Без лого: Спорът за Fiat 500 със Stellantis започва да става личен
Въпросът кой произвежда квинтесенцията на италианските автомобили е само най-публичната част от много по-дълбок проблем: дали правителството на Италия играе съвсем честно със Stellantis?
Одри Хепбърн и Грегъри Пек се разхождаха с него из Рим.
Папа Франциск го предпочете пред бронирана лимузина.
Италианският премиер Джорджа Мелони се возеше с него на срещата на Г-7 в Пулия миналата седмица.
Сега емблематичният Fiat 500 става център на ожесточен спор, пише Euronews.
В най-новата си реклама Stellantis, базираната в Нидерландия френско-италианска мултинационална компания, която проектира и произвежда автомобили под 14 марки, включително всички модели на Fiat, показва все по-популярното Cinquecento, лишено от всякакво лого.
"Ако този автомобил няма лого, няма име, няма флаг, ако няма нищо, което да казва какъв е или откъде е, всички пак щяха да го разпознаят", казва разказвачът в 30-секундния спот, показващ известния дизайн на 500.
"Той може да бъде само италиански и може да бъде само Fiat", завършва рекламата.
За мнозина видеото не значи нищо повече от това да подчертае незабавното разпознаване на Fiat 500.
В крайна сметка, малкият, но практичен градски модел, съществуващ от 50-те години на и рестартиран през 2007 година, е синоним на романтика и la dolce vita. Но за други това е директен удар по правителството, идващ след няколко решения срещу автомобилите на компанията.
Печалба от старата слава
Stellantis за първи път разгневи властите още в средата на април, когато обяви, че новата Alfa Romeo – друга култова италианска марка, която притежава, ще бъде наречена "Милано" в чест на втория по големина град на Ботуша, световноизвестен център на дизайна и модата.
В отговор Министерството на предприятията и "Произведено в Италия" се позова на така наречения "закон за италианското звучене", който забранява на чуждестранните дружества да използват имена, напомнящи за Италия, нейни топоними или трицветно знаме, за да рекламират продукти, произведени другаде.
Законът беше въведен през 2019 г., след като Националният съюз на малките и средните предприятия заяви, че тези продукти нанасят значителни щети на икономиката, възлизащи на 55 млрд. евро годишно.
Някои допуснаха, че ходът на министъра с портфейл "Произведено в Италия" Адолфо Урсо не е нищо повече от евтина тактика – или по-скоро "прекалено прагматична" тактика (която обикновено е запазена за хранителни продукти), за оказване на натиск върху производителя да произвежда повече автомобили в страната.
"Италианското правителство иска Stellantis да произвежда 1 млн. автомобила в Италия, в противен случай цели да привлече други производители, включително азиатски", твърди журналистката от агенция ANSA Амалия Анготи пред Euronews.
И все пак, далеч от истината е, че италиански марки като Fiat, Alfa Romeo или Lamborghini – още едно известно име в автомобилостроенето, което сега е в ръцете на Stellantis, нямат връзка с Италия. Ако не друго, те значително допринасят за бюджета на страната.
"Над 63% от автомобилите, произведени в италианските заводи на Stellantis през 2023 г., са изнесени в чужбина, допринасяйки за италианския търговски баланс", казва Анготи, която от десетилетия отразява дейността на Fiat и италианската автомобилна индустрия. По-важното е, че нито един завод не е бил преместен в чужбина. Всичко все още е там, където е било в началото.
Stellantis, част от по-големия холдинг Exor, контролиран от семейството на един от основателите на Fiat, Джовани Аниели, има 12 фабрики и 10 изследователски центъра в Италия и 43 000 работници в страната. Само през последните 5 години компанията е инвестирала 5 млрд. евро в различни предприятия на територията на Италия.
"Така че не е правилно да се каже, че Fiat е продаден", обяснява Анготи, илюстрирайки международния характер на една компания, която е дълбоко вкоренена в Италия.
"Във висшия мениджмънт има много националности: главният изпълнителен директор е португалец, ръководителят на финансовия отдел е американец, а ръководителят на технологичния отдел е хърватин. Същото важи и за марките: главният изпълнителен директор на Jeep е американец, този на Peugeot е англичанин, а ръководителят на Alfa Romeo е французин."
Нов ден, нов закон
Stellantis реагира на изискванията на Министерството на производството в Италия, като бързо преименува своя субкомпактен SUV, който ще се произвежда в Словакия, от "Милано" на "Джуниър".
Главният изпълнителен директор на Alfa Romeo, Жан-Филип Наукато, заяви пред местната преса, че компанията иска "да насърчи климат на спокойствие и релаксация".
И все пак, въпреки уверенията, че през следващите няколко години в италианските заводи ще се произвеждат поне два модела Alfa Romeo, италианското правителство отново нанесе удар срещу Stellantis.
В средата на май финансовата полиция и митническите власти конфискуваха пратка от 134 електрически микроавтомобила Fiat Topolino, които могат да се управляват от 14-годишни с временна шофьорска книжка.
Причината е, че бяха брандирани с малки стикери с италианското знаме, въпреки че бяха произведени в Мароко, като този път това е в разрез с разпоредби на италианското законодателство.
Според властите основният спорен момент е правилото за "съществена трансформация" – регламент на ЕС, според който всеки процес, който значително променя крайния продукт, означава, че това, което е било направено (в този случай с миниатюрното Topolino), законно произхожда от страната, която всъщност е го е произвела.
Стикерът с флага на Topolino противоречи на още една поредица от закони, произхождащи от старата Мадридска конвенция от 1891 г., която гласи, че дори непряко заблуждаване относно произхода може да се разглежда като опит за измама на купувача.
Разбира се, италианските власти конфискуват пратката с автомобилите още при пристигането ѝ на пристанището в Ливорно. Fiat отговаря, че Topolino е проектиран в Торино и само е сглобяван на друго място, но в крайна сметка се съгласява със заповедите на Рим.
Въпреки че напрежението спадна, след като Stellantis обяви, че ще продължи да произвежда Fiat Panda в италианския си завод в Помиляно поне до 2030 г. и ще произвежда нов хибриден 500 в Торино, изглежда, че въпросът кой произвежда квинтесенцията на италианските автомобили е само най-публичната част от много по-дълбок проблем: дали правителството на Италия играе съвсем честно със Stellantis?
Сигурни ли сме за тази политика?
"Макар че вероятно е вярно, че Alfa Romeo Junior не се произвежда в Италия, има много автомобили, особено японски, които използват имена на италиански градове или са свързани с Италия", обяснява пред Euronews Клаудио Дорди, професор в университета "Бокони" в Милано. "Изглежда, че в този случай италианските власти прилагат различни стандарти към Stellantis в сравнение с други производители.", допълва той.
Запитан дали Италия постъпва правилно, като прилага законите си толкова стриктно, Дорди не е убеден в това и допълва:
"Дори да приложим правилото за "съществена трансформация", можем да квалифицираме продукти с доста високо чуждестранно съдържание – в някои случаи дори над 50%, като италиански. И обратно, има продукти, които не могат да се считат за италиански, но включват висока стойност на италианския произход. Защитата само на тези, които се считат за "италиански", може да има обратен ефект."
Тази практика е още по-безсмислена в глобализирания 21-ви век, в който страните, особено тези от ЕС, трябва да държат всички врати отворени за потенциално сътрудничество, ако искат да укрепят икономиките си.
"Като се има предвид, че производствените вериги на почти всички продукти са разположени в различни държави, сигурни ли сме, че тази политика ефективно насърчава италианските интереси? Например, в света се произвеждат няколко автомобила по италиански дизайн", посочва проф. Дорди.
"Не трябва ли Италия да се съсредоточи повече върху привличането на чуждестранни инвестиции или върху убеждаването на бивши италиански компании да реинвестират чрез подобряване на местната бизнес, правна и административна среда?", пита професорът.