България е начело по растеж на електронната търговия в ЕС, като онлайн продажбите се увеличават „два-три пъти по-бързо от тези в магазините“.

Това каза по време на Digital Trends 2024 Алекс Гармаш, ръководител на търговската екосистема в tbi bank. Той управлява ключови бизнес дейности и насърчава сътрудничеството с търговските партньори на банката на основните ѝ пазари - България, Румъния и Гърция.

Макар страната ни да изостава в много аспекти на дигиталния преход, данните на tbi посочват, че през последните години внедряването на цифрови технологии в търговията отбелязва силен скок.

Докато продажбите в магазините в България бележат скромен ръст от около 5% годишно, каналите за електронна търговия бързо се превръщат в ядрото на шопинга, отразявайки по-широките тенденции в променящото се поведение на потребителите.

“Търговците в България поемат предизвикателството да отговорят на новите очаквания на потребителите, които все повече предпочитат онлайн каналите. И все пак тази промяна не е лишена от пречки. Рентабилността на българските търговци на дребно остава ниска, обикновено „от четири до шест процента“, а нарастващите разходи за труд допълнително натоварват дейността им”, каза Гармаш

“Много компании сега се обръщат към автоматизацията в магазините, цифровата помощ и анализите, за да подобрят ефективността и да сведат до минимум разходите.”

Алекс Гармаш с един от модераторите на Digital Trends 2024 - Андрей Анастасов

Три основни тенденции в търговията на дребно у нас

Според мениджъра цифровата трансформация в българската търговия следва три основни тенденции, като първата от тях е преминаването от каналите за продажба в магазините към дигиталните източници.

„За онези търговци, които се адаптират бавно, последствията са очевидни, тъй като те се борят да се конкурират на един все по-дигитален пазар”, отбеляза Гармаш.

Втората тенденция е свързана с цифровизацията на бек-офиса и междинните функции, за да се подобри „икономиката на единицата“.

Чрез автоматизиране на процесите и включване на цифрови анализи в управлението на запасите търговците намират начини да оптимизират складирането, гарантирайки, че разполагат с „правилния продукт в правилното време и в правилното количество“.

Третата част от новата вълна е свързана с оптимизацията на конверсиите, тъй като предприятията търсят начини да увеличат горната си граница. Според tbi някои търговци едва „докосват повърхността“, като става дума за подобрения на конверсията, които могат да дадат изненадващи резултати.

„Например, дори поставянето на бутона Checkout в друг цвят, на малко по-различно място на екрана, може да увеличи конверсията с 5%”, заяви Гармаш.

Променящото се лице на българския потребител

Бързият възход на електронната търговия също променя очакванията и поведението на потребителите. Българите имаме разнообразни нагласи към онлайн пазаруването, а последното проучване на tbi идентифицира пет ключови категории.

Младите дигитални ентусиасти, описани от tbi като „young geeks“, са склонни да държат на електронното банкиране и онлайн пазаруването, докато „предпазливите спестовници“ влизат в същата възрастова група, но са много по-фокусирани върху сигурността. Тази категория „създава своите семейства“ и дава приоритет на това пред новостите.

Друга значима група, „прагматичните спестители на време“, цени ефективността и с готовност възприема решения за дигитално банкиране, стига те да действат скоростно.

Следват „съзнателните спестовници“, които често са по-възрастни, вземат внимателни, обмислени решения и ценят нискорисковите инвестиции.

И накрая, „безразличните“ са предизвикателство за търговците, тъй като проявяват ниска лоялност към брандовете и обикновено вземат кредити само в „тежки ситуации“.

“Това разнообразие в потребителските сегменти отразява различните подходи, които търговците на дребно и доставчиците на услуги трябва да възприемат, за да привлекат българските клиенти”, посочи Гармаш.

Внедрени финанси

Един от отговорите на тези променящи се потребителски характеристики е интегрирането на внедреното финансиране, което позволява на потребителите да получат достъп до средства директно при плащане, независимо дали онлайн или в магазина.

„В този тип транзакции клиентите не искат да ходят до банката, да вземат картата, да получат парите“, обясни Гармаш.

„Вместо това те търсят безпроблемно пазаруване, при което възможностите за финансиране са вградени в процеса на покупка. Това започва да намира особено добър отзвук сред по-младата българска клиентска база, която оценява възможността за пазаруване в един интегриран поток“.

Въпреки преминаването към цифрови решения, предизвикателствата остават. Докато по-младите, технически грамотни потребители приемат с отворени обятия новите услуги, други са по-колебливи.

За много българи традиционното банкиране продължава да е чрез куп хартиена бумащина.

„Тази праисторическа зависимост от физическите формуляри илюстрира липсата на комфорт,която много потребители изпитват, дори когато възможностите за дигитално банкиране продължават да се увеличават“, коментира Гармаш.

Настоящата обстановка в България е едновременно обещаваща и предизвикателна. Търговците се ориентират в бързо променяща се среда, в която цифровите канали стават незаменими, а очакванията на потребителите се развиват също толкова бързо.

Както каза Гармаш, от съществено значение е да се „премахнат всички бариери“ пред безпроблемното преживяване на клиентите.