете ли, може би това е възможност за покупка.“, допълни Мъск на митинга в Грийн Бей.