Неотдавнашната словесна война между италианския министър-председател Джорджия Мелони и изпълнителния директор на Stellantis Карлос Таварес разкри една нова сурова реалност: някогашните национални производители на автомобили в Европа се превърнаха в глобални играчи, готови да се възползват от свръхкапацитета на автомобилните заводи в ЕС, за да получат по-добри правителствени сделки.

Stellantis създаден от комбинацията на френския производител Peugeot PSA, италианския Fiat и детройтския Chrysler, осигурява почти цялото производство на автомобили в Италия. Но производството на Fiat намалява, тъй като продажбите в Европа са в застой, а Stellantis пренасочва производството си към други страни от своята разраснала се глобална мрежа.

Според данни на GlobalData, предоставени на Reuters, степента на използване на капацитета на Stellantis в европейските ѝ заводи е била 56% през миналата година, което е спад от 64% през 2019 г. и е доста под 71% във Volkswagen. Производителите на автомобили се стремят към поне 80% натоварване на капацитета.

Цената - основният фактор за успех на пазара на електромобилиМножество компании разработват различни системи, които да намалят разходите за производство и дизайн
Stellantis използва излишния си производствен капацитет за лост при договарянето на субсидии и политическа подкрепа от Рим и правителствата на други държави. В Съединените щати щатски и федерални служители предлагат субсидии, за да убедят Таварес да не затваря завода на Jeep в Илинойс, който сега ще се използва за изграждането на нов средно голям пикап, запълващ празнина в моделната гама на компанията на американския пазар.

Третият по големина автомобилен производител в света досега е разпределил по-голямата част от европейското си производство на електромобили във Франция, разказва пред информационната агенция Джъстин Кокс, директор на глобалното производство в GlobalData. Северноамериканските операции на компанията за производство на камиони и SUV на Jeep генерират по-голямата част от печалбата на групата. Stellantis ще представи финансовите си резултати за 2023 г. в четвъртък.

"Можете да видите защо италианците са разстроени. Италия има адски много какво да губи", казва Кокс. "Цялото им обемно производство е свързано със Stellantis."

На хартия Франция и Италия изглеждат равнопоставени в рамките на производствената система на Stellantis. През 2023 г. компанията е произвела 735 000 автомобила във Франция и 750 000 в Италия. Но Stellantis е единственият голям производител на автомобили в Италия, докато Франция може да се опре и на Renault, което засилва позициите ѝ. По данни на AlixPartners общото автомобилно производство в Италия възлиза на около 800 000 автомобила през миналата година, в сравнение с 1,5 млн. единици във Франция.

Светът иска евтини електромобили и това е проблем за големите производителиПо отношение на EV разликата между традиционните производители и по-новите конкуренти е огромна
Италиански официални лица поискаха от Таварес да възстанови производството на Fiat до 1 млн. автомобила годишно. Мелони разкритикува решенията на компанията, отдавайки ги на националистически мотиви.

Мелони заявява в парламента, че "предполагаемото" сливане, с което е създадена Stellantis, "всъщност прикрива френско поглъщане", и добавя: "Не е случайно, че индустриалните решения на групата в по-голяма степен отчитат интересите на Франция, отколкото на Италия."

Таварес - който превърна Stellantis в една от най-печелившите компании в бранша - контрира, че автомобилният производител не се страхува от границата от 1 милион, “но нека не забравяме, че тя винаги зависи от размера на пазара".

Таварес и председателят на Stellantis Джон Елкан, потомък на италианската фамилия Аниели, са участвали в разговори с правителството на Мелони. Компанията е заявила, че Рим трябва да даде своя принос в подкрепа на увеличеното производство - да стимулира потребителите да купуват електромобили, да намали разходите за енергия и да насърчи развитието на мрежата за зареждане на електромобили. По-рано този месец Италия стартира нов стимул за закупуване на автомобили на стойност 950 млн. евро за тази година.

Stellantis разпределя производството на по-евтини автомобили към страни с ниски разходи, а това на по-скъпи - към Франция или Италия.

Франция ограничава инвазията на китайските електромобили с нови правила Страната променя правилата за бонуси за закупуване на електрически автомобили
Недоволството на Рим отразява нарастващото му осъзнаване на факта, че разполага с малко инструменти за въздействие върху решенията на Stellantis, казва Марко Сантино, партньор в консултантската компания за управление Oliver Wyman. "Stellantis не планира да се освободи от Италия или Франция. Но това е глобална група, която не прави индустриален избор въз основа на национални предпочитания."

Сега Stellantis и нейните европейски конкуренти са изправени пред отслабващо търсене на автомобили и засилваща се конкуренция, което обикновено означава по-ниски цени и труден избор. Китайските производители увеличават доставките на електрически модели, предлагани на цени, които европейските не могат да достигнат, ако искат да реализират печалба.

В Италия, третата по големина икономика в ЕС, се намира втората по големина промишленост за производство на автомобилни части в Европа, според местното автомобилно лоби ANFIA. Но 40% от доставчиците са специализирани в технологиите за двигатели с вътрешно горене.

Сантино смята, че основните дейности на Stellantis, като инженеринг, научноизследователска и развойна дейност и проектиране на платформи, постепенно са се изместили от Италия след създаването на компанията, тъй като PSA е бил по-напред в разработването на електромобили от Fiat-Chrysler.

"Френската индустрия за автомобилни части сега е по-иновативна и по-силна", казва Сантино. "Това е истинският дисбаланс."