OpenAI - стартъпът зад горещото приложение ChatGPT - е набрал 6,6 милиарда долара ново финансиране по време на сложен процес на набиране на средства, включващ преговори с множество технологични гиганти и преструктуриране в компанията, съобщава The Wall Street Journal.

Инвеститорите в преговори с OpenAI вече оценяват компанията на 157 милиарда долара - обща сума, която я поставя наравно с пазарната капитализация на публично търгувани имена като Goldman Sachs, Uber и AT&T.

Инвеститорите в новия кръг ще имат право да изтеглят парите си, ако OpenAI не завърши планираното преобразуване в публична компания с право да генерира печалба. В момента статусът на стартъпа е на благотворителна организация с нестопанска цел, която има т.нар. for-profit подразделение, чрез което инвеститорите могат да купят дял от бъдещата печалба.

Кръгът на финансиране е бил ръководен от компанията за рисков капитал Thrive Capital, която е вложила 1,25 милиарда долара в OpenAI, според източници на WSJ. Дългогодишният поддръжник на OpenAI Microsoft инвестира малко по-малко от милиард.

Сред новите инвеститори са базираният в Токио конгломерат SoftBank, който е вложил около 500 милиона долара, и производителят на AI чипове Nvidia, налял около 100 милиона долара, според източниците на WSJ.

Сред останалите инвеститори са Khosla Ventures, Altimeter Capital, Fidelity Management & Research Company и MGX - подкрепяна от Обединените арабски емирства държавна компания, създадена тази година, за да инвестира в AI компании.

От инвеститорите се изискваше да вложат поне 250 милиона долара, за да прегледат финансовите документи на OpenAI.

Apple също е водила преговори за инвестиране в OpenAI, но тези дискусии са се провалили, съобщи The Wall Street Journal по-рано. Това би било рядка стратегическа инвестиция за производителя на iPhone, който вече си партнира с OpenAI в своя нов продукт Apple Intelligence.

В момента OpenAI е най-известната компания в областта на изкуствения интелект. ChatGPT има 250 милиона седмични активни потребители и 11 милиона плащащи абонати, според информацията на WSJ. Около един милион бизнес клиенти плащат, за да използват технологията на AI стартъпа.

Технологичните гиганти Meta и Google, както и стартиращи фирми като Anthropic, се конкурират агресивно в пространството и наскоро пуснаха нови модели с изкуствен интелект с възможности, подобни на предлаганите от OpenAI. Това прави още по-важно за създателите на ChatGPT да набират нови средства.

Тази година OpenAI пуска нови продукти за потребителите и бизнеса с бързи темпове. Добавя хора с корпоративен опит към отбор служители, който преди беше съставен предимно от изследователи. Компанията наскоро нае първия си главен финансов директор - Сара Фрайър, която подпомага процеса на набиране на средства.

Тази промяна - заедно с личните спорове между ръководителите на OpenAI - предизвиква значително напрежение в компанията. Много от първите служители казват, че парите и славата са отклонили OpenAI от първоначалната му мисия да развива изкуствения интелект за обществено благо, посочва WSJ. Други смятат, че продажбата на продукти и печалбите са необходими, за да се финансират повече изследвания и за да може AI реално да бъде в ръцете на хората, носейки обществена полза.