XXL производство: Защо колите в САЩ са толкова големи?
Причината не е само в евтиното гориво
&format=webp)
В Америка всичко е по-голямо – порциите храна, напитките, хотелските стаи, разстоянията, къщите, даже и хората. Последното вероятно има връзка с първото. Различни проучвания сочат, че средното тегло в САЩ е с 10-15 килограма повече от това в Европа.
На този фон не е учудващо, че и американските коли са доста по-големи от тези в други страни. Има обяснение за това – и причината не е само в евтиното гориво, пише PopularScience.
В САЩ гигантските пикапи и джипове са обичайна гледка. Тези машини са по-мощни и съответно замърсяват повече околната среда. Според американската агенция за опазване на околната среда (EPA) между 2008 г. и 2023 г. въглеродният отпечатък на автомобилите се е увеличил с 6%, достигайки исторически връх.
За това има много причини. И една от тях е пазарът. Както казва Джеймс Дженкинс, ръководител на отдела за продуктово позициониране в клона на Honda в САЩ:
„Американците обичат да имат повече пространство в колите си. И ние им осигуряваме това. По-големите автомобили като Accord например са по-удобни за по-продължително шофиране. Разстоянието между осите им е по-голямо. Това отговаря на навиците за шофиране в САЩ.“
Две са основните причини колите в Америка да са толкова големи, казва Ед Ким, шеф на отдела за маркетингови проучвания в AutoPacific, консултантска фирма, която работи с автомобилния сектор от над 30 години. Първата, разбира се, е цената на горивото.
„Американците много обичаме да се оплакваме, но истината е, че горивата се облагат много по-малко, отколкото в други страни“, казва той.
Така че формулата е проста – евтиното гориво води до по-лесното шофиране на големи, мощни и харчещи коли. През миналото лято галон бензин в САЩ е струвал 3.75 долара, т.е 6.80 лв. за 3.7 литра. За сравнение същото количество във Великобритания е 6.98 долара, в Сингапур – 7.64 долара, а в Хонг Конг – цели 12.16 долара.
Но горивото не е единствената причина. Влияние оказват и пътищата. В САЩ габаритите са доста по-мащабни. И улици, и магистрали са проектирани така, че по тях да могат да минават големи превозни средства. Местата за паркиране също са по-големи. Това, което в Европа се нарича тясна квартална улица, в Америка е алея.
И като стана въпрос за Стария континент, ето още една причина за разликата със САЩ. Европа се развива векове наред преди Америка да бъде открита. Тук градовете са строени за придвижване пеш или с конски коли. Затова, ако днес се опитате да минете през улица в центъра на някой европейски град с джип, може да останете без огледала. Ето защо в страни като Италия, Франция и Испания малките коли са високо ценени.
В наши дни, когато автоиндустрията се опитва да разработва икономични, хибридни и електрически варианти, мощността и размерът на автомобила имат по-голямо значение отвсякога. Според Дженкинс светът е достигнал до етапа, в който „можем да получим по-големи продукти с по-малко въздействие върху околната среда“. Това се отчита и от докладите на EPA, която прогнозира, че отделянето на въглерод от автомобилите с нови технологии ще продължи да спада.
И след като бяха изброени горивото, пътищата и предпочитанията на клиентите, идва и другата основна причина – безопасността. Мнозина американци са убедени, че по-големият автомобил е по-сигурен и при евентуална катастрофа шансовете за оцеляване са доста по-добри. Това не е лишено от основание.
Според американския Застрахователен институт за пътна безопасност по-голямото и тежко превозно средство винаги е по-сигурно при сблъсък. Най-малкото защото зоната между предната броня и купето абсорбира много повече енергия в случай на удар. Иначе казано – и голямата колата ще се смачка, но не колкото малката. Освен това вероятността по-тежкото МПС да продължи да се движи след сблъсък е по-голяма. Т.е. това допълнително би намалило щетите.
„Големите превозни средства не са толкова рискови, колкото малките. Колите с по-малко тегло винаги ще са в по-неизгодна позиция при сблъсък с по-тежки“, казват от института.
И така кръгът се затваря – тъй като повечето американци търсят по-големи коли, производителите им ги предлагат като увеличават размерите им все повече. Това е особено ясно изразено извън големите градове. Все пак има и компании като Telo, производител на малки електрически превозни средства. Те са се концентирали върху пазарната ниша в градовете. Но макар че такава съществува, САЩ си остават страната с гигантски пикапи.