Чатботовете с изкуствен интелект могат да ви помогнат в планирането на пътуване или да ви дадат съвет как да напишете корпоративен имейл.

Но комуникацията с тях често звучи сковано или просто странно. И въпреки популярността им наред с други инструменти с AI, много хора все още не им се доверяват напълно до степен, в която да ги използват ежедневно.

Сега Microsoft се опитва да промени това, като се фокусира върху „личността“ на своя чатбот Copilot и как той кара потребителите да се чувстват, а не само върху задачите, които може да изпълни за тях, пише CNN.

Актуализираният Copilot, който беше представен от компанията във вторник, разполага с нови възможности, включително гласови взаимодействия в реално време и интерпретиране на изображения и текст на екраните на потребителите.

Microsoft твърди, че това е един от най-бързите модели с изкуствен интелект на пазара.

Но най-важното според компанията е, че чатботът вече ще взаимодейства с потребителите с „топъл тон и отличителен стил, като предоставя не само информация, но и насърчение, обратна връзка и съвети, докато се ориентирате в ежедневните предизвикателства на живота“.

Промените биха могли да помогнат на Copilot да се открои в нарастващата конкуренция от чатботове с изкуствен интелект с общо предназначение.

Когато в началото на миналата година Microsoft пусна Copilot, наричан тогава Bing, той беше смятан за лидер сред големите си технологични конкурени в надпреварата за AI. Но през изминалите 18 месеца се появиха играчи нови функции, като ботове, които могат да водят гласови разговори, и леснодостъпни (макар и несъвършени) интеграции на AI с инструменти, които потребителите използват редовно, като Google Search.

С актуализацията Copilot наваксва някои възможности. Например, когато потребител пита за съвет как да подкрепи своя приятелка, на която предстои да роди първото си дете, ботът отговаря с практични съвети, но влага и известна емоция като допълнение.

„Това е вълнуваща новина!“ – казва инструментът с оптимистичен мъжки глас. Copilot е проектиран така, че едва доловимо да отразява тона на потребителите. „Да бъдеш там за нея емоционално е много важно. Изслушвай я, успокоявая я и не забравя да отпразнуваш този момент с нея.“, допълва чатботът.

Дигитален приятел

Актуализацията на Copilot отразява визията на Microsoft за начина, по който обикновените хора ще използват AI.

Главният изпълнителен директор на Microsoft AI Мустафа Сюлейман твърди, че хората се нуждаят от изкуствен инелект, който да бъде нещо повече от инструмент за продуктивност, а един вид дигитален приятел.

„Ще помолите своя приятел с изкуствен интелект да запомни или купи нещо, или да го резервира, или да ви помогне да го планирате... Той ще ви вдъхне увереност, ще бъде там, за да ви подкрепи, разбирате ли? Ще присъства навсякъде около вас като всичките ви устройства в колата, дома ви, и наистина ще започне да живее заедно с вас.“

По-ранната итерация на чатбота с изкуствен интелект на Microsoft получи негативни отзиви заради неочаквани промени в тона и притеснителни отговори. В началото на взаимодействието ботът звучеше съпричастно, но по време на дългата размяна на реплики става нахален или дори груб, припомня CNN. Microsoft ограничи броя на съобщенията, които потребителите могат да обменят с чатбота в рамките на една сесия, за да предотврати такива случаи.

Някои експерти изразяват по-широки опасения, че хората могат да създадат емоционална привързаност към ботове, за сметка на взаимоотношенията им в реалния свят.

За да отговори на това, като същевременно развива личността на Copilot, Microsoft разполага с екип от десетки творчески директори, езикови специалисти, психолози и други нетехнически специалисти, които взаимодействат с модела и му дават обратна връзка за идеалните начини за реакция.

„Създадохме модел, който е предназначен за разговори, така че да се усеща по-приятелски настроен“, казва Сюлейман пред CNN. „Той има истинска енергия... има характер. От време на време се отдръпва, може да бъде забавен и наистина се оптимизира за дългосрочен разговор, а не въпрос-отговор.“, допълва той.

Според Сюлейман, ако кажете на акуализирания чатбот, че го обичате и бихте искали да се ожените за него, „той ще разбере, че това не е нещо, за което трябва да говори с вас. Ще ви напомни, учтиво и с уважение, че не за това е тук“.

И за да избегне критиките, които сполетяха OpenAI заради гласа на чатбот, който приличаше на Скарлет Йохансон, Microsoft плаща на актьори, за да предоставят данни за обучение за четири гласови опции, които умишлено са създадени така, че да не имитират известни личности.

Още нови функции

На базата на гласовата функция Copilot ще разполага с функция daily, която ще чете на потребителите прогнозата за времето и обобщение на новините, благодарение на партньорства с агенции като Reuters, Financial Times и др.

Microsoft е вградила Copilot в своя браузър Microsoft Edge, когато потребителите имат нужда от отговор на въпрос или превод на текст, могат да напишат @copilot в адресната лента, за да разговарят с инструмента.

Тези, които искат да експериментират с функции, които все още се разработват, ще имат достъп до това, което Microsoft нарича Copilot Labs. Те ще могат да тестват нови функции като Think Deeper, която разсъждава върху по-сложни въпроси и Copilot Vision, която вижда какво има на екрана ви или отговаря на въпроси например. Microsoft заяви, че сесиите на Copilot Vision са изцяло с право на избор и нищо от съдържанието не се съхранява или използва за обучение.