Администрацията на Доналд Тръмп обяви в четвъртък въвеждането на такси за кораби, построени в Китай, след разследване на Службата на търговския представител на САЩ (USTR), проведено от администрациите на Байдън и Тръмп. Разследването заключва, че действията, политиките и практиките на Китай са неразумни и възпрепятстват или ограничават американската търговия, съобщава CNBC.

„Корабоплаването и морският транспорт са от съществено значение за икономическата сигурност на САЩ и свободното движение на стоки“, заяви търговският представител на САЩ Джеймисън Гриър. „Мерките на администрацията на Тръмп ще започнат да обръщат доминацията на Китай, ще се справят със заплахите за веригата на доставки на САЩ и ще изпратят ясен сигнал за търсене на кораби, построени в Америка.“

От USTR посочват, че Китай е постигнал своето господство чрез все по-агресивно и целенасочено развитие в тези сектори, поставяйки американските компании, работници и икономика в неблагоприятна позиция.

Таксите ще се начисляват веднъж на плаване, а не за всяко пристанище, както беше първоначално предложено.

Политиката, чието начало беше поставено при администрацията на Байдън, и завършила с доклад през януари, заключава, че китайската корабостроителна индустрия има несправедливо предимство. Това дава възможност на правителството на САЩ да наложи високи такси върху китайски кораби, пристигащи в американски пристанища. Първоначалното предложение предвиждаше такса за обслужване до 1 милион долара за всеки оператор, собственост на Китай (като Cosco). За оператори, които не са китайска собственост, но използват кораби, построени в Китай, се предвиждаше такса до 1.5 милиона долара за всяко американско пристанище, в което акостират.

USTR признава, че промените са направени вследствие на публични коментари по време на двудневни изслушвания през март, на които свидетелстваха над 300 търговски организации и други заинтересовани страни. Много от тях предупредиха правителството, че САЩ не са в позиция да спечелят икономическа война, която поставя оператори с китайски кораби в центъра на конфликта. Скоро китайските кораби ще представляват 98% от търговския флот в световните океани.

Собствениците на кораби ще могат да поискат опрощаване на таксите, ако предоставят доказателства за направена поръчка за строеж на кораб в САЩ. Освобождаването от такси ще важи за капацитет на нетен тонаж, равен или по-малък от този на поръчания американски кораб. Ако собственикът не приеме доставката на поръчания американски кораб в срок от три години, таксите ще станат дължими незабавно, се посочва в доклада.