Златният век на Ferrari: „Луксозни коли само за маниаци с много пари“
Ограничаването на производството помага на спортните коли да станат свръхжелани - а на компанията да бъде най-ценният производител на автомобили в Европа
&format=webp)
Миналия октомври Ferrari представи новия си модел – F80, наричайки го „хиперкола“. Обявената цена за бройка е 3.7 млн. долара. Но има една уловка. Моделът не се продава. Или по-точно – не се продава на всеки.
Всичките 799 бройки вече са обещани на топ клиенти. Един от тях е Люк Поарие, предприемач в сферата на недвижимите имот, милионер и известен фен на марката. Поарие вече има 42 автомобила Ferrari, но въпреки това е поласкан, че му позволяват да си купи още един.
„Истински късмет е. Да бъдеш избран от Ferrari е събитие за всеки колекционер“, разказва той пред The Wall Street Journal.
Да имаш пари вече не е достатъчно, за да си купиш Ferrari. Трябва и да си лоялен клиент.
Компанията прилага работещ бизнес модел и изглежда сякаш стратегията е толкова успешна, че ще доведе до нов „златен век“ за компанията. Залагайки на манията на големите си фенове, италианският производител постигна десет пъти по-висока цена на акциите, откакто за първи път излезе на борсата преди десет години. Днес Ferrari се оценява на 90 млрд. долара - най-скъпата компания в Европа. А през миналата година са продадени само 13 752 коли.
За сравнение Volkswagen, който е продала над 9 млн. автомобила, е с капитализация почти 40 млрд. долара по-малко от Ferrari. Разбира се, редно е да се каже, че почти всички европейски автомобилни компании преживяват труден период – вътрешният пазар е слаб, преходът към електрически автомобили е скъп, а конкуренцията от Китай става все по-силна.
Подобно на Tesla, която стана най-скъпата компания в САЩ, възползвайки се от успеха на технологичните компании на Илон Мъск, Ferrari излезе на челно място на Стария контитент, с нова стратегия.
„Ние не сме компания, която произвежда коли. Ние сме компания, която произвежда луксозни стоки“, заяви наскоро изпълнителният директор Бенедето Виня.
Преди десет години, когато Ferrari излиза на борсата, мнозина са скептично настроени. Бившият директор Серджо Маркионе обаче направи едно подходящо сравнение с френската група за луксозни стоки Hermes. Вместо да пуснат масово на пазара своя модел чанта Birkin, те правят списъци с чакащи, което повишава неимоверно интереса, а и води до много голям пазар за препродажби. Клиентите започват да купуват всякакви модели, само за да кажат, че притежават нещо от Hermes.
Бляскавата история на Ferrari започва в края на 30-те години на миналия век, когато компанията е основана от Енцо Ферари. Три десетилетия по-късно обаче изпада в сериозни затруднения и той я продава на Fiat. Запазва своите дялове, наследени от сина му Пиеро Ферари. След като компанията се появява на борсата за т.нар. публично предлагане цената на тези дялове се изстрелва нагоре и днес те се оценяват на милиарди долари.
Но сред печелившите не са само семействата Ферари и Аниели, които контролират Fiat. Колекционерският пазар за Ferrari е огромен. Стойността на редките модели скача неимоверно, макар че колата по принцип е актив, който се амортизира.
В наши дни добре запазено Ferrari от предишното поколение „хиперколи“ от 2013 г. се продава за 3.8 млн. долара. При пускането им за продажба тези коли се предлагаха за 1.4 млн. долара. Серията отново беше лимитирана – само 499 бройки.
Това бе моделът La Ferrari, първият хибрид. С F80 компанията продължава тази тенденция, но и увеличава мощността до 1200 конски сили.
И до днес Ferrari сякаш се придържа към максимата на основателя си: „Винаги ще правим една кола по-малко от търсенето“. Освен, че върху луксозните модели е наложено ограничението „само за лоялни клиенти“ за обикновените също се чака. Те струват по няколкостотин хиляди долара, но се доставят няколко години след поръчката.
Лимитираните серии пък са още по-трудни за намиране. И макар че са едва 7% от произведеното, те помагат за поддържане на интереса към останалите продукти.
Своеобразната йерархия или категоризация на клинетите си Ferrari започва да прави преди десетина години. Преди това заявките идват от дилърската мрежа, но според компанията това води до злоупотреби, защото продавачите понякога ги дават на приятели или роднини.
Затова са въведени правила, първото от което е: за да получи LaFerrari от 2013 г. един клиент вече трябва да е купувал кола през последните три години и да притежава определен брой автомобили. От тогава Ferrari усъвършенства правилата си и днес от компанията казват, че следят много повече критерии.
Тази система води и до надпревара сред клиентите. Някои, като предприемача от Флорида Ян Отто, не успяват да се класират и остават без модела, предшестващ LaFerrari.
„Въпреки че бях купил пет или шест назад във времето, не можах да намеря дилър, който да ми продаде този модел. Просто не внимавах с покупките и не бях агресивен колкото останалите“, казва той пред WSJ.
Други пък, като Роберто де Силвестри от Монако, купуват стандартните модели, само за да имат възможност да се сдобият и с луксозните. След като покара обикновения модел, той го заменя за по-нов.
Други марки, например McLaren, Bugatti и Lamborghini, също се опитват да прилагат стратегията на Ferrari, но нито една не постига такъв успех. През 2022 г. Porsche също излезе на борсата, но акциите на компанията бързо паднаха с 1/3. Появи се и друг проблем – с произведени над 307 хил. коли за миналата година се оказа, че те трудно могат да поддържат списъци с чакащи, защото на практика задоволяват търсенето.
В другата крайност са компании като Aston Martin, които се опитват да осигурят постоянен поток от нова продукция на лимитираните си коли, но плащат висока цена. През миналата година акциите ѝ паднаха с цели 95%, а контролът върху компанията бе поет от Държавния инвестиционен фонд на Бахрейн.
Задачата на Ferrari също е трудна. Макар че имат своите лоялни клиенти, те са задължени всеки път да измислят по нещо ново и интересно, за да се изкачват на по-високо ниво. През последната година пазарът на луксозни коли изглежда в по-лошо състояние. Дотолкова, че бяха регистрирани рекордни отстъпки за някои модели.
Въпреки това акциите на компанията се върнаха към високите си цени. А наскоро от Ferrari обяви, че са поръчани толкова коли, че производството им за 2026 г. е гарантирано.