Компанията майка на Chrysler – Stellantis заяви, че главният изпълнителен директор Карлос Таварес излиза в пенсия след края на договора му в началото на 2026 г. и обяви ключови промени във висшия мениджмънт в опит да промени негативните показатели в Северна Америка.

Печалбите и продажбите в традиционния за френско-италианския автомобилен производител център намаляват, което миналата седмица го принуди да намали прогнозата си за 2024 г. и да сигнализира за възможно намаляване на дивидента и обратното изкупуване на акции догодина, отбелязва CNN.

Анализаторите понижиха оценката на акциите, които се сринаха с 42% тази година след грешни стратегии в Северна Америка, където продажбите на популярни модели като камионите Jeep и Ram обикновено носят голяма част от печалбата.

От Таварес, запален автомобилен състезател, се очакваше да превърне Stellantis в един от най-печелившите автомобилни производители в света. Той започна да ръквооди компанията от сливането между Fiat-Chrysler и Peugeot PSA през 2021 г., където председателстваше борда от 2014 г.

Потвърждението на плановете за пенсиониране на Таварес дойде няколко седмици след като Stellantis заяви, че търси негов наследник, въпреки че тогава допусна той да остане и след изтичането на договора му. Четвъртият по големина автомобилен производител в света по продажби заяви, че сега планира да посочи негов наследник до края на 2025 г.

Stellantis назначи Дъг Остерман, бивш главен оперативен директор на китайското си подразделение, за финансов ръководител на мястото на Натали Найт, която също напуска компанията.

Автомобилният производител назначи Антонио Филоса за главен оперативен директор за Северна Америка в допълнение към ролята му на главен изпълнителен директор на марката Jeep, наследявайки Карлос Зарленга, чиято бъдеща роля не е обявена.

„След като през по-голямата част от последната една година компанията отхвърляше опасенията на инвеститорите за отстъпките в САЩ, тя загуби значително доверие, когато намали прогнозите в края на септември“, коментираха анализаторите на Bernstein пред CNN. „Днешната промяна в ръководството се прибавя към нарастващия списък с промени във висшия мениджмънт (21 през последните 12 месеца) и вероятно няма да успее да успокои нервите на инвеститорите“, допълват те.

Миналата седмица Stellantis понижи прогнозата си от положителен до отрицателен паричен поток между 5 млрд. и 10 млрд. евро (5,5 млрд. и 10,9 млрд. долара) за тази година.

Самият Таварес твърдеше, че 14-те марки на групата, включително Maserati, Fiat, Peugeot и Jeep, са активи в портфолиото на Stellantis, но през юли заяви, че слабо представящите се могат да бъдат премахнати, за да се намалят разходите.

През последните месеци главният изпълнителен директор се сблъска с остри критики от профсъюза United Auto Workers, автомобилните дилъри и акционерите. Широкото разместване на ръководството има за цел да отговори на тези опасения, заяви той в четвъртък.

„През този Дарвинов период за автомобилната индустрия наш дълг и етична отговорност е да се адаптираме и да се подготвим за бъдещето“, допълни изпълнителният директор.

Stellantis обмисля и реформи в своята структура, като премества организацията на веригата за доставки в производствения отдел в опит да обърне повече внимание на подобряването на работата на своите доставчици, допълва CNN.