„Застава и не мърда“: Когато имената на колите карат клиентите да отбиват
Как се дава име на нов модел? С помощта на речник, географска карта, легенди за бикове и малко страх от езикови гафове. Това е история за имената, които продават автомобили - и за тези, които ги правят за смях
&format=webp)
Да измислиш име на някого или нещо не е лесна работа. Някои хора се стресират дори когато трябва да кръстят кучето или котката си. А какво остава за децата? Техните имена хем не бива да са банални, хем не трябва и да са прекалено екзотични. Родителят трябва да се опита да избегне всякакви бъдещи подигравателни съкращения, които биха се родили в главите на съученици и приятели, но не трябва и да прекалява в търсенето на нещо уникално.
Иначе казано – едно име може да работи в полза на човек или продукт, но може да работи и срещу него, ако е неподходящо. В автомобилната индустрия отдавна трябва да са научили този урок. Примерите за това как един продукт може да бъде осмян само заради името си са много. Ето само два от тях.
Помните ли югославската социалистическа кола „Zastava”. На сръбски името ѝ означава „знаме“. Но в България „Zastava“ беше известна като „Застава и не мърда“. А клетият Chevrolet Nova? Той е обект на подигравки десетилетия и се носи градската легенда, че в испаноговорящите страни продажбите са много малки, защото “nova” се превежда като “не върви“ (no va).
Според експерти по лингвистика този свободен превод няма нищо общо с правилата в испанския език, но кога ли градските легенди са се влияели от правила.
Може би това е една от причините автомобилната индустрия да е изградила строга система от правила, когато става дума за даване на име. Не просто на марката, а и на конкретния модел. Тези решения обичайно се взимат от многобройни комисии, в които са събрани редица специалисти от различни области.
Разбира се, това може да не важи за Mercedes, които са възприели по-лесна формула – използват букви и цифри. Те класифицират продуктите си от A до S като S-класата означава “sonderklasse“, т.е. специална класа. Използват се и абреавиатури като GLA, GLB и др. Накрая едно име може да стане ето толкова дълго: 2025 Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic. Познавачи казват, че това е страхотен автомобил, така че се коцентрирайте върху качествата, а не върху името му.
А като става дума за комисии, в американския клон на Honda са добре запознати с тази практика. Там редовно се събират служители от отделите за продуктово позициониране, маркетинг, комуникации, продажби и др., за да мислят за имена на нови модели, казва пред Science вицепрезидентът по комуникациите на компанията Джесика Фини. На тези събрания се обсъждат цялостната концепция за автомобила, както и неговите характеристики.
После се съставя списък с потенциални имена. Следва гласуване, което отсява три варианта. Те се пращат на правния отдел, който пък трябва да провери дали би имало някаква юридическа пречка – например името вече се ползва или означава нещо негативно на чужд език.
„Обикновено от три имена има две, които не можем да ползваме. Така че третото се явява победител. Ако и трите бъдат отхвърлени, се връщаме към дългия списък, съставен по време на срещите и започваме отначало“, казва Фини.
Тя допълва, че обикновено имената на моделите на Honda носят някакво послание. Prologue например е първият електрически и умишлено се търси нещо, което да символизира начало. Passport SUV пък е представян като кола за приключенци и пътешественици, които често ползват задграничните си паспорти. Honda имат и няколко абревиатури – например CRV, което означава Comfortable Runabout Vehicle.
В Toyota също са фенове на абревиатурите. Те имат RAV4, което означава Recreational Active Vehicle с функция за задвижване на четирите колела едновременно. За името на Toyota Crown обаче от компанията са се вдъхновили от японската дума “kamuri”, което означава „корона“.
Hyundai пък имат особено отношение към буквата N и я използват за моделите си, за да почетат изследователския си център Namyang и пистата в немския град Нюрбургринг, която използват за тест-драйв.
“Имената на модели като Sonata (което идва от музикалната хармония) или Elantra (elan – от френски със значение „енергия“) предават индидуалността на автомобилите чрез езика“, казва Илайджа Ким, старши мениджър в отдела за пазарни проучвания на Hundai.
„Нашата стратегия за избор на имена е внимателно изготвена на база на география, символика и иновация. Имената на много модели идват от реалния свят – като Санта Фе и Тусон. Целта да предизвика емоционална връзка с клиентите“, допълва той.
Идеята за Hyundai Palisade е името да символизира комфорт, сигурност и безопасност (palisade се използва за ограда, най-често издигната за защита).
„С всяко име Hyundai се опитва да разкаже история и да оформи начина, по който автомобилите се приемат. И сега, когато автомобилната индустрия преминава към електрически коли, нашата стратегия ще продължи да се развива чрез смесване на наука, технологии и въображение“, казва Ким.
За въображение могат да бъдат питани в Lamborghini. Все пак те имат цяла серия, кръстена на бикове, използвани за боеве в Испания. Miura (един от моделите) всъщност е името на порода бикове. Murciélago пък, което в директен превод от испански е „прилеп“, е името на бик, оцелял след почти 30 удара със сабя от торерото. Заради страстта си към боя бикът бил помилван, а след това използван за разплод. Най-новият модел на Lamborghini се казва Тemerario, в превод – смел, безразсъден. И това име е взето от боен бик.