Една от най-фотографираните тълпи по време на Седмицата на модата в Париж този сезон беше опашката пред новия магазин на The Row, която се извиваше зад ъгъла на улица Mont Thabor чак до градините Тюйлери.

Клиентите търпеливо чакаха да се сдобият с кашмирени якета от новата колекция на близначките Олсен за 4 000 паунда, независимо от метеорологичните условия.

Марк Куин, основател на консултантската компания за търговия на дребно Baluba, споделя, че се е наложило негов познат да чака 25 минути за вход в магазина, а друг споменава за цели 50 минути пред луксозните врати на бутик Chanel предишния ден.

Това обаче не е ново явление, пише Financial Times.

Явлението пред луксозен бутик да има опашка, датира още от началото на 90-те години на миналия век, а днес вече е широко разпространено по цял свят. Няма нужда от споменаване на Prada и Vivienne Westwood например, които почти винаги се радват на клиентски ентусиазъм.

Много други луксозни хегемони, включително марките, притежавани от Kering и LVMH, както и независими марки като Goyard, ви молят да изчакате реда си, докато се появи продавач-консултант, който официално да ви придружи на влизане през вратата.

Защо е нужно това?

Освен като стратегия за сигурност (пренаселеността затруднява откриването на крадци), това се използва и за създаване на илюзия за популярност и изключителност.

„Много марки изчисляват, че свързването на посетителите с продавач-консултант, при което се образуват опашки, е желателно, тъй като осигурява по-висока конверсия и „наранява“ по-случайните потенциални клиенти“, казва Лука Солка, старши анализатор в Bernstein. Марките искат да имат суперфенове, а не просто обикновена клиентела.

Има и други фактори. Миналата година модната технологична компания Retviews проучи разликата в цените на идентични луксозни стоки в Европа и Китай.

Централно място в доклада заема чантата Celine Cabas Triomphe, която е с 41% по-скъпа в Пекин, отколкото в Париж. Ето защо за много китайски туристи бутиците на авеню Монтен са привлекателни като аутлет в сезона на разпродажбите.

Откакто през 2021 г. Обединеното кралство премахна възстановяването на ДДС за чуждестранните посетители, Лондон загуби много от блясъка си за международните потребители на луксозни стоки.

Но за тези с паспорти извън ЕС в Париж, включително британците, всичко над 100 евро на практика е с отстъпка. И те се редят на опашки за изгодна сделка.

Financial Times проучва каква е логистичната политика на самите компании относно опашките на входа.

Екипът на Westwood активира системата за чакане само по време на особено натоварени периоди, тъй като много клиенти пазаруват бижута, изложени в затворени витрини, което налага индивидуално обслужване.

Говорител на Louis Vuitton в Лондон коментира, че индивидуалното обслужване е стандарт, за да се предложи на всеки клиент „най-индивидуален подход“.

Има случаи, в които търговци на дребно са учудени от собствените си опашки.

Макар че може да поръчате всичко от марката за козметика и парфюми Officine Universelle Buly онлайн, всяка събота в Париж се чака от 90 минути до 2 часа, за да влезете в магазина на ул. Бонапарт. Само заради забележителния винтидж интериор, чакането си струва.

„Казваме на хората, че в другите ни обекти има по-малки опашки, но през последните две години това се превърна в нещо като парижко поклонение, за да си купиш балсам за устни или гребен.“, обясняват от компанията.

Прекалено строгите правила обаче създават прецеденти.

Например, на телевизионната водеща Бетани Франкъл не е позволено да влезе в бутик на Chanel в Чикаго през май, тъй като, както самата тя обяснява, се появява „по потна тениска, без да е добре облечена или да изглежда богата“.

На следващия следобед тя заснема как любезно я посрещат вътре, появявайки се облечена елегантно. Историята стана международна новина.